Gå til innhold
Fiskersiden

Ny årspers på abbor!


Perca
 Share

Recommended Posts

Etter to harde dager på jobben så var jeg så sliten at jeg måtte ha litt medisin! Og den beste medisin mot stress er fisketur. Egentlig så skulle vi fått fisketurer på blå resept! For noe så virkningsfult mot høye skuldre, krevende kunder og køkjøring som fiske finnes ikke. Og siden det tydeligvis er litt stas og ikke fortelle hvor stor abbor blir tatt så skal jeg ikke fortelle at vannet jeg fisket i heter Mjærvann...

Motor`n måtte være myk mann i dag, da Sambo hadde gebursdag, og ble hjemme med familien. Men han sa at det bare var å låne båten! :) Og Fruen og jeg var ikke vonde å be... Kl 19.30 i kveld satt vi i båten!

Jeg hadde en ny stang fra Avkroken som jeg ikke hadde prøvd så jeg satte ei lita haspelsnelle på den og monterte en fortom og en 11,5 cm Strike Pro i enden. Fruen hadde ikke fått ut vobleren sin før det satt en hos meg. Det var ei knøttlita gjedde, ihvertfall under kiloen. Stanga var god og bruke og gjedda kom raskt opp i båten for like kjapt å bli satt ut igjen.

Etter 5 minutters roing så hogger det til på stanga mi igjen. Denne drar annerledes sier jeg til Fruen, mens jeg sveiver. Fruen tar fram fotoapparatet og så ser jeg hva det er. En abbor, og dæven røske, denne er virkelig pen! Fruen tar en del bilder mens jeg kjører abboren og jeg roper på hoven. Hvilken hov? kommer det fra Fruen!!! :) For første gang på et år så har jeg glemt igjen hoven i bilen! Typisk! Til slutt så er abboren så kjørt at jeg får tak under gjellene og løfter den opp i båten. Oj, oj, oj, sier jeg... Dette være årsbeste! Jeg får tatt noen bilder av fisken og finner fram vekta... Det er alltid spennende å se hva den viser. Berkley vekta vingler på digitalt vis mellom 1,38 kg og 1,41 kg og slår seg til ro på nøyaktig 1,40 kg. :)

abbor-3.jpg

1400 gram og 46 cm! Den var særdeles høygravid denne abboren! Jeg kan vel ikke huske at jeg har fått abbor på denne vekta som ikke har vært lenger en 46 cm.

perca-8.jpg

Jeg klarer fortsatt å glede meg over en slik abbor! Den ble satt ut igjen og dro rett ned mot bunnen.

Kvelden var i aller høyeste grad reddet og jeg var kjempefornøyd der jeg rodde videre. Like etter så får Fruen på en fisk. Det er enda en abbor. Jeg får tak i den med henda og løfter den opp i båten.

fruen-5.jpg

Det er en småpen abbor. Jeg får tatt dette bildet, snur meg rundt for å hente vekta og da jeg snur meg tilbake så slipper Fruen abboren ut igjen... Så hva denne veide får vi aldri vite, men jeg får sitere Fruen: Den så så liten ut ved siden av den andre så jeg gadd ikke å veie den... :)

Jeg dro ytterlige 3 gjedder, bare yngel! Men moro er det lell med en slik liten stang.

perca-9.jpg

Her er kveldens største gjedde for min del.

Da vi hadde igjen 100 meter å ro denne kvelden så får Fruen napp. Den kommer opp i overflata og vi ser at det er ei gjedde. Denne var sprek og dro ut snøret noen meter flere ganger. Jeg fikk til slutt tatt et nakkegrep på den og løftet den opp i båten. Den var lang og tynn! Det så ut som om vobleren til Fruen var det første måltidet etter gytingen.

fruen-6.jpg

Den ble raskt satt ut igjen etter veiingen. 2,53 kg viste vekta.

Og så er det bare å sove litt før man skal på jobben igjen...

Jeg glemte å legge til et bilde av vobleren som var fiskens favoritt i kveld.

gjeddetann.jpg

Legg merke til den gjeddetanna som kroken har tredd seg gjennom! :)

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trill rund gyteklar trytefrue,og hvilken vekt!

Gratulerer så mye.

Med så mange flotte rapporter fra dere,så må det vel bli ett 3 sifret antall turer i året?

Edit: Tannfin kroking det siste bildet-Nok til å gi whalmann og mange andre frysninger på ryggen.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgen Ø

Flott abbor!:ninja: Etter lengden og den kulerunde magen og dømme ville jeg tippet at den hadde veid mer, men abborene er kanskje ikke så kraftig bygd i Mjær? Hva er abborpersen din da perca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott abbor!:D Etter lengden og den kulerunde magen og dømme ville jeg tippet at den hadde veid mer, men abborene er kanskje ikke så kraftig bygd i Mjær? Hva er abborpersen din da perca?

Jeg kan jo fortelle hva abborpersen min er, jeg har fortalt det før, men det er en del som ikke tror på den... Persen er på 2,4 kg og er tatt i Gjersjøen! Det skal finnes bilde av den, men jeg har flyttet en gang etter dette og da forsvant mye rart! Deriblant bilde av denne monsterabboren. Denne abboren ble veid på en Saltervekt som veier opp til 50 kg så nøyaktigheten på gram er nok så som så, men vekta viste 2,4 kg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.