Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd til 3000,- svinger problem


Garder
 Share

Recommended Posts

Hei!

Takk gud for at jeg fant denne siden. nå er jeg rådvill.

Problemet er at min far snart har bursdag og vi har planer om å kjøpe ekkolodd til han. Budsjettet er på kr 3000,- inkl svinger. Han har en båt av type sjark, og er en ganske ivrig fisker i bunnefjorden og oslofjorden nær Nesodden. Både med pilk, dorking, trolling og garn.

Spørsmålet mitt er som følger, hvordan ekkolodd passer hans bruk, og hvordan svinger passer hans båt?

han har en båt lignende denne:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...2&pos=9&tot=291

Flott side, her skal jeg lese mer!

mvh

Garder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ekkolodd med gjennomgående svinger er å foretrekke på en slik båt, men i denne lar det seg helt sikkert gjøre å lime fast en "hekksvinger" innvendig.

Oslofjorden er langt fra min hjemmebane, men jeg tipper at det hovedsaklig vil bli fisket grunnere enn 100 meter..?

Om du har tid før bursdagen er nok en tur på Ebay et lurt sted å se, eagle og lowrance har mange gode lodd.

Her er et eksempel på hva du får for 2500 kroner pluss eventuell frakt og moms.

dette loddet når til ca 450 meter

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/EAGLE-SEAFI...sspagenameZWD1V

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bursdagen er bare 10dager unna så jeg begynner å få litt dårlig tid, om ting må bestilles.

lurer på om vi kjøper uten svinger, så får vi heller etterbestille.

han har fra før av en kartplotter gpsmap 172c, om den kan brukes til noe.

har dere noen syns punkter på:

HUMMINBIRD 717x FISKESYSTEM link

HUMMINBIRD FISHFINDER 535x link

mvh

Garder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal kjøpe et lodd med kombinert 50og 200kHz svinger.

Vil foreslå et Eagle lodd med 5" skjerm og som har DF (Dual frequency) i navnet. Hvis du kjøper i fra USA kan du få en fargelodd til budsjettet ditt, i Norge blir det svarthvitt.

Eagle ekkolodd

Du finner dette loddet til 2990 hos Seatronic

Seatronic

Vil foreslå at han prøver med innvendig motansje av svingeren, det er ikke optimalt men du har ikke budsjett for noe annet. Hvis han ikk er fornøyd har han i hvertfall et greit lodd og kan komplettere med en bronsesvinger senere.

Et bra alternativ kan være Furuno LS-4100 med en innvendig P79 svinger. Du får dette for 3210 hos Seatronic. Sannynligvis er dette faktisk det beste alternativet. Siden dette loddet leveres uten svinger har faren din da mulighet til å legge 860kr på bordet for å oppgradere til en bronsesvinger før han monterer. Furuno LS-4100 og LS-6100 er populære lodd for de som driver havfiske på moderate dyp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.