Gå til innhold
Fiskersiden

artsbestemmelse av skater!


Anguilla
 Share

Recommended Posts

Hvis noen av dere er intressert i å være med å hjelpe noen forskere med å påvise flekkskate i norge så ta kontakt med undertegnede på e-post.

Den er påvist en gang i namsenfjorden.

Det er mye feil artsbestemmelse ute å går med tanke på sammenblanding av flekkskate og piggskate. Men en vevsprøve fra bakerste del av en av finnene vil gi deg korrekt artsbestemmelse. Det som bør følge prøven er bilde, lengde og vekt, tidspunkt fangststed (eventuelt beskrivelse av forholdene hvis du er redd for fiskeplassen).

Det er en gruppe i Trondheim som jobber med dette for tiden. De finner ingen flekkskater!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Anguilla

Det er en gruppe i Trondheim som jobber med dette for tiden. De finner ingen flekkskater!!!

Er det Vitenskapsmuseet ved NTNU som jobber med dette? De har vært med Trondheim Havfiskeklubb til Namsos-området tidligere: http://www.fiskeklubb.com/div/070204/070204.htm HelgeL på forumet har tatt en her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betviler at "flekkskatene" som er blitt tatt i Namdalen er flekkskater. Trolig er det fargevarianter av piggskate. Den kan variere enormt i farge/tegninger. Noen har til og med klare øyeflekker omtrent som gjøkskata. Jeg har fotografert flekkskate i England. Arten har gulbrun basisfarge med tydelige, relativt små, svarte flekker spredd utover hele oversida. Ikke marmorert, slik piggskata er. Bilde av flekkskate publisert i AoF 1 2000.

Skater er vanskelige - selv ikke fagfolk har noe særlig greie på artsbestemmelser av dem, har jeg skjønt etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til helgeL jeg har desverre ikke mottatt mail. Prøv lpm@rf.no

Ja Isgalt det er nok gruppen som du kaller vitenskapsmuseet se link under til abstract av poster som de publiserte under havforskermøte.

Det er riktig at marbiologer sliter med artsbestemmelse utifra utseende. Det er det som er motivasjonen til å genteste de. PÅ posteren hadde de bilder av iallefall 10 stk med helt ulik pigmentering, men alle var piggskater.

http://www.havforsk.no/dokumenter/Abstract...cts-NHF2004.pdf

Jeg snakket litt med personen som hadde posteren og sa at hvis han ville så kunne jeg høre med om det var noen lenger sør som fisket etter skater. (jeg vet jo at flere her inne har rapportert fangster av skater).

Det er en long shot, men hvis noen er i tvil om de har fått en av de sjeldne flekkskatene så tror jeg at de kan være behjelpelige med å bestemme den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhhhh

TIl Karl Inge og THor. Jeg tror ikke de er intr i å bli nedlasset med prøver (med tanke på deres til dels utstrakte fiskeaktivitet så kan det bli noen skater) men de er muligens intr hvis dere selv er i tvil om hvilken art det er.

Men i første rekke så var jeg intr i å lodde stemningen og det ser jo bra ut. Skal ta kontakt med de å høre om de er intr i alle prøver eller bare noen få. Men deres intr er notert. Hvis dere får skater og er gira så tar dere bare en liten prøve av vevet (ett par kvadratcentimeter) bak på den ene vingen 5 cm ut fra kroppen og hiver det i frysen (- 20). Trenger ikke drepe den.

Til Richard

Ja det kan godt være det var kloskate de hadde fått, jeg er ikke sikker. Har selv kun fått 3-4 skater i mitt liv og har ikke brukt mye tid på å se på de, men har reknet med at de var piggskater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av HelgeL

sitat:Opprinnelig postet av cb

Fikk ei flekkskate i Irland i fjor høst. Så straks at den var helt ulik den mistenkte "flekkskata" Terje Nortvedt fikk på Lynin når vi var der. Sistnevnte var nok temmelig sikkert ei piggskate ja.

Så dere sjekket ikke piggene under da?

Nortvedt tok seg av artsbestemmelsen, Krister tok bilder og jeg fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.