Gå til innhold
Fiskersiden

Altaelva 2007


MP
 Share

Recommended Posts

Noen på siden som kom gjennom nåløyet? Med 2048 søkere på 80 kort (og nå spørs det jo hvor mange av de kortene som faktisk loddes ut tilfeldig) er jo sjansene dårlige. Så Roar Velle hadde fått, så noen hadde vel flaks.

Jeg fikk selvsagt ikke kort på utenbygstrekningen, men etter årevis med bestikkelser, forførelser, trusler, smisking, osv. har jeg endelig fått oppfyllt guttedrømmen med to døgn i Barila øverst i Sandia 7-8 august. Som ivrig laksefisker har jo alltid Alta vært en våt guttedrøm og det blir stort å fiske der uansett. Noen som kjenner til strekket? Fikk litt info fra åens på forumet som har vært der, men tar gjerne i mot mer info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen på siden som kom gjennom nåløyet? Med 2048 søkere på 80 kort (og nå spørs det jo hvor mange av de kortene som faktisk loddes ut tilfeldig) er jo sjansene dårlige. Så Roar Velle hadde fått, så noen hadde vel flaks.

Jeg fikk selvsagt ikke kort på utenbygstrekningen, men etter årevis med bestikkelser, forførelser, trusler, smisking, osv. har jeg endelig fått oppfyllt guttedrømmen med to døgn i Barila øverst i Sandia 7-8 august. Som ivrig laksefisker har jo alltid Alta vært en våt guttedrøm og det blir stort å fiske der uansett. Noen som kjenner til strekket? Fikk litt info fra åens på forumet som har vært der, men tar gjerne i mot mer info :blush:

Er jo bare å gratulere, har altid vært en drøm for meg også. Har aldri prøvd å få kort, men kommer til å prøve senere. Hva må man betale for et par døgn da?

Skjønner hvis ikke du vil legge det ut her, men hvis noen har peiling hva det koster på en helt grei sone? Og søker man kort på en enkel sone eller på hele elva, kan ikke så mye om akkuart loddtrekning og soner og pris og sånn:-)

Endret av Daggers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Det ble ikke fire ukers fiske i Steinfossen, Langstilla og nedre Sierra. Men 3 fine døgn i Raipas 13-15 august.

Jeg og en kompis slengte inn 2 lodd, og det ene flaxloddet gikk gjennom. :):D Så vi gleder oss en smule.

Men vi aner jo ikke hvor vi skal kaste flua uti i denne sonen. Totalt 11 km. Fint om noen kunne gitt oss ett lite hint. Har også vurdert å bruke 2 døgn for å se på sonen, for å få ett så effektivt fiske som mulig. Bør en leie seg en elvebåt? En kjentmann ville også vært interessant å leie.

Når vi er der oppe hadde det også vært ønskelig å prøvd seg i nærliggende vassdrag.

jatta,jatta får nu bitte upp noæin Bhatakorrvja flua....

To døgn i Barila øverst i Sandia 7-8 august, MP!!! skal vi bytte? :blush: ååååååååh

Endret av Roar Velle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke fire ukers fiske i Steinfossen, Langstilla og nedre Sierra. Men 3 fine døgn i Raipas 13-15 august.

Jeg og en kompis slengte inn 2 lodd, og det ene flaxloddet gikk gjennom. :P:D Så vi gleder oss en smule.

Men vi aner jo ikke hvor vi skal kaste flua uti i denne sonen. Totalt 11 km. Fint om noen kunne gitt oss ett lite hint. Har også vurdert å bruke 2 døgn for å se på sonen, for å få ett så effektivt fiske som mulig. Bør en leie seg en elvebåt? En kjentmann ville også vært interessant å leie.

Når vi er der oppe hadde det også vært ønskelig å prøvd seg i nærliggende vassdrag.

jatta,jatta får nu bitte upp noæin Bhatakorrvja flua....

To døgn i Barila øverst i Sandia 7-8 august, MP!!! skal vi bytte? :) ååååååååh

Trenger ikke båt for å fiske Raipas, men du forflytter deg fortere m båt, og du kommer til flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortet byttes neppe Roar :P

Når det gjelder kostnader så er det ikke så ille. Tror ikke jeg skal betale stort annet enn flybilletter. Fordelen i Alta er at det ikke selges til høystbydende. Hadde det skjedd så ville vanlige folk (som meg) ALDRI hatt en sjanse. Det er jo en del lokale som selger kortene sine videre og det koster fort en del penger. En kompis fikk i fjor sjansen til å fiske et døgn på elvas kanskje beste plass når elva har bra med vann - Mikkeli. Han skulle få døgnet fryktelig billig, nemlig for 10 000,-. Fly opp kom i tillegg.

Ellers gikk jo to døgn i Sautso for 200 000,- på auksjon i høst. Det er jo helt absurd, men på en annen side: hadde jeg hatt enormt med penger hadde jeg gladelig bladd det opp selv :D

Grattis til de som fikk.

Det blir nok en opplevelse dere kan leve lenge på.

Jeg fikk ikke kort i år heller, men til neste år blir det nok.....

Jeg har vært veldig betenkt med tanke på utengydstrekningen. Veldig mange jeg snakker med sier at det ikke er så fryktelig tilfeldig som man skal ha det til. En nærmere titt på hvem som fikk kort avslører at det er mange av de samme får kort hvert år, i tillegg til ektefellene sine! Skal ikke være helt skråsikker i det jeg sier, men det virker litt mistenksomt. Kanskje 40-50 kort loddes ut, de aller fleste i Raipas i august.

Andre som mistenker det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvordan det er med utenbygdstrekningen vet jeg dessverre ingenting om.

I år fikk jeg og en kompis henholdsvis kort nummer 75 og 231. Da ble det Brattstrømmen den 16 juli og Gilvo 17 Juli. 2 dager i strekk med herlig laksefiske!.

Flyttet fra Tromsø til Alta for 2 år siden, så man kan vel trygt si at jeg har vært heldig med trekningen ja!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er galne! :D

Reise så langt for kun et eller to døgn, ja jeg vet det er Alta men laks er laks og

fiske er fiske. Husk at selv om Alta har mest "kjempelaks" så er det langt fra elven med

størst gjennomsnitt størrelse, hvis det er størrelsen som lokker mest da.

Men det er noe spesielt med Alta, alle laksefiskere vet det. Ikke minst naturen der oppe.

Greit med den trekkningen, tror ikke der er noe tull med den. Men er jo rene Lotto

når det selges så mange kort og hvis det kun er 80 døgnkort som lodde ut?

Tror jeg heller stemmer for å betale endel å få fisket endel døgn. Men i elver som Alta så er

vel det umulig med en normal årsinntekt. Et par døgn blir for kort tid for meg når jeg

reiser så langt, da måtte det vært i forbindelse med annet fiske i Finnmark.

For tiden så er jeg mer sugen på å utforske f.eks Tana i kanskje 2 uker enn å fiske 1 døgn i Alta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er galne! :D

Reise så langt for kun et eller to døgn, ja jeg vet det er Alta men laks er laks og

fiske er fiske. Husk at selv om Alta har mest "kjempelaks" så er det langt fra elven med

størst gjennomsnitt størrelse, hvis det er størrelsen som lokker mest da.

Men det er noe spesielt med Alta, alle laksefiskere vet det. Ikke minst naturen der oppe.

Nå snakker du bare sprøyt!

Ingen andre elver kan vise til høyere gjennomsnittsvekt enn Alta elva i hele verden,

INGEN plass i verden du har større sjangs til å kroke din livs fisk, kan godt tenke meg å vite hvilken elv du mener har det høyeste snittvekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asmund, nei jeg forholder meg til data fra Lakseregisteret hos www.dirnat.no:

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500022955

Her er oversikten over elvene i Norge for 2005 sortert på gjennomsnittsvekt:

http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=29263

Alta er vel kjent som elven der det blir tatt flest laks over 20 kg pr sesong eller noe slikt?

Men gjennomsnittsvekten er som du ser ikke den høyeste.

Så folk betaler godt i håp om å ta den riktige store laksen og selvfølgelig opplevelsen

i den flotte naturen der.

Når du ser på den oversikten så kan man kanskje fortså hvorfor Lærdal er så bra kjent.

En gjennomsnittsvekt på 7.1 kg for 2005 sesongen er ikke annet enn vakkert! ;)

(ed. Vi håper selvfølgelig det blir mer laks i Lærdal med årene nå, gjennomsnittsstørrelse er ikke

det viktigste for laksen. Mulig for oss fiskere.)

Også kan man bli litt trist når man tenker på Vosso... sukk..

Endret av b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asmund, nei jeg forholder meg til data fra Lakseregisteret hos www.dirnat.no:

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500022955

Her er oversikten over elvene i Norge for 2005 sortert på gjennomsnittsvekt:

http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=29263

Alta er vel kjent som elven der det blir tatt flest laks over 20 kg pr sesong eller noe slikt?

Men gjennomsnittsvekten er som du ser ikke den høyeste.

Så folk betaler godt i håp om å ta den riktige store laksen og selvfølgelig opplevelsen

i den flotte naturen der.

Når du ser på den oversikten så kan man kanskje fortså hvorfor Lærdal er så bra kjent.

En gjennomsnittsvekt på 7.1 kg for 2005 sesongen er ikke annet enn vakkert! ;)

(ed. Vi håper selvfølgelig det blir mer laks i Lærdal med årene nå, gjennomsnittsstørrelse er ikke

det viktigste for laksen. Mulig for oss fiskere.)

Også kan man bli litt trist når man tenker på Vosso... sukk..

Her må en passe seg for ikke å lese statistikk som en viss mann leser bibelen :D

Tas det kun en 10 kilos i sesongen, blir gjennomsnittet 10 kilo. Et ikke særlig interessant tall spør du meg....

Det unike med Altaelva er den store andelen laks rundt 10 kg +. Som oftes gytende hunnfisk. Det er også av denne grunn svært store mengder smålaks ( grilse ) i Altaelva. Disse regnes jo ikke som Laks av fiskerne i Alta. Vil tro at sjansen for å få storlaks over 10 kilo er best i Alta av samtlige elver i norge! At en i tillegg nærmest er garantert å få smålaks er jo ingen ulempe :D

Et annet moment for Alta er at det settes ut store mengder stor laks, og denne er ikke med i statistikken til Dn. Tror det var et avvik på 5-6 tonn i 2006 mellom statistikken til DN og Interesentskapet?

Endret av moby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asmund, nei jeg forholder meg til data fra Lakseregisteret hos www.dirnat.no:

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500022955

Her er oversikten over elvene i Norge for 2005 sortert på gjennomsnittsvekt:

http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=29263

Alta er vel kjent som elven der det blir tatt flest laks over 20 kg pr sesong eller noe slikt?

Men gjennomsnittsvekten er som du ser ikke den høyeste.

Så folk betaler godt i håp om å ta den riktige store laksen og selvfølgelig opplevelsen

i den flotte naturen der.

Når du ser på den oversikten så kan man kanskje fortså hvorfor Lærdal er så bra kjent.

En gjennomsnittsvekt på 7.1 kg for 2005 sesongen er ikke annet enn vakkert! ;)

(ed. Vi håper selvfølgelig det blir mer laks i Lærdal med årene nå, gjennomsnittsstørrelse er ikke

det viktigste for laksen. Mulig for oss fiskere.)

Også kan man bli litt trist når man tenker på Vosso... sukk..

Så lenge du forholder deg til disse "fakta" så har du jo rett, men om du leser litt nøyere, så tror jeg at du må innrømme at dette ikke er helt "sannheten" eller....???

Lærdalselva hadde en av tidenes beste sesonger og er jo "dronninga" og Alta er vel "kongen"? så at den topper dette året er jo greit (fordi om jeg fortsatt mener at sjangsen er større for "storlaks i Alta),

men om du leser på de neste plassene så skjønner du kanskje hvor jeg vil med mine påstander

:D

2. plass Eidfjord.....med 35 laks totalt på en hel sesong...

mener du at det er større sjangs for å få en stor laks her enn i Alta?

(et kjapt regnstykke tilsier at det ble fanget 2(!) laks pr uke i Eidfjord på hele elva....relativt dårlige odds spør du meg..?

så kan vi gå til 3 plassen..

Skjoma i Nordland, 14 laks totalt på hele sesongen....ca 1 laks i uka i den elva..hvilke odds har man da...?

i Alta elva ble det landet 843 laks på over 7 kilo i løpet av den sesongen, mener faktisk snittvekta på disse var ganske nøyaktig 10 kilo!

Det er bare en grunn til at fisket i Alta er priset der det er.....STØRRELSEN på laksen

:D (ingen over, ingen ved siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i Alta elva ble det landet 843 laks på over 7 kilo i løpet av den sesongen, mener faktisk snittvekta på disse var ganske nøyaktig 10 kilo!

Akkurat.

Og husk at amerikanerne som fisker i den beste tida/kulpene i Juli setter ut veldig mya av laksen de fanger, og denne laksen er ikke med i de 843 som DN opererer med.

Så er det jo det at i Alta fiskes "all" laksen med flue ( det ryktes jo hvert år om rekefanget laks :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt så er vel det spesielle med Alta at det taes mest "kjempelaks" pr sesong?

Jeg spør for jeg har ikke noe statistikk og forholde meg til men det er nå hvertfall det

som sies. Bruker "kjempelaks" pga jeg vet ikke om det er over 10 kg eller 20 kg eller hva de da tenker på.

Ja den oversikten over elver med størst gjennomssnittsvekt burde vært redigert.

Burde ikke tatt med elver hvor villaksen er fredet, som Vosso, eller hvor det taes mindre

enn f.eks 100 laks på en sesong.

For 2005 så sier statistikken at det ble for følgende elver tatt antall fisk over 7 kg:

Gaula - 1835

Tana - 1395

Orkla - 1354

Namsen - 1041

Alta - 843

... etc

Så skal man ha størst sannsynlighet for å få seg en storlaks over 7 kg så er kanskje Gaula

elven. Og skal man ha størst sannsynlighet for å få seg en "kjempelaks" er vel Alta elven

men spørs hva man mener er en "kjempelaks" da.

Helt riktig, "kjempelaks" i elven fører til økt fiskeinteresse og dermed økt kortpris hvis det ikke reguleres.

Ed. 10 kg gjennomsnitt på storlaksen er ikke uvanlig. Omtrent det samme for Tana og Gaula.

Endret av b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaula har "enorme" mengder med laks i 7-8 kilos klassen, så snittvekta på "storlaksen" her vil jeg tippe ligger rundt 7,5 kilo, flotte fisker og bra størrelse, men i Alta er snittet på ca 10 kilo, hvilket gjør at det er mye "tettere" mellom 13-15 kilos fiskene som er skikkelig Storlaks spør du meg :D

derav min påstand om at Alta er "Verdens beste elv" ;)

Sier ikke at det du skriver er direkte feil, men jeg velger å tolke "statestikkene" på en litt annen måte det du gjør.....

Kjempebra at du refererar til kjelder, b2. Ikkje alle gjer det her inne ;) .

Men desse kjeldene er ikkje heilt til å stole på :D ....

Manndalselva er havna i Nord Norge..... med snittvekt på 3,9 kilo!!!! :o

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asmund, for 2005 så ble det tatt 1835 storlaks i Gaula. Disse veide 19171 kg som gir

snitt på 10.4 kg. For alle disse elvene Alta, Tana, Namsen, Gaula, Orkla, Lærdal og flere

så har storlaksen et snitt på ca 10 kg.

Det jeg har hørt om Alta er at det er elven hvor man har størst mulighet for å få seg

en laks over 20 kg. Om dette er riktig aner jeg ikke, fiskere sier mye rart.

Det taes mer storlaks i andre elver men om det taes mer laks over 20 kg i noen andre elver

vet jeg ikke.

Noen som vet hvor mange laks over 20 kg som ble tatt i Alta for 2005 eller 2006?

Fra denne artikkelen i Altaposten:

http://www.altaposten.no/nyheter/article53850.ece

så kan det se ut til kanskje 10-20 laks over 20 kg for 2006.

Så hvis Alta er den elven i verden med størst sannsynlighet for fiskere å få seg en laks

på over 20 kg i, ja da forstår man at dette ikke blir lett for oss :D

Det kan kanskje virke som jeg er litt negativ til Alta. Det er jeg absolutt ikke, det er en

fantastisk elv i flotte omgivelser som jeg gladelig hadde betalt mange tusen kr for å få noen fiskedøgn i.

Jeg bare prøver å bringe frem fakta her. Alta er ikke elven i Norge med størst

gjennomsnittsvekt, hvertfall ikke etter de offesielle data som www.dirnat.no har

liggende ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi jo "enige" :lol:

Uten å ha studert statestikkene fra Gaula, osv, tror jeg andelen med mellomlaks og smålaks er ganske mye større i Gaula enn Alta. Lakseførende strekning som er fiskbar for "menigmann" er jo også det tidoble i Gaula i forhold til Alta.

Er ikke mange jeg har hørt om som har fått kort i Alta i juli/august som ikke har passert 10 kilos grensa.

Det er den "statistiske" sjangsen til den virkelig store som er det jeg vil fram til, Alta elva er jo også bare en skygge av seg selv idag.... :lol:

(nå ler du sikkert av at jeg drar fram statestikken, men jeg tror du skjønner hva jeg mener....?)

"Drømmen om Alta" av Arne Nævra er jo "fasiten" på hvordan denne elva var..

Edit: leste altaposten..

Der står det at det ble fanget rundt 2000 storlaks, og av 28 tonn totalt var 8 tonn C&R ! , og det er ikke smålaksen som blir satt ut igjenn der oppe....

Det vil si at ca 30% av fangsten i elva blir satt ut igjenn (og det er stor fisk for det meste), og igjenn gjennspeiler dettte noe av det jeg vil fram til, At dette må være en av verdens beste Storlakselver...:-)

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der står det at det ble fanget rundt 2000 storlaks, og av 28 tonn totalt var 8 tonn C&R ! , og det er ikke smålaksen som blir satt ut igjenn der oppe....

Offisiell statistikk for Altaelva viser totalfangst på 20 024 kg. På hjemmesidene til Interessentskapet opererer de med en totalfangst på 31 750 kg. Om hele differansen skyldes C&R vites ikke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.