Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til fiske i Nord-Norge


GHF
 Share

Recommended Posts

Jeg takker for alle gode tips. Kan opplyse om at valget falt på Stabburselva. Etter å ha undersøkt nærmere de ulike alternativene synes jeg den nordlige furuskogen, samt sjørøyefiske hvis laksen uteblir, virket svært forlokkende. Vi drar oppover første uka i august og har leid hytte på stabbursnes camping. Dersom det er noen av dere som er der oppe i det tidsrommet kan dere jo melde fra.

Jeg lurer litt på hva slags stenger jeg skal ta med. Selv har jeg kun en litt kraftig enhånds sjøørretstang, samt en lett 4/5 enhånds. Har fått låne en 14 foter tohånds også. Hva er lurt å dra med seg? Trenger jeg så lett utstyr som 4/5 stanga?

Gleder meg!

Gaute

4/5 er perfekt hvis det en kveld skulle bli vindstille å du skulle være lei av å taue laks... Da kan du ha det skikkelig trivelig med små nymfer nede i munningsområdet. Kraftig enhånds til "tørrfluefiske" er topp. Det samme med en 14 foter til de litt større fluene, samt hvis det skulle blåse en vind.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da var det over for denne gang. Det ble dessverre ikke særlig uttelling hva fangst angår. Utover en laks anslått til 2-3 kg som jeg mista første dagen, ble det faktisk ikke en eneste fisk. Ergelig. Fisken jeg hadde på, fikk jeg i kukulpen.

Det var visst dårlig bett i elva til tross for at det gikk opp en del laks. Fikk kort i sone 1 en av dagene, nederste del av elva, og observerte en del fisk på vei oppover på morgenfloa. Snakket med noen som kunne fortelle at de hadde vært der i tre uker og kun tatt 4 smålaks. Samme periode i fjor ga over 30 fisk. Så vi var ikke helt alene om den dårlige fangststatistikken. Det er jo en trøst...

Selv om det ble tatt lite fisk, ble det innrapportert 3 stk på over 10 kg mens vi var der.

Vi var allikevel vel forent om at det var en strålende tur. Elva var helt fantastisk. Flott natur og helt ulikt resten av den karrige Finnmarksnaturen. Vi ble etterhvert ganske godt kjent i deler av elva, og tok også en tur oppover til Fossekulpen og et stykke ovenfor den. Kjempeflott område.

Det er jo første forsøk på ordentlig laksefiske for vår del, så vi hadde ikke de aller største forventningene. Vi kan jo uansett ikke gi oss nå, med så dårlig fangststatistikk å vise til, så vi tar nok turen tilbake neste år, for å prøve igjen.

Jeg takker uansett for alle gode tips underveis.

Mvh Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.