Gå til innhold
Fiskersiden

Dorgeforbud langs Asker og Bærum


Recommended Posts

Som naturlig for meg å gjøre når noe er uklart retter jeg gjerne en henvendelse til forvaltende myndighet for å få svar - så også her angående vernesoner for Sandvikselva som er satt 4 og ikke kun inntil 2 kilometer fra elvemunningen.

...................................................................

Her er mitt spørsmål - sendt via epost til Kyst- og Fiskeridepartmentet, Miljøverndepartementet og Direktoratet for naturforvaltning:

Hei,

Jeg er i stadige diskusjoner om hvordan regelverket skal tolkes mht forhold til sports/-fritidsfiske som reguleres av dere og fiske etter anadrome fiskearter, hvor dere har delegert oppgaven for regulering og håndheving av reglene til Fylkesmennene og kommunene.

I bestemmelser dere har angånde delegeringen av dette ansvaret står det skrevet at den øvre grensen for opprettelese av verne- eller fredningssoner for anadrome arter er satt til 2 kilometer fra elvemunningen. Dette kan leses her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fkd/dok/N....html?id=391038

Jeg er av den oppfatning av dette er en ”øvre grense” – altså at vernesoner skal ha en maksimal utbredelse på 2 kilometer fra elvemunneinger.

Når jeg så opplever i praksis at det opprettes vernesoner ca. 4 kilometer fra elvemunningen regner jeg med at det kan innvilges særskilt dispensasjon fra den generelle regelen og spør direkte: Har det vært gitt dispensasjon fra disse generelle reglene til Fylkesmannen i Oslo/Akershus?

Jeg føler meg rimlig oppdatert på Fiskeri- og Kystdepartementets regler om fritidsfiske og de forskjellige Fylkesmenns regler angående fiske etter anadrome arter i sjøen, men det som gjenstår er å få oppklart forholdet jeg skisserer ovenfor og jeg blir glad om dere kan gi meg et snarlig svar på henvendelsen min.

På forhånd takk!

Med vennlig hilsen

Henning Andersen

............................................................................................

Og her er svaret jeg fikk fra Miljøverndepartementet:

Hei, har sett på problemstillingen og kommet fram til følgende.

Ut fra lakse- og innlandsfiskeloven § 40 ” Reguleringen skal ikke overstige 2 km fra munningen når ikke særlige forhold gjør det påkrevet.” er det ikke nødvendig med dispensasjon ved utvidelse av vernesonen utover 2 km.

For nærmere informasjon om hvilke særlige forhold som gjør at vernesonen ved elvemunninger kan utvides utover 2 km, kan Stig Johansson i direktoratet for naturforvaltning kontaktes på tlf: 73 58 07 17.

Mvh

Jan Eirik Jensen

Førstekonsulent

Miljøverndepartementet

__________________________________________

Jeg velger å ikke få oppklart hva de "særlige forhold" går ut på for gjeldene område og anser svaret for godt nok for meg! :lol:

Det som skaper forvirring i dette tilfellet er jo at lovene som regulerer disse forholdene spriker litt i hver sin retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.