Gå til innhold
Fiskersiden

nybegynnerfluestang. tips ?


jørgen meitefan
 Share

Recommended Posts

Tja, en stang på 9 fot og i klasse 7 vil kunne gi deg et godt allround utganspunkt! Stanga burde ha en myk helaksjon men presis. En St Croix Avid Imperial får du billig hos Destination Fishing om de har flere igjen (livstidsgaranti). Stengene er også meget bra, noe som gjør at du ikke vokser altfor fort fra de. Imperial er ein fin stang for rullekast og tørrflue presentasjoner, avid mer hvis du sikter til litt tyngre elvefiske og saltvannsfiske! Men som du sier, skal være billig, og det seter en stopper for manfoldet stenger du kan velge mellom! Men sjekk ut St Croix, ring destionation fishing og hør hva de har igjen, for de har de på kjempe tilbud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes først det er greit å spørre om hva du har tenkt å fiske og hvor du har tenkt deg hen; Skal du fiske ørret i marka eller på fjellet får du garantert ingen glede av en 7' stang. Skal du derimot fiske i sjøen eller kun etter gjedde er dette et godt valg.

Som nybegynner syntes jeg du bør vurdere en stang i lineklasse 4/5 eller 5/6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Rams. En stang i klasse 5/6 er en fin "første-stang", fin til ørretfiske, selv med litt vind. Og det går fint å prøve seg med litt lett kystfiske etter torsk, SØ, småsei, osv. Bruker man tiden til hjelp kan man ta inn relativt stor fisk på en 6-er stang!

Smålaks går også hvis man er litt rampete.

Min erfaring er at nybegynnere lærer best av å kaste med en lettere stang, blir det for tungt blir det som regel til at man bruker altfor mye kraft for å kompensere dårlig teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om det er enklere å starte med en lettere stang vil jeg ikke si meg enig i. Har lært opp en del og min erfaring er at de som får litt mer tyngde på snøreklassene lærer raskere. Uansett, skal du kun fiske innland, vil en femmer eller sekser være bra, jeg er litt i mot delte klassifiseringer, syns amerikanerene med sine hele klassefiseringer er bedre stenger. Men skal du ha en stang du kan fiske allround med, dette inkluderer innsjø, fjell, sjø, elv og laks så er en syver mye mer fleksibel. Velger du også en av de stengene, spesielt Imperial, får du like mye glede av en fisk på 500gr som på en sekser, eller femmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Tja, om det er enklere å starte med en lettere stang vil jeg ikke si meg enig i. Har lært opp en del og min erfaring er at de som får litt mer tyngde på snøreklassene lærer raskere. Uansett, skal du kun fiske innland, vil en femmer eller sekser være bra, jeg er litt i mot delte klassifiseringer, syns amerikanerene med sine hele klassefiseringer er bedre stenger. Men skal du ha en stang du kan fiske allround med, dette inkluderer innsjø, fjell, sjø, elv og laks så er en syver mye mer fleksibel. Velger du også en av de stengene, spesielt Imperial, får du like mye glede av en fisk på 500gr som på en sekser, eller femmer.

Enig med Remy her...det er enklere å lære med en stang i #6-7.

Skulle jeg kun hatt en stang ville jeg gått for en 6`er. Og hvis du syns det er gøy å fiske flue skaffer du deg sikkert en 4`er etter hvert.

Jeg mener TFO Prof. #6 er en bra begynner stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lært opp noen fluekastere, og har utifra dette erfrart at nybegynnere best håndterer stenger i noe tynger klasser, klasse 6-7 er et bra utgangspunkt!

Om vi vet om noen billige bra stenger...? Nja, kansje noen av GuideLine(LPX?)sine? Årevis siden jeg har tatt i en "billig" stang nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du kommer fra Raufoss og da er det kanskje ikke noe poeng at du kjøper stang i sjøørret kaliber #5-#8.

Det at du ikke er mer enn 13 år virker som noen her har glemt.

Hadde gått for ei #4 stang var jeg deg.

Mange på din alder har nok mistet interessen for fluefiske etter at de har fått et altfor tungt utstyr i gave.

Nå skal det endelig sies at jeg ikke er noen racer på fluefiske, men av erfaring så tror jeg at du vil ende opp på ei #4 stang før eller seinere hvis det er ørret opp til 4-5 kg du fisker etter. Er det kun tørrflue du bruker hadde jeg kansje testet ut ei #3 stang.

Her er en nyttig link til deg

http://www.runesfluefiske.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i at ei #3 stang kan bli vel lett, men han er jo ganske ung så kanskje han slipper det problemet med at han må kvitte seg med uvanene som oss selvlærte. Men ei #4 stang er jo overkommelig+ at den tåler litt vind. Jeg ville nok ikke sammenligne ei #3 stang med F1.

Heller som en ballett. Noe grasiøst og forførende.

Tror det var hos Jarle&Bjørnar jeg hørte: Kaste langt? Det trenger du først når du har skremt fisken til den andre siden. [ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som solan skriver, det er en fordel å se hvem man skal anbefale til. En trettenåring vil slite med ei 7#, jeg ville gått ned en eller to klasser. Samtidig kan det bli for lett med ei firer.

Mitt rimelige forslag: TFO Prof. #5 og ei billig grafittsnelle. Livstidsgaranti er greit å ha for en ivrig nybegynner. Totalpris skulle komme under 2000,-

Litt dyrere: Redington Wayfarer #5- 8'6' femdelt. Du får nok ei pakke hos Nordisk Fiskeutstyr for under 3000,-

Du kan gjerne gå opp til klasse 6, selv om du bare skal fiske ørret i ferskvann, da kan stanga også brukes til lett sjøørretfiske. Uansett, ei 7# stang vil du ikke bli fornøyd med, alt for tungt for normalt ørretfiske, kjøp heller dette seinere hvis du trenger ei stang til store streamere eller fiske i sjøen.

Sikkert mulig å få tak i brukt, jeg har ei Guideline Tricast #6 tilsalgs, hvis du vil ha så kraftig utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha anbefalt en #5, tatt i betraktning hvor du bor (og sannsynligvis vil fiske mest) og alder. Og jeg ville ha anbefalt å kjøpe flytende WF-snøre som første snøre.

Selv har jeg ennå stor glede av #5-stanga mi. Fin i småelver og fullt brukbar også på stille vann.

Skulle du av en eller annen grunn ikke ønske å kjøpe en #5 ville jeg mere gått for en #6 enn en #4-stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Dumt av meg egentlig og blande meg inn mere, har som sagt ikke lange fartstiden innen fluefiske.

Men jeg tror det er lettere å lære av sine feil enn sine uvaner.

Et kastekurs er det beste du kan få etter at utstyret er i box.

Eller så kjøper du utstyret etter at du har vært på kurs.

Da har du kanskje prøvd ut noen lineklasser.

Pssst, Kjøp #4[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.