Gå til innhold
Fiskersiden

GPS


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Jeg har forstått at å dele bluechartkartet med en annen gjør at man ikke senere kan bruke dette kartet til en annen gps hvis du ønsker å kjøpe deg en bedre/ny gps. Dette fordi det kun kan lastes inn kart til to Gps'er.

Med Topokart er det visst annerledes.

Kan ikke uttale meg om Topokart men Bluechart kan deles lovlig på 2 kartplottere som de 2 unlockkodene låses til.

Ang det å kopiere Bluechart CDen så har det ikke noe serlig verdi hvis en ikke har en kartplotter og en unlokkode.

Om en velger "full install" på PCen når Bluechart CDen legges inn så trengs ikke CD plata for utlasting til plotter eller lesing av kart på PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er riktig MangneSK.

Det jeg prøver å illustrere er at hvis du har en Gps og du velger å dele et nytt BlueChart kart på Cd med en annen (la oss si kameraten din sin Gps) OG du skifter til en ny/annen Gps kan du IKKE laste ned kart fra samme BlueChart til den nye Gps'en. For da har du brukt opp mulighetene (2 stk).

Men jeg har et spørsmål: hvordan får man dypet i meter og ikke i fot?

Jeg har lasta ned til Gps'en hele kartområde og sjekka at jeg hadde satt verdien "meter" i Mapsource-programmet - likefullt viser Gps'en fot og ikke meter! Jeg driver med dette med Gps'en "slått av" mot satelittene. Vil dette endre seg når jeg får kontakt med satelittene til riktig verdi?

Noen som kan svare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bstilt noe fra GpsWeb, men jeg har bestilt andre varer på andre nettsteder - skikkelig kjipt å måtte vente. Et sted sendte jeg en avbestilling fordi det tok for lang tid, dårlig kommunikasjon fra leverandøren. Tok vare på korrenspondansen (email) til alt var i orden i tilfelle de gjorde krav på avbestillingsgebyr (noe jeg selvfølgelig ikke hadde godtatt) - gikk bra det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå ventet en uke på min gps, og har ikke hørt noe fra leverandøren. Har prøvd å komme i kontakt med leverandøren på e-mail og telefon, men det er ingen respons å få. Hvor lang leveringstid kan kan det være dersom de ikke har varen på lager. Synest uansett det er relativt dårlig kundebehandling når det ikke er noe informasjon å få what so ever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av torhj

Har nå ventet en uke på min gps, og har ikke hørt noe fra leverandøren. Har prøvd å komme i kontakt med leverandøren på e-mail og telefon, men det er ingen respons å få. Hvor lang leveringstid kan kan det være dersom de ikke har varen på lager. Synest uansett det er relativt dårlig kundebehandling når det ikke er noe informasjon å få what so ever.

fikk du noen gang ordrebekreftelse fra dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

sitat:Opprinnelig postet av torhj

Har nå ventet en uke på min gps, og har ikke hørt noe fra leverandøren. Har prøvd å komme i kontakt med leverandøren på e-mail og telefon, men det er ingen respons å få. Hvor lang leveringstid kan kan det være dersom de ikke har varen på lager. Synest uansett det er relativt dårlig kundebehandling når det ikke er noe informasjon å få what so ever.

fikk du noen gang ordrebekreftelse fra dem?

Jada, har fått bestillingsbekreftelse av dem på e-mailen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk litt på www.gps.no og se på forumet der om andre har dårlige erfaringer med denne leverandøren.

Selv bestilte jeg et kamera som jeg avbestilte pga av sen/dårlig leveringstid. Gikk greit det - særlig fordi jeg ikke fikk kontakt med dem. Men jeg venta ikke så lenge som en uke jeg - ikke sååå tålmodig! [ :D ]

-og jeg behold emailene mellom leverandør og meg - sånn fordi jeg skulle være sikker på at dem ikke skulle kreve meg penger for avbestillingsgebyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset, har vert inne der å sjekket nå. Fant ganske mye om butikken faktisk, og det var delte meninger. Noen mente de var søppel, noen mente de var god som gull.

Men det er jo heller ikke lett å avbestille noe når man ikke får kontakt med leverandøren, og man kan liksom ikke begynne å bestille andre plasser heller, da kan det plutselig skje interessante ting på kontoen, så jeg gir de et par dager til, men det begynner som sagt å tære litt på tålmodigheten nå. Ganske sugen på å få testet ut vidunderet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var det slutt på tolmodigheten min, har ringt gpsweb sikkert 50 ganger i dag uten noe svar. Sendte en mail om at jeg ville avbestille ordren, og bestillte meg samtidig en ny på mpx.no. Men er litt skeptisk siden gpsweb aldri ser ut til å lese e-posten sin.

Kan plutselig komme to hyggelige overraskelser i posten nå og det tåler ikke kontoen min for tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du betillt varen med postoppkrav henter du selvfølgelig ikke varen - eller henter den og benytter deg av "angrefristloven" med ref for lang leveringstid.

Har du handla med trekk på konto og de har trukket deg har du et problem for så vidt. Men du kan likefullt returenere varen med ref "angrefristloven", men du må antakelig betale returporto selv.

Har de ikke trukket deg på kontoen sørger du for at kontoen står i null, så får de ikke trukket deg noe.

Ble veldig off-topics dette her.[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv dårlig erfaring med samme firma. Bestillte datakabel til min gps, fikk ingen bekreftelse på at bestillingen var mottatt, etter 2 ukers venting og div mails regnet jeg med at jeg ikke fikk noen kabel og ringte att annet firma i Oslo hvor det var meget god kundebehandling og hadde kabelen hjemme etter 3 dager.

4 uker etter bestilling ankom den første kabelen, denne ble returnert med beskjed om at med så lang leveringstid og så dårlig kundebehandling kunne de ikke regne med meg som kunde i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av torhj

Da var heldigvis den saken ut av verden, fikk tak i daglig leder på telefon i dag og fikk avbestillt ordren.

Som sagt bestillt ny hos mpx, håper ting går i orden der.

hehe... fikk en underlig tanke; "daglig leder".... hehe HVOR daglig da..? når du ikke fikk tak'in på telefonen på flere dager?? hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frank M

Kanskje denne er bra? :Dhttp://belanor.no/dllvis7.asp?id=2067&pare...1426%20&pid=318

Den er nok ikke så ulik den modellen som torhj har kjøpt. Forskjellen ligger vel i at den i større grad er laget for å bruke i trafikken. Den har mye større minne. Den har stemmestyrt turn by turn. den har litt kortere batterikapasitet 20t kontra 30 på 60c

Ut i fra sammenligningen, kan det se ut som man på Questen ikke kan legge inn waypoints på rutene også.. Det er ikke oppgitt noen nøyaktighet for fart på den... har den ikke muligheten for det? Det er 1 sporlogg på Questen, mens 60c har 20

Vil nok uansett bli fornøyd hvis du kjøper den.. I forhold til prisen, ville jeg nok kanskje vurdert den opp mot Garmin 60cs, hvor man får høydemåler og elektronisk kompass i tillegg.. Hvilken modell man foretrekker, er vel egentlig ett spørsmål om hva en først og fremst skal bruke den til.. Og så er det jo selvfølgelig også ett spørsmål om hvor mye minne man behøver. Tror nok man kommer rimelig langt med 56mb... Med 243, som questen har... tror jeg man kommer lenger enn man har behov for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frank M

Hvis man kjøper en 60CS i Tyskland, hvordan er det med menyen da?

Er det valg mellom Tysk, Engelsk, Norsk osv. på GPS'er kjøpt i Europa?

Eller kan ikke dette velges.

På min 60c(europamodell), kan man velge flere tekstspråk ja, så jeg vil nok tro at norsk også vil være på en 60cs fra Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da ble det en Garmin Quest på meg... blir spennende å få testet den ut litt... Hadde egentlig tenkt til å kjøpe en Garmin 60cs, men etter litt overtalelse fra selgeren ble det Questen.. Han mente det var ett bedre kjøp, siden den var mye hendigere, hadde mere minne... Metroguide fo Europa følger med, og hadde stemmestyrt guiding i trafikken.. Så får jeg heller leve med at den ikke har høydemåler eller elektronisk kompass.. høydemåler trenger jeg jo egentlig ikke... og elektronisk kompass er man vel først og fremst avhengig av når man er i ro? f.eks hvis man skal sitte på post ifm jakt? Han sa også at det skulle komme ett oppdatert sjøkart i slutten av måneden... noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Questen er fin, men har ikke full utnyttelse av Topo og Bluechart kart. Selv om det står det, så har garmin nå gått ut å sagt at den ikke er helt fullverdig. Men en som er det, og også har "Turn by Turn" er Garmin 276C, denne har jeg selv kjøpt, og den virker veldig fin. Foruten denne har jeg også en Gpsmap 76s, som også fungerer greit. 276C har iallefall fått veldig gode tilbakemeldinger. Oppladbart batteri følger med, samt brakett til båt. Brakett og høytaler til bil er ekstrautstyr.

f7_1_b.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.