Gå til innhold
Fiskersiden

Diverse havfiske spørsmål fra en nybegynner!


bullfrog
 Share

Recommended Posts

Har tenkt å prøve meg på havfiske i trondheimsfjorden om ikke så alt for lenge og har i den forbindelse noen spørsmål.

Har utstyr som jeg regner med gjør det mulig å fiske på rundt 200-250m, muligens litt dypere. Hvordan er det å fiske på slike dyp uten å ankre opp? Er det ett håpløst prosjekt? Har forstått at dette er en stor fordel, men har desverre ikke muighet til det.

Jeg har skjønt det er agnfiske som gjelder her. Regner med paternoster bør være en grei løsning for å få agnet opp fra bunnen slik at slimålen ikke rensker kroken de første minuttene. Er litt bekymret for at agn og krok vikler seg inn i snøret på vei ned, så bom er vel et must. Noen som har forslag til en type bom en kan bruke til dette (eller eventuelt en grei lengde på bommen)?

Har forstått at Trondheimsfjoden er en meget artsrik fjord og regner med at lange og brosme er fisk det er mulig å få på disse dypene, men hvordan det er med størrelsen på fisken her inne i fjorden aner jeg ikke. Så hvilken krokstørrelse bør jeg gå for? Er sirkelkrok bra på slike dyp, eller bør jeg satse på "vanlige" kroker?

Hva med egnet pilk, er det effektivt?

Andre tips tas imot med takk!

Ble noen spørsmål dette... Håper noen kan hjelpe med noe av dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiska en del på 150-200m uten å ankre opp,får fisk på det også(var i troms da :lol: ). Fisker ofte med 1-2 agna opphengere og en pilk i passe vekt. Blir mest torsk,sei og hyse,trur lange/brosme er lettest å få på "statisk" meite. Bom er ikke et must,PN takler bundet av 0,90-1,2mm vikler seg skjeldent. Bruk krok etter størrelse på agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brosme og lange tar du frå land, det er skolest, blåkjeft, svartskate og uer du må satse etter :) .

Eg har i alle fall blitt glad i glidetackler med halv sild på båtutfluktene i det siste, sjølv om det har vore betydelig grunnare enn du skisserer. Sirkelkrok ville i alle fall eg gått for på så store djup (men eg er ikkje erfaren, akkurat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelpen! Får vel bare prøve meg fram med takler å se hvordan det funker!

Godt å høre at det går uten ankring! ^_^

Brosme fra land ja... Det er lett for deg å si.. :P

Fikk nå ett tips til uerplass nylig, så den skal tas snart! Svartskata er vel heller tvilsomt.. Må vel gjerne noe dypere enn jeg har mulighet til da regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har fiska en del på 150-200m uten å ankre opp,får fisk på det også(var i troms da :) ). Fisker ofte med 1-2 agna opphengere og en pilk i passe vekt. Blir mest torsk,sei og hyse,trur lange/brosme er lettest å få på "statisk" meite. Bom er ikke et must,PN takler bundet av 0,90-1,2mm vikler seg skjeldent. Bruk krok etter størrelse på agn.

Strøm og vindforhold har mye å si. Når jeg fisker dypt på strømutsatte plasser er tidevannstabellen et must. Er forholdene gode/optimale kan man fiske 200+ uten å ankre. De gangene vi har gjort det har det altid vært en som har kjørt båten for å holde den på plass.

Dog ikke altid like godt å vite hvor agnet havner "der nede". Sånn sett syns jeg det er greit med bom og søkke som gir mer direktekontakt, da får jeg bedre føling med hvilken bunntype man lander på. Klarer greit å skille mellom stein/fjell og evjebunn, samt at man kjenner om tackelet flytter seg mye, evt "raser utfor".

Når det er urolige forhold og tackelet beveger seg mye syns jeg det er bedre med bom+søkke da en pilk+oppheng hekter seg lettere i bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.