Gå til innhold
Fiskersiden

En Mjærlig kveld.


Perca
 Share

Recommended Posts

På vei hjem fra jobben så ringte jeg Motor`n og foreslo en liten kveldstur på Mjær. Og denne gangen var han ikke vond og be. Litt over 6 i kveld satt vi i båten klare til og starte med dorgingen. Jeg hadde tatt med Fritjof så han skulle få oppleve en Dorgetur på Mjær for første gang. Mens jeg var litt uoppmerksom så forsøkte Fritjof å gå på vannet! Og som du sikkert skjønner så gikk ikke det... Han forsvant minst 30 cm under overflata og kavet fælt, men han kom opp igjen og jeg fikk tatt tak i nakkeskinnet hans og løftet han opp i båten. Nå lærte jeg et nytt ordtak... Blaut som en elghund!

vaat.jpg

Motor`n ble klissvåt og jeg ble klissvåt og selvfølgelig så var Fritjof også søkk blaut, men det tok han ikke så tungt. Et par minutter etter dette badet så var Fritjof like blid. ;)

Så fikk vi begynt med dorgingen. Og vi hadde ikke mer en sluppet ut voblerne så får Motor`n ei lita gjedde. Denne blir raskt sluppet ut uten at jeg husker å få tatt bilde av Fritjof med første gjedda, men det ordner Motor`n kjapt. En ny gjedde blir dratt opp og Fritjof får snust på sin første gjedde.

fritjof-4.jpg

Motor`n ror noen få meter og så biter det på hos han på nytt. Jeg sveiver inn vobleren min for å unngå surr på snørene da biter det jammenimeg på en fisk på vobleren min også! Jeg antar et det er en abbor jeg har fått på og Motor`n råkjører gjedda si inn til båten og løfter den opp. Ei gjedde på drøye kiloen var det. Men tilbake til fisken jeg hadde på... Den drar ned mot bunnen og bekrefter det jeg tror! En pen abbor! Like etter så får Motor`n hovet abboren og den ser forholdsvis stor ut... Fritjof får selvfølgelig snuse på denne også mens Motor`n finner fram vekta.

abbor-2.jpg

Vi er ganske spente på om den bikker den berømmelige kilosgrensa, og... JESS! 1070 gram! Årets første mål er nådd! Abbor på over kiloen.

Abboren blir satt ut igjen og vi fortsetter. Like etter så er det enda en gjedde som biter på hos meg. Dette var en på drøye kiloen som raskt får friheten tilbake. Etter dette så er det ikke mer og kjenne. Da får jeg tid til å lære Fritjof litt om å fiske med stang... :D

fritjof-3.jpg

Han sitter fornøyd på fanget med begge labbene på stanga.

Det var en utrolig fin vårkveld. Svarttrosten hadde konsert og hakkespetten satt oppi lia og skreik "kry-kry-kry", ender av flere slag fløy rundt og "gækka". Og da vi nermet oss båtplassen så sto det en flott råbukk og beitet. Motor`n gliste rått da han så den, for dette var midt i terrenget hvor han jakter rådyr. :blink:

raabukk2.jpg

raabukk1.jpg

Og dermed var denne kvelden brukt til noe fornuftig! En vellykket fisketur med fin abbor og mye naturopplevelser. Kan man ha det bedre en dette..? :lol: Og på toppen av dette så skrudde jeg på radioen i bilen da vi skulle kjøre hjem sånn litt over 1/2 9 og tror du ikke at de spilte Øystein Sundes melodi "Det var den største gjedda noen noengang hadde sett"! :D Det er hva jeg kaller en perfekt avslutning på en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.