Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til fiske i Nord-Norge


GHF
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg har planer om å overraske min far på hans 60-årsdag med en tur nordover for å fiske. Min første idé var å arrangere en klassisk laksefisketur, i en av de større og mer kjente lakseelvene, men så tenkte jeg at dette kanskje ikke var så lurt allikevel. For det første er det uforholdsmessig dyrt og for det andre er man ikke engang garantert noe særlig fangst. Jeg stiller derfor et åpent spørsmål til forumet om noen kan komme med noen gode tips til meg? Jeg ser etter et av følgende:

1. En smålakselv i Troms el Finnmark, bør være enkelt og helst billig å komme dit, leie sted å bo og fiskerettigheter.

2. Et godt område for ørretfiske på vidda, (eller andre steder) med tilsvarende krav om pris og tilgjengelighet.

Jeg ønsker å finne et sted der det er hyggelig å bo et par dager og hvor vi er garantert en fin fiskeopplevelse med en del fangst. Størrelse er ikke så viktig. Vi fisker begge med flue.

Tidspunktet jeg har tenkt å dra er sensommer - juli el august.

Vi kommer fra hhv Oslo og Lillehammer, så det bør være et sted det er mulig å reise enkelt og greit til via fly fra Gardermoen.

Jeg er takknemlig for alle tips.

Mvh Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har absolutt ingen stor kompetanse på laksefiske, men må virkelig anbefale de øvre delene av Tanavassdraget. Ikke bare er det billig å fiske, men naturen i dette området er en av landets vakreste synes jeg.

Tror det er opprettet direkterute fra Gardemoen til Alta (hvis ikke jeg husker feil). Ellers går det fly via Tromsø til Lakselv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta flyet til Bardufoss. Tre avganger daglig fra Oslo. Flybuss og leiebilmuligheter på flyplassen.

Kommer du til Indre-Troms er mulighetene mange:

- Salangselva. En av Norges beste sjørøyeelver.

- Barduelva. God ørret og røyeelv. Sjekk: Barduelvas Venner . Ei flott elv med gode muligheter spesielt for dere som fisker med flue. I så måte kan jeg også anbefale Boka "Fri mann" av Per Tørmoen. kapitell IV ELVELANDET har fokus på Barduelva og fiskemulighetene i Indre-Troms. Kanskje du kan gi boka som en inspisrasjonsgave i god tid før turen...

- Målselv. Kjent laks og sjøørettelv. Gjelsten leker seg der hvert år.

- Leina. Sjekk: Fjellguiden Altevann. De kan kjøre dere over Altevann til Leina. Fint røyevann.

Lykke til med gaven & turen!

Endret av Theragra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta flyet til Bardufoss. Tre avganger daglig fra Oslo. Flybuss og leiebilmuligheter på flyplassen.

Kommer du til Indre-Troms er mulighetene mange:

- Salangselva. En av Norges beste sjørøyeelver.

- Barduelva. God ørret og røyeelv. Sjekk www.barduelvasvenner.com . Ei flott elv med gode muligheter spesielt for dere som fisker med flue. I så måte kan jeg også anbefale Boka "Fri mann" av Per Tørmoen. kapitell IV ELVELANDET har fokus på Barduelva og fiskemulighetene i Indre-Troms. Kanskje du kan gi boka som en inspisrasjonsgave i god tid før turen...

- Målselv. Kjent laks og sjøørettelv. Gjelsten leker seg der hvert år.

- Leina. sjekk www.fjellguiden.net. De kan kjøre dere over Altevann til Leina. Fint røyevann.

Lykke til med gaven & turen!

Låner denne litt :D

Med samme utgangspunkt (Bardufoss) kan du leie bil (Hertz, Avis) på flyplassen og kjøre til Senja. Finn frem til Ånderdalen Nasjonalpark, der husker jeg at det var noen nydelige småelver, men som likevel hadde bra med fin laks og sjøørret/sjørøye. Jeg vet dessverre ingenting om hvordan forholdene er der pr i dag, men du kommer nok langt med noen telefonsamtaler til div. turistkontor/campingplasser osv. Med litt planlegging og nysgjerrighet finner dere kanskje mer informasjon om elver og fiskemuligheter i området :D

Vi leide campinghytte helt nede ved sjøen, kort vei til elven!

Her er et googlesøk til info om Ånderdalen.

Husk å få med dere mer av Senja dersom dere skulle havne i retning dit! Myye flott natur!

Kart: http://www.dirnat.no/attachment.ap?id=353

Edit: Lykke til!

Endret av permagnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta flyet til Bardufoss. Tre avganger daglig fra Oslo. Flybuss og leiebilmuligheter på flyplassen.

Kommer du til Indre-Troms er mulighetene mange:

Enig :lol: Indre Troms er jo midt i smørøyet. Innen to timers reise fra Gardermoen burde en være i posisjon for å fiske. Kort avstand til meget bra lakse-/ørret- og røyefiske. Og heller ikke langt unna hvis en ønsker å fiske i havet. Målselvfossen hvor Gjelsten leier ligger jo bare 15 minutters kjøring fra flyplassen. Uansett verdt et besøk for de som er interessert i laksefiske.

Ellers er jo Lakselv i Porsanger i tilsvarende klasse, med flere veldig bra lakseelver innen kort rekkevidde fra flyplassen og brukbare overnattingsmuligheter. Og laksefisket i vestfinnmark var jo veldig bra i 2006, og det blir neppe veldig mye dårliger i år. Gode sesonger kommer jo som regeli i sykluser på 2-3 år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere tips: Fly til Alta, buss til Skaidi eller ønsket område. F.eks kan man bo på ungdomssenteret nedenfor Skaidi (som også er der det daglig trekkes kort ifm laksefisket i Repparfjordelva som er rett over veien). Evt kan man telte i området, men vet det er restriksjoner på telting langs elva så sjekk evt ut dette. I området rundt er det bare å spasere rett opp på fjellet/vidda og fiske i vann på vann på vann. Det er vann i området med både fine kilosrøyer og røyer over 2 samt gode ørretvann. Imidlertid kan det lønne seg å fremskaffe lokal info om forskjellige vann ang antatte størrelser osv så en slipper å blåse tid i "dårlige" vann. Vest-Finnmark Jeger- og Fiskeforening er i såmåte et fornuftig sted å henvende seg.

Alternativt kan man kombinere f.eks laksefiske, sjørøye og laksefiske i f.eks Stabburselva og Stabbursdalen nasjonalpark med omtrent samme reiserute. Da er det telting som evt gjelder.

Kan også anbefale Senja som er nevnt ovenfor. Hadde en gang i tiden kanon fiske (sjørøye) i elva som renner ned i Sørlivannet (Lakselva) (vi fikk imidlertid ikke noe laks den gangen samt fine turer og fiske i flere andre vann og elver på øya. Også her er det nok en fordel å sjekke ifm kort, overnatting osv på forhånd da vi kombinerte lån av hytte med telt under vår "ekspedisjon"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan man kombinere f.eks laksefiske, sjørøye og laksefiske i f.eks Stabburselva og Stabbursdalen nasjonalpark med omtrent samme reiserute. Da er det telting som evt gjelder.

Da tror jeg Lakselv kan være et bedre utgangspunkt? Skaidi ligger vel ca midt i mellom Lakselv og Alta og fra Lakselv er det jo kort tilgang til Stabbursdalen, ca 1 mil, Repparfjordelva ca 8-9 mil, Børselv ca 6-7 mil, Tana 7-8 mil + flere småelver. :) Avstandene har jeg tatt på hukommelsen, ikke sikkert de stemmer helt. Men er kanskje bedre flyforbindelser til Alta enn til Banak i Lakselv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, derfor jeg skrev "omtrent samme reiserute". Fra OSL er det jo direktefly til Alta som man kan finne ganske billig ettersom både SAS/Braathens og Norwegian flyr ruten. Litt mer usikker på Banak, men trodde i hvertfall ikke det gikk direkterute og kortflygninger med Widerøe fort fordyrer turen. Det er ikke all verden av busstur som skal til så transport ordner seg som regel. Ikke umulig å få lov til å hoppe bussen hvor det skulle være heller om man godsnakker litt med sjåføren. Og ja, Lakselv er nok ingen dum ide - har desverre ikke rukket å gjøre noe selv i det området enda (men det skal det forhåpentligvis gjøres noe med snart) og det falt derfor ikke inn under mine anbefalinger da jeg er totalt ukjent, men beskrivelser fra de som har vært der forteller jo om at det ikke er et dumt valg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kjempeflott. Jeg takker foreløpig for mange gode tips. Merker at jeg begynner å glede meg allerede! :P

Mulig jeg kommer tilbake med flere spørsmål etterhvert. Og når den tid kommer, skal dere selvfølgelig få referat fra turen.

gaute

Et kjapt spørsmål til forresten: Hvordan er tidspunktet vi har tenkt å dra i forhold til fiske? Slutten av juli/august?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. En smålakselv i Troms el Finnmark, bør være enkelt og helst billig å komme dit, leie sted å bo og fiskerettigheter.

Tidspunktet jeg har tenkt å dra er sensommer - juli el august.

Vi kommer fra hhv Oslo og Lillehammer, så det bør være et sted det er mulig å reise enkelt og greit til via fly fra Gardermoen.

Jeg er takknemlig for alle tips.

Mvh Gaute

Jeg vil på det sterkeste anbefale enten Stabburselva eller Reppardfjordelva.Sistnevnte kjenner jeg ikke noe godt,bortsett fra at det er en fin elv med bra fangster.Stabburselva derimot er jeg bra kjent.Elven er ikke noe klassisk smålakseelv,men det er nok av det der og ,samt fin Sjørøye :D Fly til Banak,og 1 mil i buss,eller bil.Campingplass like ved veien og sjøen.

2. Et godt område for ørretfiske på vidda, (eller andre steder) med tilsvarende krav om pris og tilgjengelighet.

Jeg ønsker å finne et sted der det er hyggelig å bo et par dager og hvor vi er garantert en fin fiskeopplevelse med en del fangst. Størrelse er ikke så viktig. Vi fisker begge med flue.

Siden dere bare har et par dager ville jeg droppet ørretfisket,og byttet det ut mot sjørøyefiske i elva.

Man kaster fort bort vedifull tid,når man begynner å rote rundt :P

Jeg ville satset på noe i juli,om det passer inn i planene.

Legger ved en link du kan se på.

Stabbursnes naturhus og museum

Om du ønsker litt mer info. om fisket i elva.Ta kontakt , når dere vet hvor dere havner :D

Vær obs. på at en plass i elva er sjørøyen fredet fra 20 juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, derfor jeg skrev "omtrent samme reiserute". Fra OSL er det jo direktefly til Alta som man kan finne ganske billig ettersom både SAS/Braathens og Norwegian flyr ruten. Litt mer usikker på Banak, men trodde i hvertfall ikke det gikk direkterute og kortflygninger med Widerøe fort fordyrer turen.

SAS/Braathens har direkterute Oslo - Banak om sommeren. Billig bilutleie er det også der. http://www.lakselv-bruktbilutleie.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker litt mer info. om fisket i elva.Ta kontakt , når dere vet hvor dere havner :blink:

Vær obs. på at en plass i elva er sjørøyen fredet fra 20 juli.

Helt enig mht. Stabburselva. <_< I enkelte kulper kan du ha topp laksefiske og sjørøyefiske samtidig hvis alt klaffer. I august burde det være gode muligheter for sjø-ørret også.

Sjørøya er vel fredet fra Dilljokka(?) og opp etter 20. juli. Er ikke sikker på navnet, men er i allefall en breelv som renner ut et stykke opp i elva. Omtrent der nasjonalparken begynner.

Ta utgangspunkt i campingplassen og sats på ekspedisjoner oppover elva eller fiske nede i munningingssonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye skremselshistorier om mygg på Finnmarksvidda i denne perioden. Så voldsomt at det faktiskt er litt utrivelig. Noen som vet hvordan forholdene er på denne tida i området dere snakker om, Stabburselva?

Myggen i Finnmark er oppskrytt.Dog kan det være litt mer av den til tider enn man er vant til,men den er ikke værre enn den man har andre steder.Bukse og jakke av typen tettvevd så den ikke klarer stikke gjennom.Sokker av litt tykkelse,så snabelen blir for kort (anklene er utsatt):) .Cap/ med evt.myggnetting for pysene :). Resten av kroppsdelene som er udekket kliner du inn med en dertil egnet olje(ikke spar på oljen).Husk myggnetting i evt. telt,samt Vapona Strip e.l for å avlive mygg som er kommet inn i telt/hytte.Noen mygg rundt dere må dere nok tåle,men følger du overnevnte bruksanvisning får dere ikke så fært mange stikk.Knott er et mye større problem,men det slipper dere nok i den delen av elva dere kommer til å være :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggplagen er vel mye verre inne på selve Vidda enn ute mot kysten der man gjerne fisker etter laks. Utover det tror jeg man ikke skal glemme harren nordpå som et plaster på såret dersom laksen svikter. På ei femmerstang kan plutselig en kilosharr funke greit som en erstatning for uteblitt laks. Greit å ha litt førsteklasses tørrfluefiske innen rekkevidde om laksen svikter. Bare et tips...

En annen ting er at dere burde ha muligheten til å forandre på opplegget på kort varsel dersom forholdene svikter. Laksefiske er som kjent bingo, og å stappe gubben i en høl på håpløs vannstand er ingen bra presang. La derfor fyren oppleve litt hogg, fisk, dramatikk etc, og ha mulighetene åpne for å dra på fjellet til noen vann med ørret og røye, plukke harr med lett flueutstyr, og i verste fall, ta gubben med på havet! Ei uke i ei dau lakseelv er da for f**n ikke måten å runde seksti år på!!!! Gubben skal jo taue fisk, dammit!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder myggen er MYGGA (mygg roll on) meget bra. Ikke dumt å ha med fiskelue med nett heller hvis myggen går helt bananas.

Eller helt enig med CB. Din far må få kjørt fisk!!! Derfor er det lurt å ha en base som kan gi flere muligheter om bettet etter laksen uteblir...

I Bardu er det en gjeng som har laget ei hjemmeside ved navn: Flueligaen

Sjekk den! Der får du se noen av storrøyene og storørretene som er tatt i området :lol:

Ikke glem boka til Tørmoen :angry:FRI MANN av Per Tørmoen

Lykke til med valget!

Endret av Theragra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om laksefisket skulle gå i dass, er det jo sjørøye bak neste stein i Stabburselva.Ta med to stenger i elva,og fisk det du vil :)

Ja, og derfor kjøpte jeg meg en Hardy Smuggler som passer i sidelomma på ryggsekken. Det nytter ikke med 15 fots stang og 0.45 fortom på nymfende halvannenkilos sjø-røyer ;) som jeg opplevde på brekket av Svartkulpen i Stabburselva ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye skremselshistorier om mygg på Finnmarksvidda i denne perioden. Så voldsomt at det faktiskt er litt utrivelig. Noen som vet hvordan forholdene er på denne tida i området dere snakker om, Stabburselva?

Mulig jeg fortrenger myggplagen her jeg sitter i vinterfebruar ;) men ved kysten er det ikke så galt, og i slutten av juli/august burde det verste være gjort. Men godvær kan gjøre at knotten og mygga blir plagsom på kveldene.

Har planer om en tur til Porsanger i løpet av sommeren, og da blir det laksefiske i Stabburselva og Lakselv. Repparfjordelva er også en kjempeelv, lett tilgjengelig med bilvei langs hele elva. Men kan bli litt for folksomt etter min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bardu er det en gjeng som har laget ei hjemmeside ved navn: Flueligaen

Der var den siden jeg har lett etter! :)

Liker spesielt julegaven fra Espen til Anton! Priceless!!! ;)

Anton mister en alvorlig stor sjørøye, og Espen som har filmet det hele, er så snill og lager en genial video av det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å finne et sted der det er hyggelig å bo et par dager og hvor vi er garantert en fin fiskeopplevelse med en del fangst. Størrelse er ikke så viktig. Vi fisker begge med flue.

Tidspunktet jeg har tenkt å dra er sensommer - juli el august.

Med utgangspunkt Bardufoss flyplass har du også Lakselva på Senja ca 5 mil unna. I månedsskiftet juli/august er det meget gode muligheter for sjø-ørretfiske der. I tillegg til laks og sjø-røye. Elva er blant landets beste sjø-ørretelver selv om snittvekta bare er 0,8 kg. Skal godt gjøres å komme fiskefri derfra i juli/august ;)

Senja Camping kan være et godt utgangspunkt.

Og ikke langt unna ligger Ånderdalen nasjonalpar som permagnar nevner. Det er flere gode vassdrag på Senja om dere ikke er ute etter den aller største laksen :)

Endret av moby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var den siden jeg har lett etter! :)

Liker spesielt julegaven fra Espen til Anton! Priceless!!! :rolleyes:

Anton mister en alvorlig stor sjørøye, og Espen som har filmet det hele, er så snill og lager en genial video av det hele.

Så bra! :D

Julegaven er knallgod ja.

Endret av Theragra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg takker for alle gode tips. Kan opplyse om at valget falt på Stabburselva. Etter å ha undersøkt nærmere de ulike alternativene synes jeg den nordlige furuskogen, samt sjørøyefiske hvis laksen uteblir, virket svært forlokkende. Vi drar oppover første uka i august og har leid hytte på stabbursnes camping. Dersom det er noen av dere som er der oppe i det tidsrommet kan dere jo melde fra.

Jeg lurer litt på hva slags stenger jeg skal ta med. Selv har jeg kun en litt kraftig enhånds sjøørretstang, samt en lett 4/5 enhånds. Har fått låne en 14 foter tohånds også. Hva er lurt å dra med seg? Trenger jeg så lett utstyr som 4/5 stanga?

Gleder meg!

Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.