Gå til innhold
Fiskersiden

Mandal Sjøørretklubb i vinden!


ken
 Share

Recommended Posts

Hei ! Takk ffor positive tilbakemeldinger :)

Wiggy, ble du skremt av den store laksen på bildet , eller var det meg?

p.s. Vi skal ta for oss flere bekker også noen som ikke er i forbindelse med Mandalselva. Det er gode gytebekker som gjør at vi har noe å fiske på. Svært mange som fisker sjøørret både lovlig og på andre metoder, jeg oppfordrer alle som vet om bekker som sliter å forsøke å gjøre noe. Kontakt kommunen der du bor å gjør dem oppmerksom på alle de anadrome bekkene du vet om , slik at fremtidige inngrep ikke uvitende ødelegger. Dette skjer ofte og det er synd, mange kommuner har nok ikke oversikt over alle viktige gytebekker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var enda godt. Men sjølv om det er laga til fisketrapper, ville eg ikkje følt meg for sikker. Og så lenge strømprisane stig, blir det lønnsamt å lage mikrokraftverk i den minste bekk. Men det ser jo ut til at grunneigarane i dette tilfellet ser lenger enn sin eigen konto :hailfs: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var enda godt. Men sjølv om det er laga til fisketrapper, ville eg ikkje følt meg for sikker. Og så lenge strømprisane stig, blir det lønnsamt å lage mikrokraftverk i den minste bekk. Men det ser jo ut til at grunneigarane i dette tilfellet ser lenger enn sin eigen konto :hailfs: .

Ja det er skumle tider , i tredals-kilsbekken vest for Mandal har de laget et minikraftverk, heldigvis over anadrom strekning :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fisken videre fra holumstjødna?

Hvor langt Kan fisken komme oppover i bekken fra Heia? (østover på kartet)

I tillegg er Det er en mindre bekk som går nordover inn i skogen. Har flere ganger sett grei ørret om høsten i bekken som kommer fra lomsmtjødna og i den lille som går inn i lomstjødna (lille pytten). Det var fast takst å se etter fisk der når vi gikk tur i barndommen. Liste seg fram - kikke og så trampe for å skremme fram fisk som sto skjult. Jeg vi tro at en del av disse kunne være gytefisk fra Hooulmstjødna. Mimre mimre

Har fiska ei gang for over 20 år siden i lomstjødna og fikk en liten pinne, har ikke sett frskere der hverken før eller siden. Kan ha noe med hengemyr å gjøre :-)

25046_s.jpg

M

Utflyttet holumsgutt

Endret av Beinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fisken videre fra holumstjødna?

Hvor langt Kan fisken komme oppover i bekken fra Heia? (østover på kartet)

I tillegg er Det er en mindre bekk som går nordover inn i skogen. Har flere ganger sett grei ørret om høsten i bekken som kommer fra lomsmtjødna og i den lille som går inn i lomstjødna (lille pytten). Det var fast takst å se etter fisk der når vi gikk tur i barndommen. Liste seg fram - kikke og så trampe for å skremme fram fisk som sto skjult. Jeg vi tro at en del av disse kunne være gytefisk fra Hooulmstjødna. Mimre mimre

Har fiska ei gang for over 20 år siden i lomstjødna og fikk en liten pinne, har ikke sett frskere der hverken før eller siden. Kan ha noe med hengemyr å gjøre :-)

25046_s.jpg

M

Utflyttet holumsgutt

Det er gyting i disse bekkene , men kornstr er liten så for ørret er det ok . I utløpet , selve holumsbekken ned til elva skal det graves og legges ut laksegrus!!! Så får man se hvor de gyter.Blir veldig gøy å se .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig spennende -

Hvordan er status for de andre bekkene i nærheten, sånn som den som kommer fra fuskeland og småbekkene nedover på monen?

M.

De bekkene har også oppgang av fisk, men ikke alle bekker er fra naturens side like bra så de fleste blir som de er med mindre det er menneskelige inngrep som har ødelagt, eller gjort det ugunstig for fisken.

Mange bekker som renner ut i Mandalselva produserer sjøørret,og endel av de også laks.

Vi har planer for mange av bekkene i Mandalsvassdraget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.