Gå til innhold
Fiskersiden

landeveisykkel


Rune
 Share

Recommended Posts

På grunn av at jeg ikke lenger kan jogge, har jeg lyst å begynne å sykle, for trene det må man jo! Nå sykler jeg på en hybridsykel, ikke noe avanserte greier. Planen er å investere i landeveisykkel, men er veldig usikker på hva jeg skal kjøpe. Økonomi er selvsagt sentralt og jeg kan max ut med 7500 til sykkel med pedaller. Bør jeg kjøpe brukt eller bør jeg kjøpe ny? Liker selv best tanken på ny, men hva kan jeg få til det jeg har råd å bruke? Har fått diverse tilbud, feks på denne bros sykkelen: Bros sykkel denne skal jeg få for 7500kr.

Venter og på pris på denne meridasykkelen: Merida sykkel

Har dere noen tips eller anbefalinger å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke svare han på det han faktisk spør om?

Bros varianten så snasen ut, men spent på hva slags tilbud du får på Meridaen.

Matcher det (eller er det akseptabelt i forhold til hva du vil gi) hadde jeg gått for den.

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trolig ender merida sykkelen på 7000. Med 105/105/ultegra er den absolutt å foretrekke, men totalt sett blir den endel tyngre da den leveres uten pedaller.

Og Thor: grunnen er at 1 annen kompis sykler landevei og 1 annen vil også kjøpe. Da kan vi sykle 3stk sammen. Og jeg bruker hybrid sykkelen min i terrenget nå. Klarer fint turen over kattenakk til stakkestad så da er jeg hjulpen foreløbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo bare ramme som er bros egentlig. Resten er jo kjente komponenter fra kjente merkevarer.

Sånn er det med de aller fleste sylker... til og med Biltema sine, men jeg risikerer ICKE livet mitt på en Biltema sykkel av den grunn.

Jeg så hva som skjedde med en trynet til en studiekompis av meg i Stavanger etter at gaffelen knakk på hans nye TWS i en nedoverbakke... Ramma er noe av det viktigste det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramme er av bros. gafflene er dims som er av mer kjente merker. Biltema har alu ramme og gafler så den ville jeg vel ikke gått for nei, der er vi enige. Bros syklene er såpass dyre at rammene ikke skal/bør være noe problem uten at jeg vett dette. Går nok uansett for meridaen ettersom jeg har fått god pris på denne. Om ikke noen andre kommer med bedre forslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to syklene er reltivt like på papiret, så her hadde jeg gått for den som jeg liker geometri og sittestilling best på. Jeg har aldri testet Bros, men jeg testet 06 varianten av Meridaen som du ser på. I prisklassen vi snakker om er den et bra alternativ, med en litt tung men også solid og stiv ramme. Pass bare på at du får riktig størrelse (noe som avgjøres av benlengden din), og at du får hjelp til å sette den opp riktig. Husk at du bør kjøpe to reserveslanger, en skikkelig fotpumpe, dekkspaker og en minipumpe (eller co2 patron med ventiladapter) også, hvis ikke du har dette fra før av.

Jeg vet ikke hvor mye peiling du har på racer, men her er det noen enkle tips for å sortere ut de værste nybegynnerfeilene:

-Dekkene SKAL ha minimum 90psi. Dette er mye, og sykkelen bør ikke stå med så høyt trykk når du ikke bruker den, ettersom dekkene vil ekspandere over tid. (Det er her fotpumpen kommer inn i bildet.)

-Som nybegynner har man lett for å punktere, så ha alltid med reserveslange og det du ellers trenger for å skifte slange. Du kommer fort langt på en racer, og det er ikke godt å gå flere mil i racersko.

-Bare idioter sykler uten hjelm, og sykkelbukse er sterkt å anbefale.

Lykke til med ny sykkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.