Gå til innhold
Fiskersiden

Fluesnører - smøring - "Armor All"


Laksefiskern
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Jeg har begynt å bruke Armor All som du spør om.

Bruker bare såvidt det er i en liten bit med tørkepapir eller ei fille, og dra igjennom to ganger.

Blir bra det. Sitter og sitter... når det gjelder saltvannsfisket, så skyller jeg og smører snøret hver eller hverannen tur uansett, og hver tur består av noen hundre kast ja. Trått snøre er det verste jeg veit :)

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å bruke Armor All som du spør om.

Bruker bare såvidt det er i en liten bit med tørkepapir eller ei fille, og dra igjennom to ganger.

Blir bra det. Sitter og sitter... når det gjelder saltvannsfisket, så skyller jeg og smører snøret hver eller hverannen tur uansett, og hver tur består av noen hundre kast ja. Trått snøre er det verste jeg veit :lol:

Jan.

Bruker du sprayen eller boks med tissues (papir)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du sprayen eller boks med tissues (papir)?

Spray, men d spiller sikkert ingen rolle hva du bruker.

Spray litt ut i lufta der du kaster også, så skjærer snøret lettere gjennom vinden :lol:

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt den på de fleste bensinstasjoner.

Jeg bruker den matte utgaven av sprayen. Det blir glatt nok. Kan ikke tenke meg at denne skader coating eller kjerne. Som på andre detaljer, trekker den inn i "plasten" og gjør den smidig. Men, formålet er vel for det meste å gi en glattere overflate, så her gjelder faktisk ordene "kun en liten dråpe er nok", ok, la oss si tre da.

Det må vel være noen her inne som har brukt denne over laaang tid? Prøv den ut på et snøre du har som det ikke er så altfor nøye med. Rett en henvendelse til Castinggutta, som er godt kjent med bruk over lengre tid, for eksempel Tom Larsen. Har ikke han bruker her inne da? Han har ihvertfall bruker på de andre forumene. Forresten, jeg kan spørre ham for deg jeg. Vent.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Larsen - han på www.fluefiske.net?

Helt korrekt, det er han Tom Larsen som var generalsekretær i castingforbundet for noen år siden, han som var "kasteinstruktør" i Rett Linje vet du. Han har ikke registrert seg her inne ennå, men han forteller meg at han har brukt Armor All siden tidlig på 90-tallet, både til hurtigsynkende castingsnører og flytesnører til fiskebruk. Og han har ikke sett at det har vært skadelig for snørene på noen måte. Han sier også at han synes Tiemcos fly line dressing holder snøret glatt lenger, og det er jeg jo enig i.

I tillegg er jo Armorflaska (hvis man da bruker flaske) stor å ha med seg eventuelt. Jeg har brukt Tiemco sin lenge jeg, men som jeg nevnte så er Armor like grei for meg i saltvann, da jeg skyller og smører ofte uansett, og jeg gjør det hjemme. I tillegg blir det jo endel snører for mitt vedkommende. Men Tiemco-flaska er jo forholdsvis drøy likevel da, det er jo ikke så mye som trengs.

Larsen nevnte forøvrig at det er mange som snakker pent om smøremiddelet til Scientific Anglers, men det kjenner jeg ikke, og vet heller ikke prisen på.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casting gutta bruker det kun for å få det glatt, ikke konservering. Merket er mer tilfeldig. Er litt med hva som ble prøvd i starten og pris.

De jeg har snakket med mener at andre merker gjør samme nytten, men er noe dyrere.

Har man litt for mye på blir det fort ubehagelig å bruke. Det smitter over på fingrene og gjør at man lett glepper snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Eg har brukt eit 'armor all' jamnt i eit år no. No har ikkje eg noko å samanlikne med, men eg synes det fungerer veldig greitt. Husker eg tenkte at snøret var betre enn då det var nytt, første gong eg hadde på middelet. Har aldri hatt noko problem med at det smitter, ei heller at det blir for glatt (bruker typen "matt finnish").

Om det held lenger eller kortare enn slikt som er spesialdesigna til formålet veit eg altså ikkje sikkert, men iht kor ofte eg høyrde Henrik Mortensen anbefalte at ein smurte snøret, trur eg ikkje det ligg så langt etter. Med tanke på at du får 4-5 gonger så mykje til same prisen er det ikkje så mykje å stusse over, meiner eg. Har hatt litt over på mindre flaske som eg kan ta med på tur, så volumet er ikkje noko problem. Sidan eg har nok til å klare meg i årevis på den flaska eg kjøpte, har eg til og med sett meg gavmild nok til å gje vekk nokre småflasker.

Eg for min del pleier spraye det på ein sokk som eg så drar snøret gjennom nokre ganger. Tørker over stanga (minus endestykka som skal inn i neste ledd) og stangringane til slutt. Tar ikkje så mange minutta.

-marius h

ed: det var det aktuelle merket, ja

Endret av marius h
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.