Gå til innhold
Fiskersiden

Erfaring med trolling/downrigger stenger


Amund
 Share

Recommended Posts

Anbefaler deg å se i tråden trolling stenger litt lenger ned, står en del der.

Av de stengene jeg har prøvd og likt best er Shakespeare Ugly Stick Gold som dessverre ikke er å få tak i lenger, og de veldig rimelige Kinetic Excalibur Hanø.

Til paravaner uten bruk av planerboard i tillegg ville jeg satset på litt stivere stenger enn jeg ville brukt til planer og riggfiske.

Grunnen til dette er at motstanden i en paravan a normark 90g er ganske stor og stengene vil være for mye bøyd til at jeg liker det ved dorging.

Når jeg dorger med paravan direkte bruker jeg en BlueFox 12" stang som er ganske stiv, eller tresprøtt. Ellers pleier jeg å kjøre paravan på planeren og da tar jo planerlina av det meste av bøyen.

Ja du kan bruke samme stenger til planerboard og rigg, men jeg anbefaler stivere om du skal bruke paravan uten planerboard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 9' Dipsy Diver stenger fra Daiwa både overflate- og blyparavaner. Ga ca 300kr/stk for disse stengene. Dette fungerer bra. Like bra eller bedre fungerer en 10 eller 11' kraftig slukstang, kastevekt opp til 60g eller mer. Grunnen til at jeg ikke bruker slukstenger er at jeg ikke vil bruke slukstengene mine som koster 2-3 tusen til trolling, da var Daiwa DD90 billigste alternativ.

Til planer og dyprigg vil jeg anbefale en forholdsvis myk stang. Mye mer morsomt å kjøre fisk på. Selv har jeg Abu Workhorse 8', Shimano Catana AX Downrigger 240MH har tilnærmet samme aksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollingfiske er nok det fisket som stiller minst krav til stengene som brukes, i all hovedsak er det de 3 kravene under som bør oppfylles:

Rimelig

Solid

Grei aksjon

En glassfiberstang kan være like bra som en carbonstang, det er jo egenskapene når en kjører fisk som teller, ikke kasting som for de fleste er det viktigste for andre stenger. Vekten har ingen betyding, da stanga for det meste står i en stangholder.

Jeg har tatt ørret på 8,6kg på en sliten myk Biltema teleskopstang, da jeg var med en kamerat på dorging for noen år siden. Det gikk da på en måte det også.

Det meste av det som er på markedet vil gjøre en grei jobb, bruke pengene på bra sneller, wobblere og annet utstyr i stedet. Ikke kast dem bort på dyre trollingstenger.

Daiwa sine stenger er bra de, mange vil nok hevde at inline stengene til Daiwa er det beste som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tror at de nye Daiwa stengene er bedre enn de gamle DT stengene. De har det vært mye prod. feil på.

Har knekt 3 slike stenger (1 under håving av en 12-14 kg blank i Østersjøen med Per Olav) Kan vel trygt si at jeg ikke ønsker de i nærheten av båtripa engang. Kjøpte Kinetic Phantom interliner 8,6 i sommer, og de synes jeg foreløpig fungerer meget bra. Har en vesentlig stivere rygg fra kork, til midt på øvre del. Og øvre del er myk & smidig.

---

Teambambus

Endret av TeamBambus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøk litt av hvert av stenger men kjøpte noen Kinetic Exalibur Hanø av Morten i Larvik til en meget grei pris.

Disse funker til mitt bruk både på dyprigg og planer. Største laks på stengene er hittil 12,5 kg og kjøringen gikk greit uten noen form for problemer.

Det finnes sikkert dyrere og muligens bedre alternativ, men til "vanlig " bruk funker disse meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar, Jan Erik, Svenna og jeg angrer ikke på våre innkjøp av Berkley Tärnø Trolling - kanskje litt dyrere, men verdt hver Cents.
har de jeg også, ikke dyrt akkerat det.

300kr pr stk

<_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et eksemplar av den stanga. Kjøpte den på topp fritid sist sommer. Den er meget bra å kjøre fisk på .Har fingergrep, fin jevn aksjon noe mykere enn fex excalibur hanø, er og en del tykkere i godset en hanø.

Men det er et stort men; ringene tåler ikke saltvann? De eirer (hvis det skrives sånn)? Hadde det ikke vært for dette så hadde denne vært favorittstanga mi. Har derfor satsa mine penger på excalibur hanø som min favoritt.

Det blir skrevet i denne tråden om Daiwa sine stenger. Hvor får vi kjøpt disse. Kjøpte en Daiwa dd 90 på topp fritid sist sommer. men mener jeg betalte mye mer enn 300 kr??

Kunne vore tøft og prøve en innliner kansje en daiwa.

Skal østover i vinterferien en tur.

Endret av sage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte DD 90 av Topp Fritid på Villmarkslivsmessa på Hamar til 300kr.

Daiwa stenger kan skaffes av alle Bios forhandlere. Se på de svenske sidene.

Bios Sverige

Du bør nok prøve å få kjøpt dem fra noen som tar dem direkte fra utlandet, eller kjøpe dem fra utlandet selv. Etter at de har vært innom både svensk og norsk importør er prisen skremmende høy.

Du finner noen av Daiwa stengene på tilbud her:

trolling.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill, Hadde tenkt å kjøpe Berkley med hvis de ikke er særlig sjøvannsbestandige (noen flere erfaringer på kvalitet og eiring i sjøvann?) Tenker jeg prøver Daiwa eller Hanø. Fant en meget rimelig plass å kjøpe Berkley stengene, 6stk for 600,- En liten hake, de selger kun i Danmark og sender ikke. Her er linken: http://www.fiskeland.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill, Hadde tenkt å kjøpe Berkley med hvis de ikke er særlig sjøvannsbestandige (noen flere erfaringer på kvalitet og eiring i sjøvann?) Tenker jeg prøver Daiwa eller Hanø. Fant en meget rimelig plass å kjøpe Berkley stengene, 6stk for 600,- En liten hake, de selger kun i Danmark og sender ikke. Her er linken: http://www.fiskeland.net/

Veldig pen pris, MEN du angrer ikke om du går for Hanö

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og noen kompiser kjøpte noen Daiwa Megaforce Downrigger stenger. Har kun hatt de ett halvt års tid men er veldig godt fornøyd. Disse brukes til alt fra downrigger til planerboard og paravan. Det eneste jeg vil utsette på de er at de muligens kunne vært mykere til bruk på downrigger. Tror vi ga 300 for stykket hos Altex norge i skien. De har desverre ikke noe nettside derfor ingen link. Men bare å ringe og spørre etter John, han ordner sikkert gode priser igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å se i tråden trolling stenger litt lenger ned, står en del der.

Av de stengene jeg har prøvd og likt best er Shakespeare Ugly Stick Gold som dessverre ikke er å få tak i lenger, og de veldig rimelige Kinetic Excalibur Hanø.

Til paravaner uten bruk av planerboard i tillegg ville jeg satset på litt stivere stenger enn jeg ville brukt til planer og riggfiske.

Grunnen til dette er at motstanden i en paravan a normark 90g er ganske stor og stengene vil være for mye bøyd til at jeg liker det ved dorging.

Når jeg dorger med paravan direkte bruker jeg en BlueFox 12" stang som er ganske stiv, eller tresprøtt. Ellers pleier jeg å kjøre paravan på planeren og da tar jo planerlina av det meste av bøyen.

Ja du kan bruke samme stenger til planerboard og rigg, men jeg anbefaler stivere om du skal bruke paravan uten planerboard

Hei, har et par Shakespeare ugly stik tiger gold 8 fot,,,15-40 lb BWD 3200 på hand til 400,- stk. Er dette stengene du refererer til?

Endret av Amund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Amund,

Anbefaller dig att pröva Lawson Trout stängerna. Grymt sköna att köra fisk på och inte så överjä..igt kraftiga om du får mindre fisk. Funkar superfint till både rigg & planer. Har landat ganska grov lax på dem oxå så de tål en del stryk.

Till Dipsy Diver tror jag nog att du behöver lite grövre prylar och ska du fiska målinriktat efter grov gädda skulle jag nog gå upp en klass till Lawson Salmon.

Lycka till med stangval, it´s a jungle out there... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.