Gå til innhold
Fiskersiden

Bluefox Lucius


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Det er mange morsomme og interessante måter å fiske gjedda på; Jerk, moderne meite, dupptrolling, trolling, fluefiske mm. Men det er jo selvfølgelig fortsatt fullt mulig å få gjedde på vanlig slukfiske. Og i den forbindelse er jeg veldig spent på å teste denne sluken. En kollega hadde den med på jobben og viste den fram, og den så jo mildt sagt veldig spennende ut.

Noen som har testet den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange morsomme og interessante måter å fiske gjedda på; Jerk, moderne meite, dupptrolling, trolling, fluefiske mm. Men det er jo selvfølgelig fortsatt fullt mulig å få gjedde på vanlig slukfiske. Og i den forbindelse er jeg veldig spent på å teste denne sluken. En kollega hadde den med på jobben og viste den fram, og den så jo mildt sagt veldig spennende ut.

Noen som har testet den?

Hmm.. Den kan jo bli en slager den! :rolleyes: Litt blod på magen og.. Skadet er bra... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare trist når jeg ser at Elbe ikke velger å utvikle produktene sine selv enda en gang, men bare lager andre fargenyanser og ellers kopierer produkter andre har laget for hånd i en årrekke.

Dessverre kom et originaleksemplar av sluken i hendene til en av Elbes medarbeidere i fjor og allerede da begynte rykter å svirre om at Elbe skulle kopiere den og nå er den altså et faktum. :rolleyes:

Svein - du kan få mer detaljer en gang vi snakkes.

Firmaers kopiering av andres firmaers produkter har skjedd i mange tiår, men det som gjør dette så spesielt er at jeg her snakker om et produkt utviklet av et enkeltmannsforetak og hans mulige inntektsgrunnlag innskrenkes i betydelig grad ved at produktet kopieres i stor grad og i stor scala, slik at det nærmest blir umulig for produktutviklerens sønn å finne det lønnsomt å produsere mer.

Jeg vet å mønsterbeskytte produkter er både tidkrevende og ikke minst svært kostbart, dessuten er det ikke store forandringer av originalproduktet som skal til før en eventuell rett finner produktet noe ulik originalen og det er fritt frem å produsere videre.

Men jeg reagerer fordi jeg føler dette blir Davids kamp mot Goliat - bare med den forskjellen om at utfallet denne gangen blir en seier for Goliat.

Edit: Jeg vil ta et litet forbehold om at en sammenlikning av originalen og Blue Fox' sin vil vise at de avviker - men bildene tyder på en nærmest identisk likhet.

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At denne sluken skulle være ny og revolusjonerende må jo være århundredets hoax.

Herregud mann; dette er jo en skjesluk slik som skjesluker har vært laget i generasjoner!!

Jaddah, den fanger nok sikkert både gjedde, sei og laks; BARE den blir fisket riktig :rolleyes:

Noen som har hørt om gamle ABU Atom? Tipper ingen skjesluk har fanget flere gjedder enn den. Bare den blir fisket riktig!!

Get my point? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den ligner på en av Kusamo slukene jeg har,kansje den ligner på flere sluker.

Laksefiskern

Dessverre kom et originaleksemplar av sluken i hendene til en av Elbes medarbeidere i fjor og allerede da begynte rykter å svirre om at Elbe skulle kopiere den og nå er den altså et faktum.

Håper ikke det stemmer,men på en annen side, det er ikke alltid at det er negativt med en kopi på markedet. Faktisk kan det vell i noen tilfeller øke salget av orginalen,bare folk får vite at det finnes en orginal da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er riktig at det er snakk om Kaaprali og Kuusamo Räsenen.

Kaaprali lagde disse slukene ved å stanse ut skjeene og forsølve dem via elekrolyse. De ble såpass etterspurte og populære at Kuusamo valgte å kopiere dem.

Kaaprali mente likheten var total og Kuusamo måtte slutte å kopiere dem, men de gjorde noen endringer som gjorde at det ikke var lenger snakk om en kopi - derfor har vi minst to forskjellige Räsenentyper og derfor en eldre modell og en man fortsatt kan få kjøpt idag. Noen husker fortsatt hvor "legendariske" disse gamle "Kuusamoene" var...

Historien videre ble at Kaaprali døde, men utstyret og verkstedet sto der ennå og nå, for ca. 1 1/2 år siden besluttet en av sønnene å gjenoppta produksjonen, etter endel forespørsler...

Sluken viste seg effektiv på laksen i Drammenselva og det var der en av Elbes ansatte fikk tak i sluken og uttalte at den skulle produseres og komme inn i deres utstyrsportefølje. Og nå er det dessverre et faktum.

Men om kopien blir like god som originalen gjenstår å se. Personlig håper jeg at Elbe trekker sortementet av slukene tilbake, eller endrer på utforming og utførelsen - slik som Kuusamo i Finland måtte gjøre.

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er riktig at det er snakk om Kaaprali og Kuusamo Räsenen.

Kaaprali lagde disse slukene ved å stanse ut skjeene og forsølve dem via elekrolyse. De ble såpass etterspurte og populære at Kuusamo valgte å kopiere dem.

Kaaprali mente likheten var total og Kuusamo måtte slutte å kopiere dem, men de gjorde noen endringer som gjorde at det ikke var lenger snakk om en kopi - derfor har vi minst to forskjellige Räsenentyper og derfor en eldre modell og en man fortsatt kan få kjøpt idag. Noen husker fortsatt hvor "legendariske" disse gamle "Kuusamoene" var...

Historien videre ble at Kaaprali døde, men utstyret og verkstedet sto der ennå og nå, for ca. 1 1/2 år siden besluttet en av sønnene å gjenoppta produksjonen, etter endel forespørsler...

Sluken viste seg effektiv på laksen i Drammenselva og det var der en av Elbes ansatte fikk tak i sluken og uttalte at den skulle produseres og komme inn i deres utstyrsportefølje. Og nå er det dessverre et faktum.

Men om kopien blir like god som originalen gjenstår å se. Personlig håper jeg at Elbe trekker sortementet av slukene tilbake, eller endrer på utforming og utførelsen - slik som Kuusamo i Finland måtte gjøre.

Ja,får håpe at de gjør det.Det er vel lovbestemt det at det ikke går kopiere diverse ting(Copyright) hvis ikke jeg tar helt feil nå.Sitter på noen Kaaprali sluk,så det skal bli spennende å se likheten mellom disse slukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.