Gå til innhold
Fiskersiden

Dorgeforbud langs Asker og Bærum


Recommended Posts

Som noen av dere veit, iallfall noen av dere i indre Oslofjord, så er det jo drogeforbud etter SØ innenfor Konglungen - Langåra - Ostøya - Nesøya, men det må da være det mest "hvilende" forbudet som gjelder?!?! Er det noen som har hørt om fiskere som har blitt bøtelagt for dette, og vil det være noen hjelp i å ringe onkel Silkehanske når man observerer dorging innenfor dette feltet? I frykt for å bli ledd ut, har ikke jeg gjort det enda, men kanskje jeg skal begynne med det? Er det noen som har erfaringer på hvordan man tar denne form for tyvfisking?

(Trådbeskrivelsen ble forøvrig lagt til bare som en liten skriftlig "atraktor") :P

Mvh Bad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter sjøørret er det nå forbudt å dorge både i og utenfor vernesoner - bare se og hør her!

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/95605 :P:P

Hadde ellers en samtale med oppsynet i det området du skisserer og det er IKKE forbudt å dorge innenfor vernesonen, men etter anadrome arter er det forbud. De måtte medgi at jeg har rett, fordi det er fylkesmennene som er delegert myndigheten fra Kyst- og fiskeridepartementet og som setter reglene for anadrome arter.

Øvrige arter er det kyst- og fiskeridepartementet som bestemmer regler for.

-Men de ligger litt tynt an de som blir påtruffet oppsynet OG som har en dau aure eller to liggende i båten.

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorget i ettermiddag og fikk 5 sjøørreter og 4 torsk.

Vekta på sjøørretene var (og blir ikke mer..): 0,9 1,1 1,13 1,6 og 1,78 kg.

Den største torsken var rundt 2,5 kg.

Orker ikke å skrive noe mer - men mulig det kommer noen bilder i morgen.

Og hvor i Oslofjorden dorger du?

Sitat hentet fra en annen tråd!

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" .......... forbudt å dorge både i og utenfor vernesone......"

Den må du forklare litt nærmere er du snill, Laksefiskeren, i og med at jeg ikke får åpna lenka.

Jeg veit forøvrig at det er anadrom arter det gjelder. Det er vel årsaken til at den er posta under SØ, tror du ikke? ;)

Mvh Bad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" .......... forbudt å dorge både i og utenfor vernesone......"

Den må du forklare litt nærmere er du snill, Laksefiskeren, i og med at jeg ikke får åpna lenka.

Jeg veit forøvrig at det er anadrom arter det gjelder. Det er vel årsaken til at den er posta under SØ, tror du ikke? :ninja:

Mvh Bad2

Jeg vil jo konkretisere hva jeg mener;

Du skriver (sitat): "-og vil det være noen hjelp i å ringe onkel Silkehanske når man observerer dorging innenfor dette feltet? I frykt for å bli ledd ut, har ikke jeg gjort det enda, men kanskje jeg skal begynne med det? Er det noen som har erfaringer på hvordan man tar denne form for tyvfisking?"

-og jeg sier at pr. fortolkning av loven ER det lov å dorge innenfor vernesoner - men IKKE etter anadrome arter. Hvordan kan du se forskjell på de som dorger etter sjøørret/laks og altså utfører en ulovlig handling og de som i samme området dorger etter sei/torsk/makrell/havabbor i det samme området og har full rett til det?

i filmen, som du ikke får opp, sies det:

"-men med stang kan du kaste etter sjøørreten så mye du vil, bare du holder deg på land."

Og hvor i Oslofjorden dorger du?

Sitat hentet fra en annen tråd!

;)

Alt ettersom forholdene tillater og erfaringer tilsier det.

Og stort sett i områder fra Nesoddtangen og inn mot vernesoner for Akerselva, Lysakerelva og Sandvikselva. Videre i områdene rundt Asker og Bærum. Og en og annen gang ved Drøbak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo konkretisere hva jeg mener;

Du skriver (sitat): "-og vil det være noen hjelp i å ringe onkel Silkehanske når man observerer dorging innenfor dette feltet? I frykt for å bli ledd ut, har ikke jeg gjort det enda, men kanskje jeg skal begynne med det? Er det noen som har erfaringer på hvordan man tar denne form for tyvfisking?"

-og jeg sier at pr. fortolkning av loven ER det lov å dorge innenfor vernesoner - men IKKE etter anadrome arter. Hvordan kan du se forskjell på de som dorger etter sjøørret/laks og altså utfører en ulovlig handling og de som i samme området dorger etter sei/torsk/makrell/havabbor i det samme området og har full rett til det?

i filmen, som du ikke får opp, sies det:

"-men med stang kan du kaste etter sjøørreten så mye du vil, bare du holder deg på land."

Alt ettersom forholdene tillater og erfaringer tilsier det.

Og stort sett i områder fra Nesoddtangen og inn mot vernesoner for Akerselva, Lysakerelva og Sandvikselva. Videre i områdene rundt Asker og Bærum. Og en og annen gang ved Drøbak.

Det er fremdelse noe uklart for meg, og du for beklage om det er jeg som er litt svekka på lesing, men jeg prøver meg en gang til; Du skriver; "Etter sjøørret er det nå forbudt å dorge både i og utenfor vernesoner....." Er det forbudt også å dorge etter SØ også utenfor det verneområde jeg skisserte i mitt første innlegg?

Mvh Bad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Har ikke sett filmsnutten). Om det i snutten sies eller ordlegges slik at det kan oppfattes som om det ikke tillatt å dorge i det heletatt, er det ikke da bedre å si at her gjør de en feil og opplyse om det enn å bruke en halv dag til kryptiske meldinger frem og tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Har ikke sett filmsnutten). Om det i snutten sies eller ordlegges slik at det kan oppfattes som om det ikke tillatt å dorge i det heletatt, er det ikke da bedre å si at her gjør de en feil og opplyse om det enn å bruke en halv dag til kryptiske meldinger frem og tilbake?

Hvis det er meg du sikter til her - ok, men det er egentlig et par paralelle saker i tråden.

Da jeg tok kontakt med en representant fra fiskeoppsynet i det området Bad 2 spør om kunne ikke han umiddelbart svare hva som er riktig, han ringte en eller annen for å spørre og kunne bekrefte etterpå at det ikke er ulovlig å dorge innenfor sonene, men han ville ikke oppfordre til å gjøre det. Det kan jeg forsåvidt forstå.

Den andre saken er at Østlandsendingen i går bl.a handlet om ulovlig garnsetting og i en uttalelse der kommer programlederen med følgende uttalelse; "-men med stang kan du kaste etter sjøørreten så mye du vil, bare du holder deg på land." Dette er, etter min mening og etter siste sjekk av lovgivningen, helt feil, men siden lovgivninger endres og jeg ikke har sjekket om jeg virkelig er oppdatert, går jeg heller litt vagere fram i påstandene mine. Jeg har imidlertid rett før du skrev innlegget rettet en henvendelse til Østlandssendingen om uttalelsen, hevdet at den er feil og bedt om en tilbakemelding. Så får jeg bare håpe på et svar og en bekreftelse på at programleders uttalelse er feil eller om jeg er litt for dårlig oppdatert på lovverket her. :lol:

Er det forbudt også å dorge etter SØ også utenfor det verneområde jeg skisserte i mitt første innlegg?

Mvh Bad2

Etter programleders uttalelse: Ja! Etter min mening/oppfatning av regelverket: Nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Her er informasjon som forhåpentlig er til hjelp.

Forskrift for vernesoner for anadrome fiskearter i sjø, Oslo og Akershus

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...20527-0589.html

Se spesielt #2 for fritidsfiske innenfor vernesonene.

Det ikke forbud mot å dorge etter saltvannsfisk innenfor vernesonene. Det er ikke tillatt å dorge etter laks og sjøørret innenfor vernesonene. Fra 1 juni til og med 4 august kan man fiske etter laks og sjøørret med stang og håndsnøre fra båt innenfor vernesonene. (Ikke dorging)

Utenfor vernesonene kan man dorge etter laks og sjøørret hele året.

Under kan du lese hvilke redskap som er tillatt

Forskrift for tillatte fiskeredskaper for fangst av anadrome fiskearter i sjøen(hele landet)

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...30225-0256.html

Se Avsnitt 2 og spesielt #2 for definisjon av stang og håndsnøre.

All annen tillatt redskap for fangst av anadrome laksefisk er er gjenstand for registreringsplikt (og må godkjennes) hos Fylkesmannen i hvert Fylke.

Oter er derimot ikke tillatt i Oslofjorden se spesielt # 4 i :

Forskrift for fisketider etter anadrome fiskearter i sjøen (hele landet)

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...30313-0387.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye feil!

Innen for Oslo og akershus er det lov og dorge etter anadrome laksefisk (laks, sjøørret) hele året. Innenfor vernesonene er det tillatt og fiske fra båt (dorge og annet stangfiske) men ikke etter anadrome laksefisk. Blir du tatt med f.eks sjøørret i båten, vanker det gjerne anmeldelse.

I tidsrommet 1 juni til 4 august er det tillatt og fiske fra båt også innenfor vernesonene.

§ 2. Fritidsfiske i fredningssonene

I fredningssonene er alt fritidsfiske, unntatt fiske med stang, håndsnøre og åleruser/teiner forbudt. Forbudet gjelder hele året.

Det er tillatt å fiske med åleruser/teiner med diameter opp til 70 cm. Åleruser/teiner skal ikke settes nærmere grense elv/sjø (elvemunningen) enn hundre meter.

Det er kun tillatt å fiske laks og sjøørret med stang fra båt i tiden fra og med 1. juni til og med 4. august. Dorging etter laks og sjøørret er ikke tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg Rogna må presisere hva han mener er feil.

Hvis ikke blir forvirringen total.

Jeg tror kanskje jeg har skjønt det. Innenfor vernesonene kan du fra båt bare fiske i perioden 1. juni til og med 4. august. Da må båten enten være i drift, eller ligge oppankra. Dorging etter SØ er tillatt hele året utenfor verneområdene.

Du kan dorge etter alle andre arter (unntatt laks) innenfor verneområdet.

(Personlig vil jeg da anbefale makrelldorg til makrell og f.eks ei "sillhækkel" til seien (funka bra i min barndom), og er du så full av tvang at du absolutt må fiske med wobbler eller en eller annen skjesluk, så sett ut ørreten tilbake igjen hvis du får på en. For hvis du ikke settern ut igjen, så kan lovens lange arm komme å bøtelegge deg ................ Bra tolka, eller

:D

Mvh Bad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje jeg har skjønt det. Innenfor vernesonene kan du fra båt bare fiske i perioden 1. juni til og med 4. august. Da må båten enten være i drift, eller ligge oppankra. Dorging etter SØ er tillatt hele året utenfor verneområdene.

Du kan dorge etter alle andre arter (unntatt laks) innenfor verneområdet.

(Personlig vil jeg da anbefale makrelldorg til makrell og f.eks ei "sillhækkel" til seien (funka bra i min barndom), og er du så full av tvang at du absolutt må fiske med wobbler eller en eller annen skjesluk, så sett ut ørreten tilbake igjen hvis du får på en. For hvis du ikke settern ut igjen, så kan lovens lange arm komme å bøtelegge deg ................ Bra tolka, eller

:P

Mvh Bad2

Unntatt laks OG SJØØRRET.

Her tror jeg Rogna må presisere hva han mener er feil.

Hvis ikke blir forvirringen total.

MORTEN:

Da får du samme svaret her som du fikk på PM jeg fikk fra deg. Når jeg skriver at det er mye feil, var dette ikke myntet på det du skrev, men på et par - tre andre som ikke helt hadde forstått eller ga uttrykk for en del synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt ettersom forholdene tillater og erfaringer tilsier det.

Og stort sett i områder fra Nesoddtangen og inn mot vernesoner for Akerselva, Lysakerelva og Sandvikselva. Videre i områdene rundt Asker og Bærum. Og en og annen gang ved Drøbak.

Disse områdene som du nevner her-->vil du mene at disse områdene er innenfor sonen? Trodde alle du nevner her var indre oslofjord?!?!

mvh

Storfiskern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse områdene som du nevner her-->vil du mene at disse områdene er innenfor sonen? Trodde alle du nevner her var indre oslofjord?!?!

mvh

Storfiskern

Alle områdene i mitt innlegg er i indre Oslofjord, ja og alle stedene er utenfor vernesoner, derfor jeg skrev "inn mot vernesoner" og ikke innenfor.

.................................................................................................

Over til noe annet, men som har full relevanse:

På Fiskeri- og kystdepartementets sider står dette å lese (tatt litt ut fra en større helhet):

"Særlige begrensninger for saltvannsfiske ved forvaltning av anadrome laksefisk.

Lakse- og innlandsfiskloven gjelder for saltvannsfiske i den utstrekning det går frem av bestemmelsene, jf. § 2 annet ledd. I forbindelse med forvaltningen av anadrome laksefisk, er det i lakse- og innlandsfiskloven gitt særlige begrensninger for fiske i sjø, som også får virkning for saltvannsfiske.

Som ledd i forvaltningen av anadrome laksefisk, kan det opprettes særlige fredningssoner i sjø opp til 2 kilometer utfra vassdragsmunningen, hvor man etter lakse- og innlandsfiskloven § 40 har kompetanse til å forby eller gi regler om utøvelsen av alt fiske".

Dette er et utdrag fra denne nettadressen: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fkd/dok/N....html?id=391038

...altså OPPTIL 2 kilometer utfra vassdragsmunningen!

Spørsmålet mitt blir til folk som forvalter lovgivningen: Avstanden fra Sandvikselvas utløp til vernesonegrensen mellom Snarøya/Grimsøya er veldig nær 4 kilometer (målt på Mapsource og Bluechart hos meg) - altså nesten dobbelt så langt som den øvre grensen som Fiskeri- og Kystdepartementet har satt. Har Fylkesmannen i Oslo/Akershus fått dispensasjon fra bestemmelsene som overordnet myndighet (Les:Fiskeri- og Kystdepartementet) har bestemt?

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksefiskern

Det er riktig som du skriver; ansvaret er delegert ned til fylkesmannen og fylkesmannen står fritt til av hensyn til fisken / bestanden og gjøre regelverket strengere.

Det samme gjelder f.eks. også for en grunneier som leier ut jakt. Om f.eks. Direktoratet / fylkesmannen har bestemt at det i et jaktområde kan skytes både tiur og røy, kan grunneieren beslutte at det ikke skal skytes f.eks. røy. Han kan altså gjøre regelverket strengere, men han kan ikke gå motsatt vei.

Når det gjelder det området du beskriver så har fylkesmannen åpenbart benyttet sin rett og mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det på en annen måte så skal all laks og sjøørrett tatt under dorging innenfor vernesonen gjennutsettes "død eller levende". Det samme gjelder laks og sø tatt fra båt innenfor vernesonen i tidsromet 5/8-30/4.

Mer gennerelt gjelder gjennutsetting også for laks og sjøørett tatt under fiske fra båt med mer enn to snører(pr. båt) og mer enn et agn pr. snøre. Og for fiske fra land ved bruk av mer enn et snøre(pr. fisker) og ved bruk av mer enn to agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogna:

-Så den bestemmelsen som står nedskrevet på Kyst- og Fiskeridepartementes side er feil da? Det står jo der "opptil 2 kilometer.." Har du noe konkret å vise til - noe nedskrevet regelverk? (Ikke for å være ekkel - men for å ha noe håndfast).

Epic:

Jeg har hele tiden trodd at dorging fra båt lovlig kunne gjøres med KUN to stenger - uansett hva målet med fiskingen var.

Men det du skisserer er kanskje hvis man IKKE dorger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har dere forresten Bærum kommunes info vedr. verneområdet, uten at det sier særlig mye om hvordan "opp til 2 km" er blitt til 4 km. Noe gammel, men den nyeste som er.

http://www.baerum.kommune.no/article.php?articleID=18704

Og når jeg tenker meg om, så er det jo ikke på grunn av hensynet til SØ at vernesona går der vettu. Man skal ikke se bort fra at kommunen har ting de skal si i slike saker, og dette er ei vernesone som er oppretta får å verne kompisa til Reinsfeldt og Elvenes mot å få fiskesene i propellene når de tar seg en svipptur på fjorden, tror dere ikke? :)

Mvh Bad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vel fått en god nok redegjørelse angående fiske i og utenfor vernesonene rundt Sandvikselva og andre elver som Fylkesmannen i Oslo/Akershus bestemmer over.

Jeg har lenge vært klar over "mismatchen" mellom 2 og 4 kilometer, som vist ved eksempel her.

Det eneste som står igjen, for meg, er å få vite om det er gitt dispensasjon her fra Kyst- og Fiskeridepartementet eller om Fylkesmannen har satt denne grensen "ved eget forgodtbefinnende". Det hadde vært så greitt å få greie på ting man lurer på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Laksefisker'n.

Nedenfor er web adresse til Lov om laksefisk og innlandsfisk m.v.

Merk deg kapittel II som omhandler Fiskeforvaltningen.

Ta deg nå en tur og dorg deg noen ørreter eller lakser i trygg forvissning om at Fylkesmannen i Oslo og Akershus ivaretar forvaltningsansvaret for laksefisk etter denne loven i dine hjemlige farvann. Vær også trygg på at vi i Lakseoppsynet så godt vi kan følger opp at forskriftene overholdes når det gjelder fiske etter laks og sjøørret i Indre Oslofjord.

Når det gjelder fiske etter andre arter i fjorden så verken kan eller vil Lakseoppsynet befatte seg med dette.

Lakseoppsynet setter for sin del punktum for videre diskusjon i denne tråden.

http://www.lovdata.no/all/hl-19920515-047.html#map002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kjenner godt til "myndighetspyramiden" som står listet i kapittel II som du refererer til.

Greitt å få tilbakemeldig på at du avslutter diskusjonen her, så slipper jeg å vente å få svar fra den kanten.

Bare så DET er sagt; jeg er absolutt for at dere kjører oppsyn og sørger for å ivareta de regler som er bestemt og har ikke til hensikt å virke som en oppvigler, ei heller har jeg noen interesse av å bli lovbryter.

Jeg er imidlertid interessert i å forklare, bl.a Bad 2 og andre her, om at det faktisk ER lov å dorge innenfor vernesonene. Selvfølgelig oppfordres det ikke fra min side å dorge innenfor i sjøørretens og laksens mest sårbare periode - senhøstes, senvinter og tidlig vår.

-Men det er faktisk endel interessante områder innenfor vernesonene for dorging av annen fisk enn de anadrome.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.