Gå til innhold
Fiskersiden

"Storfisker'n" i Glomdalen


Trulsolsen
 Share

Recommended Posts

Sitter her på internett i Tromsø og leser lokale nyheter fra Glomdalen.no

Her har de nå i mange år hatt en fiskekonkuranse som de kaller for storfisker`n.

Her konkureres det i to aldersklasser med artene abbor,gjedde og ørret som gjeldene fisk.

Om man leser statuttene til konkuransen må man ta livet av fisken, så ringe til et av avisens kontorer for en kontroll av vekta på fiske samt et " død fisk med smilende lokal helt" bilde tatt så langt unna fiskeplassen som mulig. Jeg har også tatt livet av mye fisk i mitt liv, men er det en ting jeg kan takke Sfk Raufjøringen for ( med Jan Leirud) i spissen så er det verdien av et fiskeliv.

Jeg har tenkt en god del på dette tema, og det er de samme som melder inn fisk her som og sier at "fisket var bedre før, nå er det bare småfisk igjen" ja om de tenker seg godt om så har vel de en finger med i spillet der tror jeg? Sunne fiskeverdier er noe som kan læres, det er ikke noen man har fra fødselen av.

Fra Kongsvinger distriktet er det mange "seriøse" fisker som jeg vil kalle dem, men du ser ikke noen av dem i avisen..takk for det!!

Dere som er med i konkuransen må for all del bare melde inn fisk men tenk dere litt om, er ei gjedde på 12 kg verdt et gavekort på 500kr?

Ut ifra det jeg kan lese er det "drept" siden 2004

Gjedde: 19 over 9kg.

Abbor: 42 stk over 1kg

Hva synes dere der ute om slike konkuranser?

Truls.

:angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også meget negativt på denne konkurransen, litt for ofte trist lesning i avisa. Fram til 2003 var det vel også lov med C&R i denne konkurransen. Da så man også de mer profilerte fiskerne i avisen. Så dette er et skritt i feil retning. Mulig det var noe juks, men dette burde en "proff" jurie kunne sile unna.

Triste greier Glomdalen!! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt betenkelig er det at de største fiskene med mest miljøgifter i seg kakkes.

For jeg antar at fisken kun ender opp som revemat.

De trytene over ca3hg er predatorer for det meste,dvs at de holder småfisk bestanden i sjakk.

Når det gjelder gjedden,så er det nesten samme sak. I en vekt av 8kg så trenger de ca 1 tonn med småfisk for å bli en kilo tyngre,eller 7-800kg med større fisk. Dvs at gjedden ikke bidrar til å holde bestanden av "tusenbrødre" i sjakk.

En regelendring i form av en økning i påmeldingsavgiften til å dekke engangskamerar og en lavere for de med digital kamera vil være riktig vei å gå.

Arrangsjøren burde vel også tenke seg litt bedre om hva angår å klage over tettere fiskebestand.

En annen sak er at gjennomsnitts varmen er blitt høyere,noe som fører til endret biotop.-noe som kan sees over det ganske land hva angår vann som gror igjen.

All skyld kan ikke rettes mot de som kakker trofè fisken,men en viss skyld kan de ha.

Jeg vil understreke at dette er kun mine egene meninger ut av hva jeg har lest og erfart,samt at jeg kun har lest trådstarter sitt inlegg. Mine opplysninger om antall kilo en gjedde trenger å konsumere har jeg kun lest om,så det kan selvsagt variere.

Mvh Robert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.