Gå til innhold
Fiskersiden

Vask/rengjøring av flytedresser


Blydonkern
 Share

Recommended Posts

Tema har sikkert vært brakt opp før men jeg spør for det

Da jeg har gått over fra 5knops rett ned dress til flytedress.....lurer jeg på den beste måten å rengjøre dressen med

det står "vask ved 30 grader"

er det så lurt å hive den i vaskemaskin??

jeg har en Seafarer dress....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig at det går an å rense'n! Uansett så må'n jo impregneres etterpå! Husker jeg ikke feil har 3M en haug med brukandes impregneringsmidler! Hvis du skal vaske den så går det faktisk an å bruke Milo såpe, ikke kødd engang! En kollega sverger til Milo når han vasker båtkalesjen og er helt religiøs på at dette faktisk ikke tar livet av impregneringa. Har sett kalesjen og det ser helt OK ut. Tørketrommel hadde jeg nok vært mer betenkt med å prøve!

Hva med en foriktig e-post til produsenten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en prototype til testing.....

de anbefaler bløtlegging i 30 grader og drypptørkes...fjerner det virkelig alt?? tror ikke det selv men...

jeg lurte bare på om noen her hadde noen positive erf med vask av dem i maskin med tanke på flytelementer og sånt blir holdbart i ettertid

Det må da lukte døden etter litt fiske klin på dressene over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier bare å bløtlegge dressen min i badekaret med Biotex. Etter 2-3 timer gnir jeg på eventuelle flekker som ikke er borte, skyller og drypptørker. Bruker samme metode til Goretex-vadebukse.

Impregnering er dessverre noe oppskrytte greier, har effekt 1 tur etterpå. Når ytterstoffet, som er brukt i de fleste flytedresser, er blitt så slitt at det suger vann, er det svært lite annet å gjøre enn å kjøpe ny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Blydonkern

Jeg har fått en prototype til testing.....

de anbefaler bløtlegging i 30 grader og drypptørkes...fjerner det virkelig alt?? tror ikke det selv men...

jeg lurte bare på om noen her hadde noen positive erf med vask av dem i maskin med tanke på flytelementer og sånt blir holdbart i ettertid

Det må da lukte døden etter litt fiske klin på dressene over tid?

Blotlegging funker ICKE!!

Vaskemaskin og med saape maa til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blotlegging funker ICKE!!

Vaskemaskin og med saape maa til.

Bløtlegging fungerer så absolutt!!! Folk vasket faktisk tøyet sitt før vaskemasknen ble oppfunnet også[ :( ]Bruk såpepulver som er beregnet for formålet, f.eks biotex. La plagget ligge i vann ca. 1/2 døgn før du gnir på gjenstridige flekker. Maskinvask sliter mye mer på plagget, og jeg tror også de fleste private vaskemaskiner har for liten kapasitet til flytedresser

Det viktigste med vaskingen er vel å få bort lukt og de verste flekkene, Det er vel ingen som har tenkt seg på fest i dressen[?][ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan dressen ser ut driter jeg i bare jeg slippe å ha en hær av katter etter meg eller henvist til skuret av kona når jeg kommer hjem......bare en får vekk drittlukta

impregnering er så som så må brukes stadig vekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig kjøpt flytedress. Jeg vil foreløpig satse på å spyle den med slange før jeg tar den av. Den er glatt som ei teflonpanne, og jeg kan ikke se for meg at flekker skal bli et problem. Spesielt med tanke på at den ikke er beregnet på bryllup.

Sløyde en fisk med neoprenehansker på. Dette ble derimot et stoort problem. Skrubbet og vaska med såpe. Hjelper ikke. Stinker hegre-reir ennå.

Litt off topic:

Anorakker skal ikke vaskes! Da kan man like godt kjøpe ny. De blir ikke vindtette igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well, hegra mater ungene sine med fisk. Kikket inn i et slikt en gang. På ca 1 meters hold var lukta mildt sagt noe intens, og man kan si den gjorde inntrykk. Velegnet til å lage ny sveis på alle ikke-ornitologer. (Unntagen evt. renovasjonsarbeidere)[ :( ]

(med forbehold om at jeg kan ha overdrevet litt her. Hva kan man si; Sportsfisker óg Nordlending)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg vaska flytdressen min her om dagen med biotex.

Skrubba dressen men en klut, den ble ganske bra.

Så hadde jeg på mye Blåtinn teltimpregnering.

I går hadde vi 20 knop med sludd og møkka vær.

Var helt tørr eller 10 timer dorging! [ :( ]

og Nei! dorga ikke i 20 knop! [ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har nå hatt den dressen en stund og vasket den i maskin 30 grader...ikke brydd meg med å impregnere den da det ikke har vært behov for det...vannet preller jo av ennå

(jada...i styrt regn ble man litt våt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har imprignert min flytedress etter vask med "Nikwax - TX.Direct" og da trekker ikke vannet igjennom.

Bruker den på flere bukser og jakker også, meget bra.

Den er beregnet for GoreTex/SympaTex, altså pustende og vanntette tekstiler.

Sprayes på og lar det tørke, ikke spar på imprigneringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nixwax har også et vaskemiddel som ikke ødelegger impregneringen. Dette er også beregnet for Goretex og lignende. Har bra erfaring med dette på pustende fiskejakker. Bør sikkert prøve det snarest på flytedressen min også før fiskekameratene gjør som nansenlaks og starter underskriftskampanje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.