Gå til innhold
Fiskersiden

Kjøpshjelp ekkeolodd?


july
 Share

Recommended Posts

Kan gi deg en helt konkret anbefaling, Lowrance X-510C. Dette er en oppgradert versjon av X-102C.

Lowrance X-510C

Dette er det jeg vil kalle det ideelle loddet for generellt ferskvannsfiske.

Har du råd til dette så gå for det, er det for dyrt er X-96 et greit alternativ med monochrome skjerm.

Veiledende pris på Lowrance (og det meste annet innen marinelektronikk) er sykt høye i Norge, hvis du ikke oppnår en svært god rabatt bør du ta det inn fra USA. Typisk ca halv pris med frakt og moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ekkolodd/gps av type Lowrance 339 fra Bass pro shop og er iallefall meget fornøyd. Sikkert bedre de som er anbefalt over, men tør påstå at de fleste greier seg med den jeg har kjøpt. Også er det selvfølgelig et spørsmål om hvor mye penger en vil bruke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er LMS-339C du har kjøpt er det en mer avansert modell enn X-510C. LMS-339, har kartplotter og 2-frekvens ekkolodd. Skjermoppløsningen er den samme og ved bruk av en normal svinger for ferskvann vil også ekkoloddelen være lik. X-515C har samme ekkoloddmodul som ditt lodd.

LMS-339 er erstattet av LMS-527C iGPS. Forskjellen er den samme som mellom X-102C og X-510C. De nye modellene har Ethernetport for tilkobling av radar og annet utstyr samt en bedre skjerm med 16bit i stedet for 8bit fargedybde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha fargelodd eller ikke?

Har selv et X136DF som jeg er kjempefornøyd med,

har ikke noe som helst problemer med dette, pålitelig

og tar mindre strøm enn ett fargelodd.

Fungerer fint med 50/200khz svinger, jeg kjører

nesten konsekvent med 50khz svingeren påtross av

STERKE anmodninger fra abbor om å bruke 200khz.

Et X-136DF får du til 5000 kroner, og jeg er motstander av

å handle dette i USA i tilfelle noe skulle skje, da tar det

nok litt tid før du får det tilbake.

På en annen side... Jeg har ennå ikke opplevd problemer

med NOEN av de Lowrance loddene jeg har hatt...

x25((Heidi) x55(HeidiII)(med sidegiver wohoooooo) x70-3D(HeidiIII) LMS350(HeidiIV) og nå X136DF(HeidiV).

Går du for Lowrance kjøper du i allefall kvalitet, brukervennelighet og trygghet.

Hva er budsjettet på lodd?

En kompis har kjørt med X86 i noen år nå, og han bytter nok IKKE lodd med det

første.

Kan være lurt å høre litt med abbor her da han har GREIE på den herre

elektronikken

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke 50kHz svingeren til trolling er mye dårligere enn å bruke 200kHz delen av en kombisvinger. Oppløsningen blir dårlig, du klarer ikke å oppdage mindre enkeltfisker og skille ut enkeltfisker som står nær hverandre.

Så du roter altså rundt i halvblinde <_< 50KHz er for bruk på 100m eller mer, og så lang wire har du nok ikke på riggen din, dårlig med ørret er det på slike dyp også ;)

Strålebredden for din svinger er ikke oppgitt på sidene til Lowrance, men den vil ligge i området 6-12 grader for 200kHz. En 200KHz standarsvinger har 20 grader. Ved å sette på ASP (Advanced signal processing) går dekniningen opp til ca 3 ganger strålevinkelen for en 200KHz svinger ned til ca 20-30m.

Hvis vi sier 200kHz delen i din svinger har 8 grader strålevinkel, vil du altså kunne se 24 grader mot 60 grader med standardsvinger.

På et dyp på 15m vil dette gi ca 8m2 dekning med 2-frekvenssvingeren og ca 50m2 for standardsvingeren.

Da jeg kjøpte mitt LCX-15MT var det levert med 2 frekvensvinger, ble aldri fornøyd med den. Mitt gamle Eagle Ultra Classic var faktisk mye bedre i de øverste vannlag. Det positive jeg kan si om min kombisvinger til trollingbruk er at den har 36 graders dekning på 50KHz, dette gjør at jeg alltid kan se loddet på riggen med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimal forskjell på strømforbruk på farge og gråtoneskjerm.

Gråtoneskjerm holder i massevis. Sa en gang at fargelodd var for ****** da Bakka Nyholt sa han sku kjøpe seg

slikt... Derfor har jeg måtte holde meg til gråtone, men på plotter ser jeg nok at farge er tingen...

Men nå er jo prisene omtrent de samme på grå og farge og så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sørgelig hvis ikke Mjøsa er blå på kartet :rolleyes:

(Til hjelp for dere som ikke forstår intern mjøsfiskerhumor, det finnes ikke elektroniske sjøkart for innsjøen så det eneste vi har tilgang til er et landkart hvor Mjøsa er markert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke kartgrunnlag for Mjøsa. Kjøpte de nye papirkartene i høst, men det er bare 5% eller mindre av arealet som er oppmålt. Det er dekning ved havner, litt rundt byene samt noen få meter ut i fra land.

Kartene var en skikkelig nedtur. Har også hørt at det jobbes for å få den lille informasjonen som finnes inn på elektroniske kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke 50kHz svingeren til trolling er mye dårligere enn å bruke 200kHz delen av en kombisvinger. Oppløsningen blir dårlig, du klarer ikke å oppdage mindre enkeltfisker og skille ut enkeltfisker som står nær hverandre.

Så du roter altså rundt i halvblinde :) 50KHz er for bruk på 100m eller mer, og så lang wire har du nok ikke på riggen din, dårlig med ørret er det på slike dyp også :)

Strålebredden for din svinger er ikke oppgitt på sidene til Lowrance, men den vil ligge i området 6-12 grader for 200kHz. En 200KHz standarsvinger har 20 grader. Ved å sette på ASP (Advanced signal processing) går dekniningen opp til ca 3 ganger strålevinkelen for en 200KHz svinger ned til ca 20-30m.

Hvis vi sier 200kHz delen i din svinger har 8 grader strålevinkel, vil du altså kunne se 24 grader mot 60 grader med standardsvinger.

På et dyp på 15m vil dette gi ca 8m2 dekning med 2-frekvenssvingeren og ca 50m2 for standardsvingeren.

Da jeg kjøpte mitt LCX-15MT var det levert med 2 frekvensvinger, ble aldri fornøyd med den. Mitt gamle Eagle Ultra Classic var faktisk mye bedre i de øverste vannlag. Det positive jeg kan si om min kombisvinger til trollingbruk er at den har 36 graders dekning på 50KHz, dette gjør at jeg alltid kan se loddet på riggen med det.

Det er feil konklusion å tru at strålevinklene er smale på dobbelfrekv.svingere. Det er heller omvendt da Piezo-kristallene i en dobbelsvinger blir fysisk mye mindre en dei som er lagt for enkeltstrålesvingere. Strålevinkeln for en svinger bestemmes av Piezokristallens diameter slik at større diameter gir smalere stråle. Lowrance sine dobbeltfrekv. svingere angis oftest til å være ca 36° for 50 kHz og ca 20° for den 200 kHz delen. Frekvensen på en Piezo krislall bestemmes av dess tykkelse, slik at den for 50 kHz er den nesten 4 ganger tykkere en den for 200 kHz. For at få smalere strålevinkel(=bedre pressisjon) må enn bruke enkeltstrålesvingere, f.eks. 200kHz/8° svingere. I den er kristallen ca 55mm i diameter hvis spesifikasjonen er 8° strålevinkel ut till/ved -3dB sona (ytterkant av "strålekonen"

(for ein dobbelfrekv., 200 kHz/20° er diametern ca 25mm).

ASP har inget at gøre med strålevinkeln da dette kunn bestemmes av kristallens fysiske størrelse og form (+ frekvens). ASP prosessar kun det mottatte svake signalet frå ultralydekkoene som Piezo-kristallen mottar. Oftest kan det være bedre å kjøre uten den ASP:n og selv manuellt stille følsomhet etc... men dette er litt avhengig av hva slags lodd en har og hvor bra ASP fungerer.

*Fisker en som oftest på dype vann og eller i sjøen bør enn satse på enkeltfrekv.svingere da dei som regel når dypere ned med signalen p.g.a. smalere strålevinkel og enn får av den grunn også mye bedre pressisjon på bildet i forhold til virkeligheten.

*Fisker en vanligvis på/i grunne ferskvannssjøer er en breidvinklet svinger best egnet. mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensorfysikken din er korrekt, mye av det andre du skriver er feil.

Jeg tror ikke at strålebredden på Lowrance sine 2-frekvenssvingere er smal, jeg vet. Min 2-frekvenssvinger har 8 grader for 200kHz delen. Lowrance har svingere med mellom 6 og 12 graders strålebredde. Det samme gjelder verdens ledende svingerprodusent Airmar.

Lowrance 2-frekvenssvingere

Lowrance sin standard 200kHz, 20graders skimmer svinger er optimalisert for bruk på grunnt vann. Den er utviklet for det amerikanske bassfisket som så mye annet i utstyrsverdenen. Den har altså fått en liten krystall for å få forholdsvis stor strålingsvinkel, samtidig som dette gir en liten, rimelig samt plasseringsvennlig svinger. Dette at den er utviklet for grunnt vann gjør at dette er den idelle trollingsvinger.

Signalet som sendes ut i fra en svinger er ingen ren kon. Det som oppgis er den vinkelen hvor svingeren sender ut et nivå som er minimum 50% (-3dB) av det oppgitte. I tilegg til hovedloben, har svingeren også sidelober. Se Transmit Radiation Pattern på side 3 i dokumentet som er linket under for å se en typisk signallobe.

Datablad svinger

Ved å bruke høy sensitivitet (>90%) med ASP i low for å unngå at skjermen blir fylt med for mye grums er det mulig i de øverste timetrene å se fisken som dekkes av sidelobene. Jeg har aldri sett noen dokumentasjon av hva slags signalbehandling ASP er, men antar det bare er en enkel lavpassfiltrering. I følge Lowrance kan en 20 graders svinger ha opptil 60 graders dekningsvinkel på denne måten. Bildet under viser prinsippet med sidelober.

fishfinder_side_lobes1.jpg

Jeg har lekt meg såpass med loddet de mange hundre timene jeg har tilbrakt på Mjøsa at jeg sett at en oppdager mye mer fisk med å stille inn loddet på denne måten.

For sportsfiskelodd er det i hovedsak 2 typer svingere å velge i, 200kHz svingere og 50/200kHz kombisvingere. Enkeltfrekvens 50khz svinger er svært sjeldne greier.

For ferskvannsfiske velg en 200kHz svinger.

For sjøfiske velg enn 50/200kHz kombisvinger. Da drar du nytte av at 50kHz dempes mye mindre enn 200kHz i vann noe som gir mye større rekkevidde. Den smale 200kHz svingeren er fin for å finmanøvrere ved hot spots, samtidig som den gir bedre oppløsning. Loddene kan også stilles slik at både 50 og 200kHz vises samtidig på hver sin skjermhalvdel, dette kan være nyttig i noen situasjoner.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensorfysikken din er korrekt, mye av det andre du skriver er feil.

Jeg tror ikke at strålebredden på Lowrance sine 2-frekvenssvingere er smal, jeg vet. Min 2-frekvenssvinger har 8 grader for 200kHz delen.

Hei abbor. Hvis du kunne forklare hva det er som er feil i mitt tidligere innlegg der du meiner: " mye av det andre du skriver er feil" så er jag takksom for det

Vedr. strålevinkeln så refererte jeg kunn til det som står på Lowrance sin hjemmeside, inget annet. Vedr. den linken til Lowrance du postet så kunne jeg ikke finne noen dobbelt/kombisvinger med 8° strålevinkel på 200 kHz modulen (ved -3dB)? Kunn svingere med 35-36° for 50 kHz og 12-20° for 200 kHz modulen (hvis vi snakker om Transom mount svingere for det er vel det vi snakker om, eller?

35-36° på 50 kHz og 12-20° kHz kaller jeg for bred-stråle svingere men her har vi tydelig litt forskjellige preferanser/bakrunn. Hvis du meiner disse er smal-stråle svingere, tja, ok for meg, men poenget er att vi meiner samme strålevinkler men vi uttrykker oss forskjellig, eller gjør vi ikke?

Strålevinkler oppgis av fabrikantene til dei ytterpunktene i strålens loob der signalen sjunkit til 50% av strålens sentrale parti (= -3dB) så som abbor skriver, men noen fabrikanter har -10 dB (10% av strålens mittersta styrke) som referanse til vinkelen i steden for -3 dB og dette må enn ta i betraktning da enn ser på forskjellige fabrikat av ekkolodd, allt for å gjere kundene usikkre/villedet? mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I linken jeg postet har alle svingerene som kan brukes til dagens lodd 6 til 12 grader strålevinkel for 200kHz. 20 graders svingeren er for 192kHz som finnes på eldre lodd. Airmar sine svingere for Lowrance har også 6-12 graders strålevinkel (Airmair produserer Lowrance sine bronsesvingere). Så det er vel ikke bare definisjonen av hva som er smal vinkel som er forskjellig, det ser ut til å væære litt uenighet om hvilke svingere som er tilgjengelig. At mange av disse svingerene har en bred strålevinkel for 50kHz er en annen sak, men siden det har vært svingere for trolling i hvertfall jeg har diskutert og da er det vinkelen på 200kHz som gjelder. 6 til 12 grader definerer jeg som smal strålevinkel.

Jeg har en eldre utgave av HS-50/200-DX, den har 8 graders vinkel på 200kHz. Dette er en hekkmontert svinger ja.

Du skrev:

Det er feil konklusion å tru at strålevinklene er smale på dobbelfrekv.svingere. Det er heller omvendt da Piezo-kristallene i en dobbelsvinger blir fysisk mye mindre en dei som er lagt for enkeltstrålesvingere.

Dette gjelder i hvertfall ikke for Lowrance sine svingere siden de har en svært liten enfrekvenssvinger, 2-frekvenssvingerene deres er mye større.

Du skrev:

Fisker en som oftest på dype vann og eller i sjøen bør enn satse på enkeltfrekv.svingere da dei som regel når dypere ned med signalen p.g.a. smalere strålevinkel og enn får av den grunn også mye bedre pressisjon på bildet i forhold til virkeligheten.

For bruk i dypt vann trenger man 50kHz, jeg kjenner ikke til noen 50kHz enfrekvenssvinger til Lowrance. Alle Airmair svingere til alle merker som har 50kHz er også 2-frekvens.

For begge disse sitatene ser det for meg ut som at du har tatt utgangspunkt i en sensor av en størrelse og så diskutert hvordan dette volumet kan utnyttes best mulig.

Når det gjelder ASP snakker vi kanskje heller litt forbi hverandre, enn å være direkte uenige.

Jeg skrev:

Ved å sette på ASP (Advanced signal processing) går dekniningen opp til ca 3 ganger strålevinkelen for en 200KHz svinger ned til ca 20-30m.

Du svarte:

ASP har inget at gøre med strålevinkeln da dette kunn bestemmes av kristallens fysiske størrelse og form (+ frekvens). ASP prosessar kun det mottatte svake signalet frå ultralydekkoene som Piezo-kristallen mottar. Oftest kan det være bedre å kjøre uten den ASP:n og selv manuellt stille følsomhet etc... men dette er litt avhengig av hva slags lodd en har og hvor bra ASP fungerer.

Jeg hadde ikke hevdet at ASP hadde noen ting med stålevinkelen å gjøre, skrev bare det som står i Lowrance dokumentasjon og som jeg selv har erfart, at det er mulig å få større dekning enn strålevinkelen i øvre vannlag ved bruk av ASP.

Jeg har tydligvis litt for god tid til å kverulere om små detaljer her jeg ligger i senga med influensa :)

Uansett hyggelig å få noen å diskutere ekkolodd teknologi med, jobber du med ekkolodd eller sensorteknologi?

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. ser det er folk som har bra peiling på ekkolodd her. jeg skal kjøpe ett lodd nå snart, og lurer på hva jeg bør velge. loddet må være portabelt og med sugekopp eller lignende. jeg trenger ikke det råeste, men ett som funker helt greit og til en fin pris...

takker

Er en fordel om du har tenkt litt på hvor du skal fiske. Salt/Fersvann, tenkte dybder osv...

Utvalget er ganske så stort. Må være portabelt og med sugekopp... Skal du da ha det på flere båter, eller på en båt samt til isfiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tydligvis litt for god tid til å kverulere om små detaljer her jeg ligger i senga med influensa ;)

Uansett hyggelig å få noen å diskutere ekkolodd teknologi med, jobber du med ekkolodd eller sensorteknologi?

Ah-ha da skjønner jeg, klart du må ha noen å snakke med. Alltid lærer man seg noe nytt (får enn håpe da)

Næ-e jeg jobber ikke med denslags, men jeg har så mye peiling på elektronikk (har arbeidet med Hi-Fi stereo service i 20-25år) og mye er kompatibelt med sonarteknologien. Jeg har brukt et LMS350A i frå 1991 og har kunn fisket i sjøvann med allt hva det før med sig av forstyrrelser (som å få frem diskanten frå høtaler når rommet er fyllt med folk). Det blir bytte til Lowrance sit største lodd/kartplotter seinere i år, litt avhengig av hva prisene kan bli i USA.

God bedring, mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring, mvh Flodstrøm

Takk for det. Håper at formen er slik at jeg kan dra på jobb i morgen.

Pizokrystaller brukes da ikke så mye i Hi-fi bransjen. Mikrofoner ja, men lite annet vil jeg tro.

Sjelden å treffe noen som forstår grunnleggende prinsipper bak pizosensorer/aktuatorer. Ja bortsett fra kollegaene som jobber med slikt da. Selv konsenterer jeg meg også i all hovedsak om elektronikken. Produktene jeg jobber med ligner også mye på ekkolodd. Mye større signalkilde og lavere frekvens, men ellers er veldig mye likt.

180px-Hydro-seismic.jpg

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Ah-ha da skjønner jeg, klart du må ha noen å snakke med. Alltid lærer man seg noe nytt (får enn håpe da)

Næ-e jeg jobber ikke med denslags, men jeg har så mye peiling på elektronikk (har arbeidet med Hi-Fi stereo service i 20-25år) og mye er kompatibelt med sonarteknologien. Jeg har brukt et LMS350A i frå 1991 og har kunn fisket i sjøvann med allt hva det før med sig av forstyrrelser (som å få frem diskanten frå høtaler når rommet er fyllt med folk). Det blir bytte til Lowrance sit største lodd/kartplotter seinere i år, litt avhengig av hva prisene kan bli i USA.

God bedring, mvh Flodstrøm

sifra hvis du skal selge 350 loddet ditt da :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.