Gå til innhold
Fiskersiden

Polakk bonanza på Tune.


Flemms
 Share

Recommended Posts

Tok turen på tune i dag for å teste ny plass. Satset på meite + litt ballanse innimellom.

Begynte veldig rolig, så begynte det å skje ting på gjedde fronten. Først miste jeg noe som kjentes tung ut, så aldri fisken, men tyngden var der. Sena gikk sef. på det spinkle abbor greiene uten fortom. Ny løpetur og nok en gjedde, som denne gangen fikk se oversiden av isen. Liten sak. Var opptatt med å rydde opp etter gjedda, så jeg la ikke merke til at det kom en flokk pollakker mot meg på isen. Der hadde jeg sittet i fred og ro, og hadde det som plommen i egget, men så ble ”stillheten” brått avbrutt av neon saftige dunk som slo seismografiske ringer i 205 hølet. Jeg titter opp og hva fa…er dette!!? Seks pollakker hadde stormet ut på isen med hver sin KIWI pose, et spett, et sløvt isbor og en kjepp med sene på til hver enkelt. Polakker er nå en gang polakker, men å slå hull i 40cm is med spett….vel, ikke så rutinert. Studerte fiske teknikken deres mens jeg la planer for flytting. De hadde noe kraftige og hissige rykk og napp på armen. Kult, fisker de med balanse pilk tenkte jeg :lol: , men det hyene liknende blikket de hadde, fremtonet en viss skepsis. Jo da, skepsisen skulle vis seg treffende. For da ”hyeneflokken” fant ut at de skulle trekke nordover, kom en av gutta bortom meg. Han kunne jo ikke et ord norsk, så han dor i gang med ansiktsbevegelser og ”tegnspråk”. I farten hadde han dratt med en av smågjeddene jeg nettopp hadde slått i hjel. Han strakk den ut til meg, samtidig som han holdt et fast og sultent grep om fisken. Nei, jeg skal ikke ha den, så polakken kunne få den om han vil, tenkte jeg. Så jeg avfeide gjedda og polakken gliste med alle de tre tennene han hadde i kjeften, bukket og nikket. Så ville han se hva jeg fisket med. Prøvde å forklare at jeg fisket ”smal fish” der jeg satt med myshkan etter mort. Han forstod ikke hva jeg sa, og tok saken i egen hender. Han dro opp sena mens jeg forklarte ;) Da han så den lille myshkan med maggot lente han seg skeptisk tilbake og sa: ”a haaaa..” selv om ansiktsutrykket hans sa meg at han ikke skjønte bæret. Så skulle ha vise meg hva han fisket med. Frem kom en kjepp med noe sene på, og i enden en huggpilk så klart. Han gliste fra øre til øre, var stolt som en hane og ga meg en klapp på skuldra i det han tuslet fornøyd mot resten av flokken. Middagen var berget.

Som sakt som gjort, jeg flyttet plass og bestemte meg for å bruke noen timer på en ”gammel plass” På veien til bilen gikk jeg forbi et par av polakkene, hvor den ene spiste på en stor

snøball…han så tørst ut. Da tenkte jeg med meg selv…fy fa…har de ikke råd å ta med drikke på isen en gang. Så forresten ut som de kom rett fra jobben der de stod i snekker bukser og div arbeidsklær. Greit at noen tar tune fiske til mat også, men vær obs på disse polakkene, de eter alt!

;)

Den ”gamle plassen” ga fisk, ble et par stk. på rundt kilo’n.

25022007205648ru9m2p15NO1L.jpg

Største i dag på 1040g

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk, har vært nok av polakker på Tunevannet den siste tiden!!!

De må gjerne fiske, men når de stiller seg opp 2 meter fra deg

og dundrer hull med øksa blir det en smule plagsomt. :lol:

Btw. Grattis med pen abbor, Flemms. Var vel ca 1000g større enn min største

for dagen den der.... ;)

Mvh

Arne

Endret av Milo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel det samme målet eller rettere sagt drømmen. Jeg må vel begyne å sette ut en del snører med mort hvis jeg skal ha noen sjanse på de store.

Ja, det er bare å kjøre på. De fleste blir jo tatt på nettopp det, men fortsatt mulig med balanse/pimpel/myshka! Mine to største på 1670 og 1850 tok på henholdsvis myshka og pimpel

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bare å kjøre på. De fleste blir jo tatt på nettopp det, men fortsatt mulig med balanse/pimpel/myshka! Mine to største på 1670 og 1850 tok på henholdsvis myshka og pimpel

B)

Da skjønner jeg godt at du ikke vil "vekt-feste" et mål for abboren.

Uansett, flotte fisker begge to! :):D

Gratulerer med nok en flott Tunevannsabbor! :blink:

???

Ser ut som det fortsatt puster i kjeften på abboren på det bildet, Håvard. :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenhengen var bare at det ikke nødvendigvis alltid er slik at en abbor på 20 år er 40cm lang og veier en kilo. Ikke noe å fyre seg opp for... <_<

Nei nei, men blir litt tullete å hevde at "noen hevder dette hardnakket" når ikke du kan si hvem!?

Vet ikke hvem du sikter til, hvorfor og hva som er poenget?!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, men blir litt tullete å hevde at "noen hevder dette hardnakket" når ikke du kan si hvem!?

Vet ikke hvem du sikter til, hvorfor og hva som er poenget?!

wink.gif

Det ble gjort en aldersundersøkelse på abbor på Steinsfjorden for en del år siden, og der fant de ut at abborer på ca en kilo var helt opp til 20år gamle! Det sto litt om dette i et gammelt Villmarksliv.

Men det kom ikke frem hvor mange abborer som var undersøkt, og hvor i vannet de var fisket f.eks på dypt vann, pelagisk eller grunt. Forskjellige abborer vil sikkert spesialisere seg på forskjellig type mat, og det vil sikkert slå inn på vekst, størrelse/vekt og alder!

Det kan fort hende at abborer som lever på 10-15m dyp stort sett spiser fjærmygglarver og andre bunndyr, og vokser da sakte mens pelagisklevende abbor er fiskespisere og vokser raskere!?

Det er sikkert store forskjeller fra innsjø til innsjø også.

Man får jo fort litt perspektiver på sitt abborfiske da man endelig får en fin kilos abbor i et vann, som ser ut som den bare er noen år gammel, men så er sannheten at den ble klekt ut som yngel i mai/juni 1987!!! Man får jo litt respekt for en fisk som har greid seg ute i vannet/naturen så lenge!

Mange ferskvannsfisk "spretter" ikke opp som sopp, sjøørret og laks i løpet av en to tre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som John Gierach skrev; det er antageligvis syndig å drepe en statistisk anomali. Nettopp det at stor fisk er gammel, av og til eldre enn oss selv, burde gi grunnlag for ettertanke, og dette er jo et av de sterkeste argumentene for å sette tilbake slik fisk. Som så ofte eller er nordmenns oppfatning av gammel fisk, og hvordan den bør behandles farget av hvordan ståa er når det gjelder laksefisk. En 20 år gammel ørret er som regel et "spøkelse" som like gjerne kan tas ut av bestanden, mens en 20 år gammel karpe fortsatt bare er en "ungdom".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.