Gå til innhold
Fiskersiden

COURSEMASTER AUTOPILOTER ?


MR
 Share

Recommended Posts

Noen som har erfaring med autopilotene fra Coursemaster som importeres av Seatronic ??

Hvor god/ dårlig er den i forhold til f.eks. Raymarine e.l. ?

Lurer spesielt på modell CM 80i, den leveres med rategyro til svært hyggelig pris.

Den trenger heller ikke rorgiver, så den er enkel/ robust å montere.

Skal brukes på Karnicen min med hydraulisk styring og 250hk Suzuki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aktiv på et amerikansk forum for marinelektronikk. Der er det bare Nautamitic TR-1 og Simrad som "gjelder" av autopiloter.

Det a slippe unna rorgiver er en stor fordel, spesiellt for utenbordsmotor. De lineære følerene er svært upålitlige. TR-1 og Simrad AP16VF og AP25VF er de pilotene som omtales når det diskuteres virituell feedback.

Mener å ha sett en tråd hvor det ble spurt om Coursemaster, hvor det bare ble besvart med å kjøpe enten TR-1 eller AP16/25 uten noen videre forklaring.

TR-1 og Simrad regnes for å ha betraktelig bedre piloter enn Raymarine, som bare kan levere piloter uten rorføler for Verado og Volvo IPS. Kvaliteten på Simrad er også bedre enn på Raymarine.

Ulempen er at autopilot made in Egersund er dyrt i forhold til alle konkurentene unntatt TR-1.

Vær klar over at CM 80i leveres med ei svak hydraulikkpumpe og sannsynligvis også svak drivelektronikk. Den er beregnet bare opp til 120 cm3 styresylinder. Min Simrad AP-14 er beregnet på styresylindere opp til 250 cm3. Har du noe særlig mer enn 100cm3 styresylinder ville i hvertfall ikke jeg vurdert denne piloten. Pumpa er på samme nivå som på Raymarine S-1000. Hvis du ikke har behov for å kjøre under 3 knop og styresylinderen er på 100 cm3 eller mindre er faktisk S-1000 et interesant valg. Denne styres direkte fra GPS (ikke noe kompass, men har sannsynligvis et 3-aksialt akselerometer) og leveres med trådløs fjernkontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aktiv på et amerikansk forum for marinelektronikk. Der er det bare Nautamitic TR-1 og Simrad som "gjelder" av autopiloter.

Det a slippe unna rorgiver er en stor fordel, spesiellt for utenbordsmotor. De lineære følerene er svært upålitlige. TR-1 og Simrad AP16VF og AP25VF er de pilotene som omtales når det diskuteres virituell feedback.

Mener å ha sett en tråd hvor det ble spurt om Coursemaster, hvor det bare ble besvart med å kjøpe enten TR-1 eller AP16/25 uten noen videre forklaring.

TR-1 og Simrad regnes for å ha betraktelig bedre piloter enn Raymarine, som bare kan levere piloter uten rorføler for Verado og Volvo IPS. Kvaliteten på Simrad er også bedre enn på Raymarine.

Ulempen er at autopilot made in Egersund er dyrt i forhold til alle konkurentene unntatt TR-1.

Vær klar over at CM 80i leveres med ei svak hydraulikkpumpe og sannsynligvis også svak drivelektronikk. Den er beregnet bare opp til 120 cm3 styresylinder. Min Simrad AP-14 er beregnet på styresylindere opp til 250 cm3. Har du noe særlig mer enn 100cm3 styresylinder ville i hvertfall ikke jeg vurdert denne piloten. Pumpa er på samme nivå som på Raymarine S-1000. Hvis du ikke har behov for å kjøre under 3 knop og styresylinderen er på 100 cm3 eller mindre er faktisk S-1000 et interesant valg. Denne styres direkte fra GPS (ikke noe kompass, men har sannsynligvis et 3-aksialt akselerometer) og leveres med trådløs fjernkontroll.

Har vurdert S-1000, men hadde håp om å få piloten til å fungere også når jeg holder båten med motoren mot strømmen, mulig det ikke fungerer uansett. Jeg kommer nok ikke til å bruke piloten like mye som dere "trolling gutta". Skal jeg ha en Simrad så er det vel fort doble prisen, med min "begrensede" bruk er det ikke aktuelt.

Takker for konstruktivt svar, det var vel deg jeg hadde i tankene når jeg spurte

:) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra prisen høres det ut som TR-1 er tingen for deg. Denne kan brukes til å holde båten i ro i strøm, til og med med motoren i revers.

Simrad AP-12 eller 14H kan jo også være noe å vurdere, dette er en veldig sterk pilot som fungerer suverent til trolling. Dette er den mest brukte piloten blandt trollere på Väneren både amatører og profesjonelle. Det er mulig denne vil fungere greit også til å holde båten i strøm. Ser den har gått opp en del i pris siden i fjor. Hvis du kontakter Stener på Fyksen Gjøvik i tiden rundt Trolling NM er det litt rabatt å hente på Simrad.

Hvis du handler fra USA kan du få en komplett Simrad AP1603VF (AP16 RC36 AC10 RPU80) til ca 18 000 kr inkl mva og frakt. Mener å ha lest at Simrad har 2 års internasjonalt garanti også på USA solgte varer, dette må verifiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.