Gå til innhold
Fiskersiden

Røykelaks..


ford prefect
 Share

Recommended Posts

Vat så utrolig heldig og sikret meg 10kg røykelaks i sommer... Men når jeg tinte de siste bitene nå, så var det et tynt lag med mer lyseorange lag oppå stykkene... Dvs stykkene er av 3cm dybde og de øverste 3mm er "misfarget"...

Er dette vanlig og spiselig? Eller må jeg ta en råtjangs og risikere magesjau???????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røket laks bør ikke ligge lenge i fryseren da det blir harskt. Lysere farge på kjøttet.

Kvaliteten blir merkbart dårligere for hver mnd.

Men fryser man laksen rund og lar den ligge i mange mnd. og røker den etterpå blir røykakjøttet som nytt.

Uansett om laksen har ligget lenge i fryser rund.

Innfrysing av røket laks bør pakkes inn i plast og puttes i beholdere med vann som blir som isblokker som beskytter kjøttet mot luftinntrengning.

Kun til info for de som lagrer på røket feit fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røket laks bør ikke ligge lenge i fryseren da det blir harskt. Lysere farge på kjøttet.

Kvaliteten blir merkbart dårligere for hver mnd.

Men fryser man laksen rund og lar den ligge i mange mnd. og røker den etterpå blir røykakjøttet som nytt.

Uansett om laksen har ligget lenge i fryser rund.

Innfrysing av røket laks bør pakkes inn i plast og puttes i beholdere med vann som blir som isblokker som beskytter kjøttet mot luftinntrengning.

Kun til info for de som lagrer på røket feit fisk.

:D det er riktig som du skriver,har samme erfaring.fryser alltid laksen rund,da,, tørker,, den ikke så fort i fryseren og er ,,som ny,, når den røkes om høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røket laks bør ikke ligge lenge i fryseren da det blir harskt. Lysere farge på kjøttet.

Kvaliteten blir merkbart dårligere for hver mnd.

Men fryser man laksen rund og lar den ligge i mange mnd. og røker den etterpå blir røykakjøttet som nytt.

Uansett om laksen har ligget lenge i fryser rund.

Innfrysing av røket laks bør pakkes inn i plast og puttes i beholdere med vann som blir som isblokker som beskytter kjøttet mot luftinntrengning.

Kun til info for de som lagrer på røket feit fisk.

Er ikke helt enig der. Jeg skjærer min røykalaks i posjonstykker og vakumpakker den for så og legge de i fryseren.

Laksen holder seg i allefall et år i vakumpakket tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig der. Jeg skjærer min røykalaks i posjonstykker og vakumpakker den for så og legge de i fryseren.

Laksen holder seg i allefall et år i vakumpakket tilstand.

Ja den holder seg 1 år vakuumpakket. Men fet fisk er fet fisk, blir ikke det samme som fersk røket laks.

En vanlig fryser holder "bare" 18 minus og det er egentlig for lite for lang oppbevaring av slike ting.

Røkeri etc. fryser jo ned laksen til minst 40 speik.

Men laksen er selvsagt fullt spisbar når vakuumpakket, men det var dette med superb kvalitet.

Og fisk skal etter min mening være så "fersk" som mulig. Bare det at fisken ikke havner raskt i fryseren

gjør at kvaliteten avtar. Men jeg er litt kresen i matveien når det gjelder fisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det beste er da å røyke halvparten om sommeren og sende resten til røykeriet i juletider :)

På den måten blir det ikke mer enn 3mnd i fryseren etterpå..

Har planer om fikse den gamle røyken til bestefar på hytta. Selv om laksen blir helt ok der jeg røyker den, vil jeg gjerne ha muligheten til å slenge på litt einer og forskjellig spon, og gjerne få litt mer røykesmak i laksen enn det jeg får hos Etne Kjøtt. I tillegg er det ekstra stas å røyke sin egen laks!

Men først må jeg få nok laks slik at jeg kan forsøke meg litt frem :D

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fryser man laksen rund og lar den ligge i mange mnd. og røker den etterpå blir røykakjøttet som nytt.

Uansett om laksen har ligget lenge i fryser rund.

Har levert til røking hos flere forskjellige fiskehandlere, men får "kjeft" hver gang jeg leverer rund fisk. Alle har sakt det samme: "Det foringer kvaliteten på fisken når ikke innmat, gjeller og blodranden er fjernet. For best mulig kvalitet bør fisken renses og vaskes med en gang og så fort som mulig inn i fryseren".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har levert til røking hos flere forskjellige fiskehandlere, men får "kjeft" hver gang jeg leverer rund fisk. Alle har sakt det samme: "Det foringer kvaliteten på fisken når ikke innmat, gjeller og blodranden er fjernet. For best mulig kvalitet bør fisken renses og vaskes med en gang og så fort som mulig inn i fryseren".

Ja, å rense laksen tvert og fryse den ned til røyking er det beste. Men, og dette er viktig, hvis laksen skal

ligge en stund i fryser (f.eks. til desember) så må man velge det beste alternativ. Hvis den skal røkes.

Og det er å la den være rund (tross alt) i fryser og levere den "som fersk" til røking !!

Og disse røkesidene som kan kappes i passe stykker må ikke ligge for lenge i fryseren, da de vil forringe kvaliteten for hver mnd. (harskner uansett i en vanlig fryser)

Grunnen til at vi ikke renser laksen før innfrysing om sommeren er at laksen blir røket utpå vinteren.

Fordelen er at laksen er "naturlig forseglet" (beholder fettet) og ikke blir tørr i fryser.

Men hvis man skal røke laksen i nærmeste framtid, vil jeg anbefale å rense laksen før innfrysning.

Gjerne i en tett pose omgitt av vann som blir som et beskyttende lag. Da blir det optimalt.

De fleste røkeri liker ikke at vi kommer med rund laks. For det første må de tine den opp.

For det andre skjønner de ikke vårt behov (at laksen var fisket for mange mnd. siden).

Gjellene tar vi alltid ut før laks havner i fryseren. Fluene er hissig på å legge egg der hvis laksen har hengt en stund ute

:P Mange røkeri ser nok at laksesidene er "ødelagt" av blodutredelser i kjøttet (mørke parti).

Svært ofte synder fiskeren med å bløgge fisken skikkelig. Dette er egentlig det største "problemet".

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverer rund jeg oxo. Jeg siterte bare fiskehandlere. Har altid lært at den skal være rund når den skal ligge en stund i frysen som sølvreven sier, men oxo da ble vist kvaliteten bedre hvis fisken var gjort opp skikkelig. Den skulle ikke filiteres.

Dette er det jeg har blitt fortalt av ekspertene, men synder i mot selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.