Gå til innhold
Fiskersiden

Skogseid... Never again.


Gjest
 Share

Recommended Posts

Det var 2 førstereis gutter som startet avgårde tidlig fredag morgen for å teste fisket på Skogseid.

På turen over var stemningen høy, og forventningene til en ny type fiske for oss var på plass.

Etter en kort stopp på Geilo med innkjøp av en bunke grandis og øl var vi på plass i hytta etter drøyt 8 timer med Hurra Torpedo på spilleren.

Lørdag var det opp tidlig om morgenen og ut i båt.

Turen over vannet syns vi var i drøyeste laget... men hey.. er man lat og vant med å kjøre helt til fiskeplassen er en rotur et sjokk.

Ladet med titicaca i 98 mm strl og maggot i både hvit og rød farge (etter god service fra avkroken fiske som tok med slikt over fjellet) og kroker av typen klinkhammer ett eller annet (etter god service fra Gero som åpnet tidligere enn vanlig for meg) var trua på plass.

Så satt vi der da... I båten.. med stikkene over kanten og blinken rett over bånn og kikket på de andre for se hvordan dette skulle gjøres.

Følte etter bånn med blinken hele tiden og satte og smånappet i stikka.

4 båter med 2 i hver båt lå omtrent på samme sted og fisket som besatt.

Noen ok fisk ble tatt og noen ble feilkroket på balanse.

Etter 4 timer eller så ble vi spurt om dette ikke var mere gøy enn å ligge i bivvy... vel.. det var det ikke!

Hunter var innom fra ca. kl.10 og la seg til ute på småfisk plassen og nappet opp en pose med agnfisk samt ny pers.

Kulden begynte å gjøre seg svært gjeldene og vinden i ansiktet samt den manglende følelsen av tærme gjorde at drømmen om varmere tider og ligge i bivvy med laptop og vente på bleeps fra alarmene ble svært levende inni hodene våre.

Byttet litt plass og gjentok øvelsen ved å smånappe i stikka. Noe som på dette tidspunktet utartet seg som dørgende kjedelig.

Tok turen ut på småfisk plassen til Hunter etter at han hadde klokelig lagt inn årene for dagen og noterte arten og perset 2 ganger til.

Morten fikk en eller to små han også samt at han mistet en som var langt bedre.

Neste dag var vi igjen på plass, men vinden var langt værre og hatet desto større.

Etter noen få timer på morgenen fant vi ut at dette rett og slett ikke var for oss. Kulden skulle vi klart å leve med dersom det hadde vært gøy... Etter å ha vurdert situasjonen litt fant vi ut at dette høyst sannsynelig ikke hadde falt i smak dersom stor-røye bettet hadde vært på topp heller.

Det var hele måten dette gjøres på som rett og slett ikke falt i smak.

Når denne erkjennelsen kom for en dag, så vi ingen grunn til å være der lenger. Hvorfor overnatte en natt til for å starte tidlig neste dag på hjemreisen når vi like gjerne kunne starte nå?

Slik falt det seg at vi tuslet oss tilbake til hytta, pakket, la igjen penger for oppholdet og startet på hjemoverturen med Hurra Torpedo i spilleren.

Nå skal man vel egentlig aldri si aldri... men jeg tviler sterkt på at Morten og jeg noen gang befinner oss på Skogseid igjen.

Til dere som skal over, og dere som har vært der år etter år så vil jeg avsluttningsvis si at dere finner en glede i dette fisket som unnslapp Morten og meg. :)

(mulig Morten har noen bilder av den aller første røya - som sannsynelig er den aller minste som noen gang har bitt på maggot på Skogseid - som jeg tok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Joda... vi tok det med i betraktning Audun.. at dersom vi skulle tilbake noen gang måtte det bli når det var varmere i været og motor på båten og vi var ute etter stor ræbu tatt på dorgende wobler...

Men så tenkte vi oss om engang til og fant ut at dersom det er varmere i været så er det helt sikkert noe annet som er nærmere vi har mer lyst til å gjøre.

Denne rapporten var på ingen måte ment som noen som helst form for dissing av de som drar dit, bare som ett uttrykk for hva vi erfarte og hva vi satt igjen med av følelser.

:)

Synd at det skulle bli slikt ang. fiske da Trym. men tur er tur, det neste er vel at du blanker i Tvedestrand etter SØ :):)

Vi får håpe at de som skal over neste helg igjen får et bedre fiske.

Det var ikke så synd Erik... da fikk vi bare erfare at dette ikke var for oss.

Nå har vi testet det, og kan dermed uttale oss.

Hovedmålet for turen for min del var å notere arten, og det klarte jeg. Samt perset to ganger til (hehe uten at det var en bragd i seg selv).

Blanke i Tvedestrand?? DU har gitt meg fangstgaranti du!

Og der vet jeg mer hva jeg går til når vi skal dorge. Det er en form for fiske jeg kan like en helg i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, du fikk nå frisk luft. Gudene skal vite du trenger det.

Ellers synes jeg dere er litt kjappe med å avfeie skogseidfisket. Hadde dere hatt psykofiske hele helgen med flere fisk på mange kilo tror jeg dere ville sett annerledes på det.

Skal nok se det blir tur på deg igjen Trym.

EDIT: motor, varmt vær og wobbler er nok litt gøyere, men ræbuen er ikke så interessant. Den er i grunn ganske fåtallig for tiden og. Brunørreten på opp mot ti kilo derimot...

Mvh Oz

Endret av Oz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.

Joda... det var digg med frisk luft mellom sigarettene og jeg kunne ikke fatte at Hunter ikke savnet røyken når han var utpå, men han påsto så i hvertfall.

Men det var ikke så mye bettet, eller mangelen på det som gjorde at vi ikke syntes noe om dette. Selvsagt ville psykofiske gjort det kulere, men alikevel sitter man og små napper i stikka hele tiden... og DET var kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha!

Damene rundt der så jeg ikke noe til... var ikke og så etter de heller.

Men jeg føler jo det at når alternativet er snorkende menn spredd rundt omkring i hytta og neglsprett og kjedelig fiske ville nok kravene til "bra dame" sunket betraktelig. (sånn dersom jeg hadde vært singel)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du skal ta mine erfaringer til deg på den måten Los.

;)

Det er alltid spennende å utforske nye former for fiske, men akkurat denne formen var ikke i hverken min eller Morten sin gate.

Det er ikke i min gate heller,det er vel det som har holdt meg borte. :) Fint å se at det er 3 av oss.Kanskje vi skal ta en rusbrus,endag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt en tur som slo din ThorEH...

Jeg fikk ny art og perset to ganger til, kan du si det samme om din tur dit i år?

;):D :D :D

Det er ikke i min gate heller,det er vel det som har holdt meg borte. :D Fint å se at det er 3 av oss.Kanskje vi skal ta en rusbrus,endag :D

Bare om vi kan høre på Britney Spears og ikke Madonna mens vi drikker.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt en tur som slo din ThorEH...

Jeg fikk ny art og perset to ganger til, kan du si det samme om din tur dit i år?

Det var og en måte å se på det :)

(noen skal bare altid vinne...) Men nei, uansett. Etter en tur på Skogeid så tror jeg ikke vi kan si at du har slått meg, da det kun er fisk over kiloen som teller der :D (noe Hønter ikke har skjønt ennå)

Det at du fikk ny art er vel ikke noe som teller i særlig grad for deg anyway ;)

Forøvrig så kan det gå leeeenge før jeg perser igjen på Skogseid

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig.

Ny art betyr ikke så mye for meg.

Men det var hovedmålet for turen til Skogseid.

Siden jeg manglet arten var Skogseid med mulighetene til store fisk helt klart det stedet som lokket mest.

Nå har jeg vært der, testet det og funnet ut at det ikke var for meg.

Til og med fluefiske etter harr i elv var mere morsomt enn dette, men det også er et tilbakelagt stadium.

Gi meg behagelig tempratur og bivvy med laptop any day.

DET er en form for fiske som virkelig faller i smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mer enn en ting Ginny... men tall er kanskje ikke din sterke side.

:D

Har ingen problemer med å bli kalt alt det du la ut. Don't care. Dette var ikke for meg, så enkelt er det.

Makelig anlagt? Ja vel... kan leve med det også.

Det er mye som ikke er min sterke side, men tall er ikke blant det...

;)

Neida man får gjøre det man synes er gøy støtter deg fullt ut i det, er førstereisgutt til helgen selv jeg så får vi se? Selvom jeg er giret som et lite barn vet man aldri når smellen kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.