Gå til innhold
Fiskersiden

Fortommens funksjon


Recommended Posts

Jerkbaitfortommens funksjon ikke bare er å hindre at gjedda biter over snøret, men den påvirker også jerkbaitens gange i vannet.

Hvis det er slik at den stive fortommen hjelper baitene å få de ønskelige bevegelsene, hvordan blir det da om man ikke har fortom - eller bruker myk? Får baitene da en "roligere" gange eller blir det bare tull?

Og hvis man fisker etter ørret, laks eller annen fisk hvor man ikke trenger å beskytte snøret mot skarpe tenner, bør man da likevel bruke fortom (stiv) - for gangens skyld?

Eller lages baitene som anbefales å brukes til slik fisk på en slik måte at de ikke trenger stiv fortom?

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo si at de mindre baite eg skal bruke på mindre rovfisk der man ikke trenger wirefortom går flott uten stiv/myk fortom. Så vet du det. Men du skal vite at et bait på 5 gram vil oppleve 0,28 mono som stivt, den gir altså nok motstand til at den går ut til siden. på lik linje som et bait på 150 opplever bft fortommen som stiv.

Når det gjelder meningen om stive eller myke fortommer på gjeddefiske så er den delt..............

Noen baits anbefales å fiske med myke.

Jeg kjører stive ut i fra to ting. Gangen og at baits som går veldig side til side henger seg opp på myke.

Egentlig ikke noe som heter riktig eller feil gange, bare de beveger seg. Gjør de ingen ting så vil jeg kalle det galt.

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skal vite at et bait på 5 gram vil oppleve 0,28 mono som stivt

Ja, der har du jammen et poeng

:D

Og det er kanskje noe å tenke på under vanlig slukfiske også...

Baits til ørret / sjø-ørret og laks, er de stort sett slike som fungerer best uten fortom? Eller har det ikke pekt seg ut baits som utmerker seg til disse artene enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der har du jammen et poeng

:D

Og det er kanskje noe å tenke på under vanlig slukfiske også...

Baits til ørret / sjø-ørret og laks, er de stort sett slike som fungerer best uten fortom? Eller har det ikke pekt seg ut baits som utmerker seg til disse artene enda?

når du skriver laks tenker du da på laks i elv ?? Hvis ja så tror jeg problemet ligger i at baita som finnes i dag ikke er laget til elv(strøm), og ikke at laksen ikke vil ha de. Men du kan jo rykke en count down rappala også , da har du tatt den på jerk ( som betyr rykk) eller bruk en jerkstang til å kaste litt sluk, så har du i hvertfall fått den på jerkstang........

Takk for 1. poeng.

Ilex baita hos tom ole vil garantert gi SØ det skal jeg nok få bevist. Har testet de og de går utrolig flott. Finnes også flere merker som er bra.

skal du invistere i jerkfiske utstyr killen ??

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ikke noe behov for å ta laks på jerk "bare for å ha gjort det" (Slik man kan finne på å gjøre med fluestanga etter arter man normalt ikke tar på flue) . Men jeg har lyst å teste slikt til laksen, har jo sett hvordan noen av baitene dine går i vannet og kan tenke meg at det kan friste laksen.

Har jo fått en del laks på tasmanian devil som er rykket inn slik at de får noenlunde tilsvarende bevegelse som baitene dine, så hvem vet? Kanskje det er en bra metode til laksen? Og spesielt sint høstlaks?

Og i enkelte områder i Døvikfossen i den vakre Drammenselva fisker man jo laks på forholdsvis stille vann, så der vil baitene ikke bli forstyrret av strøm.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.