Gå til innhold
Fiskersiden

Lensepumpe og batterivelger


Lord Flashheart
 Share

Recommended Posts

hør med Stener, han har ei type batterivender som er automatisk, lader start først og går over til forruksbatteriet etterpå....

Ligger litt pris inni bildet og... Har jo kjøpt 2 elrigger, motor, ny kalesj, fiksing av henger osv osv siste tiden... hehe derfor har jeg blitt litt gnien. Stener har sikkert knall, men i en annen prisklasse enn jeg tenkte på.

Ute etter å høre litt om deres erfaringer vedrørende lensepumpe og batterivelger jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Ligger litt pris inni bildet og... Har jo kjøpt 2 elrigger, motor, ny kalesj, fiksing av henger osv osv siste tiden... hehe derfor har jeg blitt litt gnien. Stener har sikkert knall, men i en annen prisklasse enn jeg tenkte på.

Ute etter å høre litt om deres erfaringer vedrørende lensepumpe og batterivelger jeg

tror ikke di er så verst i pris, maritim har slike til rundt 4-500 kr tror jeg, fint å slippe å tenke på å vende, alt ordner seg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på BEP når det gjelder batterivelgere og Johnson når det gjelder lenspumper. Begge deler er kvalitet til overkommlige priser.

Lensepumper hos SEASEA

Tror jeg hadde 5971 i min forrige båt, men med automatisk nivåvakt. Hadde brukt opp en lensepumpe i året før jeg kjøpte denne. Denne holdt i mange år. Johnson pumpene tåler saltvann godt. Sørg bare for å holde punktet der du skjøter ledningene over vann.

I tilbudskatalogen til Maritim finner du både hovedstrømbrytere og voltsensitive releer fra BEP på tilbud

Tilbudskatalog Maritim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme med hvilken type batterivelger en bør anskaffe.

Du bør vurdere denne,

http://bluesea.com/category/2/productline/236

hvis du ikke ønsker å bruke et manuellt system da. Men, det kan bli dyrt den gang du glømmer å slå om den manuelle bryteren/switchen. Hvis di velger noe av Bluesea´s systemer kan jeg tenke meg å dele kostnaden på frakt etc da jeg er intressert i det samme som du. Kansje flere her på forummet også kunne tenke seg et slik automatisk system. Hvis det er tilfelle så må dere bare gi med en vink om dette (eller PM meg direkt).

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maritim har BEP produkter på tilbud med samme funksjonalitet, 539 kr for enveis voltsensitivt rele.

Jeg vil ikke ha batterivelger som velger hvilken batteribank som er tilkoblet, går i stedet for 3 seperate hovedstrømbrytere.

En for startbatteri, en for hovedbatteri og en for å koble i sammen bankene ved tomt startbatteri. På denne vil jeg oppbevare venderen på et sikkert sted slik at ikke bankene blir koblet i sammen utilsiktet. I tilegg kommer jeg til å koble et 2 veis voltsensitivt rele mellom bankene. På denne måten blir begge batteribankene ladet når ladespenningen fra henholdsvis generator og batterilader kommer over 13,7V.

Generator vil være koblet til startbatteri og batterilader til forbruksbatteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maritim har BEP produkter på tilbud med samme funksjonalitet, 539 kr for enveis voltsensitivt rele.

Jeg vil ikke ha batterivelger som velger hvilken batteribank som er tilkoblet, går i stedet for 3 seperate hovedstrømbrytere.

En for startbatteri, en for hovedbatteri og en for å koble i sammen bankene ved tomt startbatteri. På denne vil jeg oppbevare venderen på et sikkert sted slik at ikke bankene blir koblet i sammen utilsiktet. I tilegg kommer jeg til å koble et 2 veis voltsensitivt rele mellom bankene. På denne måten blir begge batteribankene ladet når ladespenningen fra henholdsvis generator og batterilader kommer over 13,7V.

Generator vil være koblet til startbatteri og batterilader til forbruksbatteri.

Dette kan du bare drømme om. Du vill ganske kjapt glømme hvordana du skal kopple batteriene i et presset øyenblikk. Blueseas automatiske laderele velger ikke slumpvis sit batteribank. Det elektroniske releet frå bluesea vill automatisk ordne det slik at start batteriet alltid lades først og deretter lades forbruksbatteri slik at du aldri behøver å tenke på å switche en forferdelig masse brytere i båten avhengig av det enkelte batteriets status. Ditt forbruksbatteri vill aldri bli swichet av da det er et automatisk system som alltid vill spare på startbatteriet slik at du ALTID kan starte motoren. Dessuten, dit system blir ikke billigere da 100 Amp. switcherer koster en god del nåfor tia.

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du er så surrete og senil at du ikke klarer å betjene en bryter er nå ditt problem :rolleyes: Jeg foretrekker å ha full kontroll over batteribanken min, slik at jeg vet jeg vil alltid ha nok startstrøm.

Laderelet jeg skal installere lader også først startbatteriet og så forbruksbatteriet, så jeg ser ikke forskjellen. Du vil da også trenge en hovedstrømsbryter eller batterivelger, hvordan isolorerer du forbrukerene dien fra batteriet?

Så først på batterivelgerene , der en har valget bank1, bank2 og av. Siden dette er et manuellt sytem hvor det er lett å tømme begge bankene ville jeg ikke gå for den.

Fant derfor ut at jeg ville bruke 3 hovedstrømsbrytere og et voltsenstivt rele i stedet for å få full fleksibilitet og kontroll med batteriene.

Senere har jeg funnet samme koblingsskjema som jeg kom fram til på sidene til BEP.

Koblingskjema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg fra før av har en 9.9HK snorstart motor som og gir litt strøm vil jeg uansett hvordan en gjør det faktisk ha eller innen kort tid få strøm til å starte hovedmotor. Om jeg virkelig trenger batterivelger er for mitt vedkommende nå ikke nødvendig. Kommer til å paralellkoble to 115ah batterier og vil da ha strøm i massevis.

Videre er min tekniske innsikt temmlig nær frysepunktet så det koblingsjema sto på serbo-tibetansk for meg.

Her kommer nok pengene til å bli brukt på lensepumpe, evt på noe annet "stash" en virkelig trenger...

Ikke lenge igjen nå... Snart april 1.4 jo :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du er så surrete og senil at du ikke klarer å betjene en bryter er nå ditt problem :D

Senere har jeg funnet samme koblingsskjema som jeg kom fram til på sidene til BEP.

Koblingskjema

Ha ha ha, yes Sir Im a little bit old, Yes! :D

Linken: den er god, har den i min mappe for batteri-el. Slikt system er meget greit å ha.

Siden jeg fra før av har en 9.9HK snorstart motor som og gir litt strøm vil jeg uansett hvordan en gjør det faktisk ha eller innen kort tid få strøm til å starte hovedmotor.

Nja-æ! du vill måtte vente lææææææææææænge på den oppladingen da en slik motor (9.9hk) ikke gir meir en ca 40W, og da må du ha likeretter og overspenningsvern montert på den motoren. :)

Hva slags motor har du? En 9,9hester til å lade 230Ah er nok snaut.

Heilt riktig abbor, for å lade et sluttkjørt 115Ah batteri ved h.a. 9.9 hesteren vill du trenge ca: 115/4 x 1,2=34,5 timers ladetid. Det dobbelte med to slike urladede batteri. Men for å starte den store motoren trenger muligens neppe startbatteriet å være fulladet. Uansett, det tar lang tid med en 9.9hk med kunn en liten 40watts-alternator B) mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare er 40W generator på motoren har du et problem, dette vil ikke være nok til å drive lanterner, ekkolodd, kartplotter engang, langt mindre ha noe effekt til overs for å lade batterier.

På lav hastighet vil generatoren gi enda mindre enn 40W. De litt større firetakstsmotorene gir bra ladestrøm også på tomgang, mindre og eldre motorer gir mindre effekt enn den oppgitte på lavt turtall. Generatoren på min motor gir ca 500W mer eller mindre uavhengig av turtall.

For å få ned strømforbruk bør du i hvertfall gå til anskaffelse av LED lanterner, da får du redusert effektforbruket i lanternene fra 30-40W til 6-8W

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg fra før av har en 9.9HK snorstart motor som og gir litt strøm vil jeg uansett hvordan en gjør det faktisk ha eller innen kort tid få strøm til å starte hovedmotor. Om jeg virkelig trenger batterivelger er for mitt vedkommende nå ikke nødvendig. Kommer til å paralellkoble to 115ah batterier og vil da ha strøm i massevis.

Videre er min tekniske innsikt temmlig nær frysepunktet så det koblingsjema sto på serbo-tibetansk for meg.

Her kommer nok pengene til å bli brukt på lensepumpe, evt på noe annet "stash" en virkelig trenger...

Ikke lenge igjen nå... Snart april 1.4 jo :lol:

Vill heller foreslå deg å køyre batteriene adskillt da har du alltid strøm til startmotoren og bruk det andre batteriet som forbruksbatteri. Batteriene vill alltid lades hurtig opp (10-25A) av hovedmotorens 5-600W generator. I tillegg til dette får du også forbruksbatteriet adskillt frå startbatteriets transienter som kan støre og "fryse" marine elektronikken din. Du har en bryter koblet til forbruks elektronikken/belysning etc så det er lett å bryte strømmen til dei.

Du (og abbor) må vurdere hvis dere skall montere bryter til/mellom hovedmotoren og startbatteriet: en del fabrikat advarer for akkurat dette da ladeelektronikken kan skades hvis en uavsiktlig skulle bryte strømmen under gange.

Slik er det for Yamaha, Honda og Mariner Tohatsu m.fl. hvis jeg ikke tar heilt feil.

Også, hvis dere trass dette velger å montere en bryter mellom startbatteri og motoren, velg i så fall en heilt i metall, ellers kan en plast-kapslet bryter ta fyr under start hvis kontaktene har oksidert (gir overgangsmotstand) grunnet lang tids uvirksamhet (vinter opplag f.eks) når startmotoren skal ha sine 2-300A. mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble litt rar jeg...må sjekke dette lit nærmere

en kompis har 4hk "jegmåha".

den driver:

ekkolodd/plotter.

stereoannlegg.

vhf radio.

samt lader batteriene.

Det var en gang ikke futt nok i batt til å fyre 70HK, så vi dro i gang 4 hk.

Svima rundt i vannet i 6-7 timer, og starta elegant 70hk og prompa i land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du (og abbor) må vurdere hvis dere skall montere bryter til/mellom hovedmotoren og startbatteriet: en del fabrikat advarer for akkurat dette da ladeelektronikken kan skades hvis en uavsiktlig skulle bryte strømmen under gange.

Slik er det for Yamaha, Honda og Mariner Tohatsu m.fl. hvis jeg ikke tar heilt feil.

Også, hvis dere trass dette velger å montere en bryter mellom startbatteri og motoren, velg i så fall en heilt i metall, ellers kan en plast-kapslet bryter ta fyr under start hvis kontaktene har oksidert (gir overgangsmotstand) grunnet lang tids uvirksamhet (vinter opplag f.eks) når startmotoren skal ha sine 2-300A. mvh Flodstrøm

Husker ikke om ladekablen er montert rett på batteriet eller ikke, tror helst den blir brutt. Jeg beholder uansett den orginale hovedstrømbryteren slik den var koblet da jeg fikk båten. Har Suzuki motor, om det gjør noe for hvordan det skal kobles.

Båten min står i et luftig kaldtlager i Gudbrandsdalen under vinterlagring, så tørt som det er der vil i hvertfall ikke oksidasjon skje om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble litt rar jeg...må sjekke dette lit nærmere

en kompis har 4hk "jegmåha".

den driver:

ekkolodd/plotter.

stereoannlegg.

vhf radio.

samt lader batteriene.

Det var en gang ikke futt nok i batt til å fyre 70HK, så vi dro i gang 4 hk.

Svima rundt i vannet i 6-7 timer, og starta elegant 70hk og prompa i land.

Nemlig, 40W på full guffe og mye mindre på "dørgefart" lader neppe et startbatteri hvis enn samtidlig må ha strøm til elektronikk etc....

Og lade batteriet kjappt med en 4-15hk, bare gløm det, og som "donkern" alle reden har sjekket ut i svime!!??

Har Suzuki motor, om det gjør noe for hvordan det skal kobles.

Det der må du bare sjekke opp i din brukermanual/veiledning. Det beste er å være heilt sikker.

Har du ikke manualen så kan du sikkert laste ned en versjon frå deres hjemmeside, kolla opp det.

lykke til dacron og abbor med deres batteri-og bryter installasjon. mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig, 40W på full guffe og mye mindre på "dørgefart" lader neppe et startbatteri hvis enn samtidlig må ha strøm til elektronikk etc....

Og lade batteriet kjappt med en 4-15hk, bare gløm det, og som "donkern" alle reden har sjekket ut i svime!!??

Watt er watt....men nå trodde jeg at amper`n hadde litt å si.

Jeg var selv øyevitne til detta og det gikk slik jeg skrev,det var futt nokk i batteriet til å fyre hovedmotor`n.

Og det etter å ha hørt på radion hele dagen samt skvadra litt på vhf`n,

så tru det eller ei.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdet mellom Watt og Ampere er enkelt, bare del antall Watt på 12 (batterispenningen).

En 4hk motor som er utstyrt med generator vil ikke gi mer enn 4A.

Med et lite ekkolodd og på dagtid når bakgrunnsbelysningen ikke brukes vil den jo i løpet av en del timer tilføre batteriet en del effekt.

Hvis det var kameraten og ikke blydonkern som styrte VHFen er vel dette mulig. VHFen bruker minimalt med strøm hvis den ikke sender. Hvis blydonkern har munndiare på samme nivå som skrivekløa han viser her på forumet hadde de nok gått strømtomme hvis han hadde styrt radioen :)

Beholder koblingen på hovedstrømbryteren som den er, da har jeg i hvertfall garanti i henhold til kjøpsloven i mer enn 4 år til hvis noe skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en suzuki 9.9 og den sitter det et slags slik jævla reele på. Er koblet av en som jobber med båter så regner med at det funker. Har ikke behøvd å lade batteriet i år, har drevet VHF, ekkolodd og lanterner. Har byttet til LED pærer, men tror jeg går tilbake...

Det var da faens så avansert dette sku være... hehe. Skal ikke gjøre dette selv har jeg forstått og bør vel følge rådene om å holde de to 115AH atskilt.

Jeg er nok et susehue, på den annen side har jeg og mulighet til å lade batteriene i havn da det er strømuttak på piren rett ovenfor båtplassen min... Hmmm trenger nok mere strøm når det blir elrigger i tillegg ja... Og plotter... Hmmm noen som har tegning og utstyr til å sette opp et lite fusjonsatomkraftverk i båten? Tja skal vi si 5000kr for jobben, dere holder utstyret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er DF9,9 du har lader den med 6A. Du bør ikke gå tilbake til vanlige pærer i lanternene da dette vil bruke halvparten av strømmen motoren kan gi.

Hvis ikke batteriene er fulladet når båten ikke brukes vil batteriene sulfateres og miste mesteparten av futten iløpet av 2-3 år.

VHF bruker minimalt med strøm når du ikke snakker så den er ikke noe stort problem. Riggene bruker mye strøm når motoren går, 20A per rigg eller så. Scotty bruker dessuten bare strøm når du hever loddet og siden riggmotoren går lite, blir gjennomsnittlig strømtrekk lavt.

Har du en større hovedmotor i tilegg, eller er dette din eneste motor?

Hva slags lodd og plotter har du?

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er DF9,9 du har lader den med 6A. Du bør ikke gå tilbake til vanlige pærer i lanternene da dette vil bruke halvparten av strømmen motoren kan gi.

Hvis ikke batteriene er fulladet når båten ikke brukes vil batteriene sulfateres og miste mesteparten av futten iløpet av 2-3 år.

VHF bruker minimalt med strøm når du ikke snakker så den er ikke noe stort problem. Riggene bruker mye strøm når motoren går, 20A per rigg eller så. Scotty bruker dessuten bare strøm når du hever loddet og siden riggmotoren går lite, blir gjennomsnittlig strømtrekk lavt.

Har du en større hovedmotor i tilegg, eller er dette din eneste motor?

Hva slags lodd og plotter har du?

Loddet er et ja ***** ehhh Lowrance x136DF, plotteren blir Lowrance sin 7200.

Sitter snart en 2005 Johnson 70-4 der og... Sittet på Bakka Viberg før. Har bare ikke stresset med å flytte over.

Batteriene vil HVAFORNOE etter 2-3 år?

Merket forskjell på led og vanlige 10W pærer ja. Lyser like bra med LED

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du LED pærer som er godkjent for lanterner? Hvis de er det skal lysintensiteten være tilnærmet den samme som en vanlig pære.

Her er en forklaring på sulfatering jeg sakset fra en webside, sulfatering beynner allerde å oppstå når batterispenningen kommer under 12,6V.

11. Hva betyr det at et batteri er sulfatert?

Det betyr at det har dannet seg et belegg av blysulfat på platene. Belegget er stort sett svært vanskelig å få vekk gjennom lading. Sulfatering oppstår oftest ved at batteriene settes bort uten å lades først, eller at man bruker batteriene på en slik måte at det ikke tilføres nok lading. Platene på sulfaterte batterier vil ha et hvitt belegg på overflaten. Man kan anta at et batteri er sulfatert dersom spenningen i batteriet stiger fra tilnærmet utladet til godt over 13 volt i løpet av noen minutters lading. Jo mer spenningen stiger utover det normale, jo kraftigere kan man anta at batteriet er sulfatert.

Du vil jo få noe lading fra 70 hesteren, men det er jo ikke alltid det er så mye kjøring til fiskeplassene på Mjøsa.

Ved nattbruk vil ekkoloddet og kartplotteren din bruke en god del strøm. Bakgrunnsbelysningen kan opp til 3 doble strømtrekket. X-136DF er da et bra lodd, hvis du har en 2-frekvens svinger bør du bytte over til en vanlig 200kHz svinger. Du vil da se veldig mye mer fisk. Hadde begge svingerene på min forrige båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.