Gå til innhold
Fiskersiden

Oslofjorden 4-5.04.07


erik
 Share

Recommended Posts

Etter siste helgs kanontur kunne jeg ikke få båten på vannet fort nok på onsdagen. Klokken 11 sa jeg God Påske til sjefen og stakk til Moss for solotur. Jeg ignorerte lett Met og Storm sine advarsler om 10 sekundmeter og det som værre er. Dessverre hadde nok værdamene på kopekassen rett, men jeg fikk jo dorget litt før jeg måtte gi opp.

Onsdagen mistet jeg to SØ, en på norsiden av kanalen mellom Moss og Jeløya, og en på sydsiden av den samme kanalen. Siden de tok henholdsvis 10 og 20 minutter etter at jeg hadde forlatt båthavnen, var stemningen i ferd med å gå i taket en stund. Men jeg kom kjapt ned på jorden når timene gikk uten annet enn torsk, torsk og mer torsk. Jeg campet på Bilen, i nordenden av Jeløya, og der var det faktisk tre andre "gærne" folk. Disse hadde enda mindre sjøsterk båt enn meg, og med hele 4 HK i hekken håper jeg de kom seg vel på land dagen etter......

Torsdagen begynte bra, med årsbeste på torsk. Jeg hadde selvfølgelig glemt både målebånd og vekt hjemme, men torskefanten tok på en Husky Jerk på 10 meters dyp, over et område der det er 25-30m til bunn. Kjapt anslått til ca 5 kilo. Når torsken når den dimmensjonen, er den faktisk velkommen til å gape over plastbitene jeg sleper bak meg. :lol: Stakkaren fikk friheten tilbake, men jeg tok med en kilostorsk som middagsmat. Etterhvert ble det to SØ også , riktignok var de på feil side av kilosgrensen, og de ble returnert til det våte element.

Litt utpå formidagen dreide vinden litt, før det blåste opp i mente. I løpet av 30 min gikk fjorden fra småkupert til vestlandslandskap, og dermed var turen over for min del. Jeg fikk båten på hengeren og flyttet over til Vansjø i steden. (Se egen rapport)

På den positive siden kan jeg nevne at jeg denne gangen kun så en garnfisker, og han satte råttenskapen sin på dypt vann, ikke inne ved stranden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.