Gå til innhold
Fiskersiden

Stangorgel og planermast


abbor
 Share

Recommended Posts

Jeg skal få laget meg stangorgel med planermaster på begge sider til min Antares 650 i løpet av våren.

Ser at det er fler andre som også sysler med dette til sine kabinbåter.

Likte løsningen som ovejan viste i en annen tråd, men i stedet for å fortsette hijackingen av dragos tråd tenkte jeg vi kunne starte en ny tråd med bilder , linker til bilder, gode ideer samt tegninger av stangorgler og mastløsninger for kabinbåter her.

Jeg har blitt anbefalt å få laget stangorglet i 11/2" syrefaste rør. Planlegger å ha 8 stenger og så 90cm planermaster på hver side. Vil vinkle stengene svakt bakover og spre dem litt ut i vifteform. Tror også at jeg ønsker meg en svak bueform på røret over taket som stangholderne er festet i.

Skal ha Big Jon sneller. Planermastene skal enten være avtagbare eller heisbare som ovejan viste.

En kollega skal lage en 3D DAK tegning av det som skal lages slik at jeg får et skikkelig produksjonsunderlag. Så hvis vi samarbeider litt her med å komme opp med gode løsninger kan sikkert andre også ha nytte av denne tegningen.

Starter her med noen linker til bilder jeg har funnet.

Team Randsfjord

Smaabaatklubb1

Smaabaatklubb2

Trollingcharter fiskersiden

Bert's mast

Please, ikke bruk denne tråden til noe annet enn å diskutere stangorgler og planermaster for takmontering på kabinbåter!

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine linker der.Orgel er vel i orden, men kommer til

å modifisere det med to avtagbare master på orgelet. Er det noen som har tenkt på fordeler

ulemper ved å la disse mastene gå litt på skrå ut fra båten om dere skjønner.

Mange har jo stangholderne litt skrånende bakover, tenkte på det samme med masten, la den få noen grader ut fra båten så alt ikke blir 90graders vinkel.

Cannon eller BigJon sneller? Har vel egentlig bestillt BigJon så får holde seg til de, men cannon sine er jo RÅ.

Mast er mere bryderi enn glede når en ikke har walkaround eller luke i fronten er min erfaring så det er uaktuelt.

Gå på www.trolling.no og team siden, der er det noen bilder av diverse løsninger.

Alle er ikke like bra, og min er håpløs å derfor er det modifiseringer på gang.

Tenker slik at det skal være funksjonabelt, enkelt å demontere og ikke se alt for stygt ut.

Gjerne la dem være litt nøytrale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor syrefast rør, for at det skal være blankt og fint ? Hvis ikke så kan det vel lages i alumnium, mye bedre med tanke på vekt.

Hvis du tenker design på stangorgelet, så er det jo dette avhengig av hvilken båt det skal på, det er jo vikitg å følge "linjene" som er i båten fra før.

Når det gjelder min båt så har denne mange "linjer" men ingen som er satt i henholdt til hverandre :) så mine forslag og løsninger går for det meste på praktisk bruk.

Når det gjelder den tegningen jeg lagde for montering av snelle på siden av kabinen, så husk at denne kan også lages teleskopisk, så de masten kan faktisk stikke ca 2 m ovenfor kabin når de er i bruk.

Jeg skal ha en "kappe" (sprutskjerm) oppå taket på kabin, skal også lage et "halvtak" av kalesje som kan skyves frem og trekkes bak etter vær og vind, mitt stangorgel kommer til å være montert oppå bøylen til kalesjen. skal prøve å lage en tegning av dette også.

18573_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/7475/18573.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

De ble en rævva tegning, men sikkert forståelig, den viser "skjermen" på taket og bøylen med stangorgel oppå, dette må selvfølgelig vinkles slik at det blir funksjonellt både når det står bakover og fremover. Det blå er da tenkt som kalesje, skal se om jeg får tid en annen dag å lage en bedre tegning ;)

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor syrefast rør, for at det skal være blankt og fint ? Hvis ikke så kan det vel lages i alumnium, mye bedre med tanke på vekt.

Både syrefast, aluminium og alle andre metaller korroderer i mer eller mindre grad. Og aluminium i mye større grad enn syrefast. Man skal være veldig nøye med overflatebehandling av alu. for å unngå stangholker som er "svarte av guffe" etter en stunds bruk. I tillegg har ikke aluminium like god styrke og er vanskeligere/dyrere å sveise/bearbeide. Gå for syrefast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både cannon og big jon sneller.de dyreste cannon snellene jeg hadde tåler for lite juling.vis du har pulker som drar hardt så går det mange sett med foringer på de.Så big jon snellene holder mye bedre. enklere og bedre. Jeg har lagd targa bøyle med perco holder og avtagbare master på min drago.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at en del har en "krok" på toppen av planermastene sine. Antagligvis for å spre snørene bedre. Hvis en har denne løsningen trengs det enten at snella skråstilles eller en må montere en snørefører som sørger for at snøret treffer mitt på snella. For å unngå å miste for mye kraft bør nok dette være en trinse. Noen som har gode forslag til en trinse som ikke ruster eller snøret kan kile seg fast i?

Noen har har gode ideer for hvordan en hurtigkobling for mastene som er stabil og enkel å betjene kan lages?

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både syrefast, aluminium og alle andre metaller korroderer i mer eller mindre grad. Og aluminium i mye større grad enn syrefast. Man skal være veldig nøye med overflatebehandling av alu. for å unngå stangholker som er "svarte av guffe" etter en stunds bruk. I tillegg har ikke aluminium like god styrke og er vanskeligere/dyrere å sveise/bearbeide. Gå for syrefast!

Jeg har hatt stangorgel i aluminium i tre år nå. Det ser fremdeles nesten ut som nytt. Den ble ikke overflatebehandlet eller noe som helst.

Min ble lagd etter tegning og har 8 holdere og en "mast" på hver side i tillegg til festeanordning til båten. Prisen jeg måtte betale var 1200 kroner totalt for sveising og materialer(aluminium).

Men man bør passe på å ha det litt forsterket på utsatte hjørner siden aluminium ikke er like sterkt som en del annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Driver fortsatt med konstruksjonsarbeide for stangorgelet. Nå begynner det å spøke for å få det ferdig til NM.

Hva er minimum senteravstand som fungerer greit mellom stangholderene?

Når en fisker med orgel, hva er rotasjonsretningen? Er ytterste stang på planeren i midten eller ytterst på stangorgelet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags diameter bær man bruke på mastene når de får ett fritt spenn på ca en 70-80 cm for att de ikke skal bli for myke? Tenkte på syrefast.

Mekanikkingeniøren som konstruerer for meg har gått for 26,9mm rør med 2,65mm vegger for tilsvarende spenn. Gå han max last på 20kg og han har lagt inn en sikkerhetsmargin på 2. Max last har jeg tenkt meg når planeren henger rett bak båten full av gras og kvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både syrefast, aluminium og alle andre metaller korroderer i mer eller mindre grad. Og aluminium i mye større grad enn syrefast. Man skal være veldig nøye med overflatebehandling av alu. for å unngå stangholker som er "svarte av guffe" etter en stunds bruk. I tillegg har ikke aluminium like god styrke og er vanskeligere/dyrere å sveise/bearbeide. Gå for syrefast!

Er det vits i å bruke syrefast?, er det ikkje godt nok med 304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyglanspolert 304 skal i utgangspunktet holde i mange år. Antar sveisene kan være problematiske når det gjelder korrosjon.

Prisforskjell på 304 og 316L er liten. Matrialkostnadene for et stangorgel er også lave i forhold til arbeidskostnader hvis du må betale noen for å gjøre jobben. Gå syrefast.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyglanspolert 304 skal i utgangspunktet holde i mange år. Antar sveisene kan være problematiske når det gjelder korrosjon.

Prisforskjell på 304 og 316L er liten. Matrialkostnadene for et stangorgel er også lave i forhold til arbeidskostnader hvis du må betale noen for å gjøre jobben. Gå syrefast.

Enig i det,men tenkte at vist ein skulle lage det sjøl så er det sikkert enklere å skaffe Høyglanspolert 304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.