Gå til innhold
Fiskersiden

Mono el fireline


Taxisvein
 Share

Recommended Posts

0,17mm multi bruker jeg på innaskjærs stanga. All multi sene blir slitt etter en stund,da er det bare å spole den på andre veien.Mener å huske at noen på forumet hadde en enkel løsning på det,men det er flere år til du behøver å gjøre det.

Sjokkfortom er å anbefale over sluken-mister ikke så mange fisk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mono siden jeg fikk min første ambassadør for nesten 30 år siden. Ser at flere anbefaler fireline el tilsv.

Brukes til fjordfiske max 100 meter.

Noen erfaringer ?

Jeg har ikke de beste erfaringer med multifilamentsnøre, og bruker pr i dag bare abulon top 0,45-0,50 eller berkley big game som er av samme tykkelse.

Det som har skjedd med min multifilamentsene er at den har røket nesten sånn helt ut av det blå.

Jeg har ikke som jeg kan huske mistet fisk på grunn av senebrudd med abolon top, men abulon test, har jeg hatt mange fiaskoer med. Jeg har ikke prøvd big-game annet enn till trolling, men antar at denne er bedre enn abolon top, på grunn av bedre strekkfasthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Klarer du å slite multien ut av det blå¨, så gjør du noe feil. Enten har snøret blitt for slitt, eller så har du en eller annen skarp kant på utstyret ditt. Sjøl har jeg hatt samme multisnøre på havfiskeutstyret mitt i tre år. Det er like sterkt, og klarer fortsatt å dra opp en halv trål fra havet (faktisk ikke kødd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett en tom spole på en drill å surr av fra snella. Finn en spole til, å surr over på den igjen. Så fyller du opp snella å legger det stramt på, og da får du den slitte enden inn på spola på snella

Hvorfor kan jeg ikke bare spole rett fra den fulle til den tomme snella? Da kommer jo den ytterste/slitte delen av snøret innerst på den tomme snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket mye med multisene den siste tiden og er for det meste fornøyd med det. Har dog kommet frem til at powerpro er utrolig mye bedre enn fireline. Kjøpte noen spoler med rosa fireline 0.12 og 0.15 og denne er jeg ikke mye fornøyd med. Den sliter for ingenting noe som helt sikkert er grunnet flising eller andre skader på snøret, noe jeg har inntrykk av oppstår mye raskere på fireline enn på powerpro (eller mono). I tillegg har jeg hatt store problemer med at det oppstår knuter på snøret under kast (selv om dette sansynligvis også har noe med stangen min å gjøre) 0.20 fireline har funket ok, men fremdeles blir det veldig raskt skader på snøret sammenlignet med powerpro. Så jeg vil fra nå av kun gå for powerpro, selv om det koster noen kroner mer. I Norge er det sykt dyrt, men på eBay kan man få gode priser på dette. Kjøpte 270m 0.20 powerpro for under 200 kr inkludert frakt, noe som må sies å være en grei pris! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan jeg ikke bare spole rett fra den fulle til den tomme snella? Da kommer jo den ytterste/slitte delen av snøret innerst på den tomme snella.

Selvsagt kan du gjøre det på denne måten også, men for de fleste så vil jeg anta det er naturlig å sette den slitte sena på den samme snella, og ikke over på en alternativ snelle. Forøvrig så blir det strammere av å bruke drilltrikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke de beste erfaringer med multifilamentsnøre, og bruker pr i dag bare abulon top 0,45-0,50 eller berkley big game som er av samme tykkelse.

Det som har skjedd med min multifilamentsene er at den har røket nesten sånn helt ut av det blå.

Jeg har ikke som jeg kan huske mistet fisk på grunn av senebrudd med abolon top, men abulon test, har jeg hatt mange fiaskoer med. Jeg har ikke prøvd big-game annet enn till trolling, men antar at denne er bedre enn abolon top, på grunn av bedre strekkfasthet.

Roger'n bør prøve på nytt men husk at den gamle stanga med stålringer ikke funker. Den spiser Fireline.

Med ny sene følger også nytt utstyr til ev viss grad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.