Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken dybde går innvandrende laks på i norske fjorder?


boat
 Share

Recommended Posts

Jeg skal snart prøve å trolle etter innvandrende laks i fjordene på Vestlandet. På ekkoloddet vil jeg kunne se vanntemp(i overflate?) og temperaturskiller. På hvilken dybder kan jeg regne med at laksen går..og i forhold til gitte temperaturer og vannskiller? Fint hvis dere med peiling på dette kan gi noen tips om dette.

Jeg kommer til å prøve hovedsaklig i Osterfjordsystemet etter laks og SØ.

Jeg kommer også til å prøve i Bolstadfjorden(Vossolaksens innfartsvei) etter SØ og oppdrettslaks som desverre er bevist at forurenser genene til Vossolaksen. Om jeg mot alle odds skulle få en Vossolaks, så er det helt uaktuelt å ta livet av den, den blir satt skånsomt ut igjen. Er alvorlig nede for telling den stakkars unike Vossolaksen. Håper Mattilsynets innsats nå mot oppdrettsanleggenes spredning av lakselus(streng kontroll av avlusning) fremover vil gi stammen en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel INGEN som vet dette, men tipper den går i forskjellige lag, og jo nærmere oset laksen kommer jo vanskeligere er den å få. Prøv med 2 i overflata ene fortynget med en paravan, så rigger du opp fra 140 fot og oppover. 140-120-100 på ene riggen 80-60-40 på andre. Bare å prøve seg frem, SØ går høyt i vannet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel INGEN som vet dette, men tipper den går i forskjellige lag, og jo nærmere oset laksen kommer jo vanskeligere er den å få. Prøv med 2 i overflata ene fortynget med en paravan, så rigger du opp fra 140 fot og oppover. 140-120-100 på ene riggen 80-60-40 på andre. Bare å prøve seg frem, SØ går høyt i vannet

dette blir vel litt mange stenger... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette blir vel litt mange stenger... :D

det blir det, men en dorger vel sei inntil en finner ut hvilken dybde laksen går på. Vet det er maks 3 stenger etter anadrome i saltvann, men for å få opp intr er det legitimt å fiske etter sei i andre vannlag inntil en finner laksen. Likte spesielt det jeg leste om å sette villaksen fra Vosso ut igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir det, men en dorger vel sei inntil en finner ut hvilken dybde laksen går på. Vet det er maks 3 stenger etter anadrome i saltvann, men for å få opp intr er det legitimt å fiske etter sei i andre vannlag inntil en finner laksen. Likte spesielt det jeg leste om å sette villaksen fra Vosso ut igjen

men det er fortsatt for mange stenger, hvis laksen biter.

Hvis du følger reglene er det vel 2 stenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maks to stenger.

til sei er jo alt lov..kan være litt vanskelig å foklare hvis oppsynet kommer og duhar laks i båten og ti stenger ute..

hvis du har kalde elver som renner ut bør du prøve å finne skjiktet mellom fersk og saltvann, og siden ed pålandsvind er ofte best. vannet fra elva med luktstoffer blir presset dit.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å bruke to stenger, har uansett ikke flere stenger som er egnet. Jeg har bare en downrigger.

Trodde ikke laksen går ned til 140 fot(42 meter), men jeg skal ikke nekte for det, er mulig den gjør det?

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Da er oppskriften som følger. Kjøre med alt av stenger for og fiske sei og lyr. Hvis det kommer på en laks/sjøørett kjører vi videre med kun 2 stenger.

funker bra d..

laksen kan gå dypt når den beiter, men når den kommer inn i fjordene, følger den vel lukta, eller hva det er, fra elven og dette vannet ligger for det meste på toppen..

jeg har hvertfall fått mest i overflata, avhengig av temp selvfølgelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har kalde elver som renner ut bør du prøve å finne skjiktet mellom fersk og saltvann, og siden ed pålandsvind er ofte best. vannet fra elva med luktstoffer blir presset dit.. ;)

Ok, men renner ferskvannet alltid øverst? Mener du at laksen befinner seg i ferskvannet ned til sjiktet, men ikke under(i saltvannet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saltvann har en tetthet på ca 1.025 og er dermed tyngre enn ferskvann. jo lengre fra elveutløp jo mere har vannet blandet seg. nå tidlig på våren kommer det kaldt smeltevann ned elva og laksen går ofte like under dette. f.eks er vannet som kommer ut namsen nå ca 5 grader og trivsel temp på laks er litt høyere, dermed går den litt under, kan sikkert bestrides men dette er mine erfaringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det ennå er usikkerhet om antall stenger.

Ifølge fiskeridirektoratet så er det ikke spesifisert maks. antall stenger ved vanlig fiske i sjøen.

Kopiert fra reglement hos fiskeridirektoratet:

***

Rett til å fiske

Ifølge regelverket kan norske statsborgere drive

fritidsfiske med følgende redskap:

• Håndsnøre, fiskestang og én maskindrevet juksa

eller dorg.

• Garn med samlet lengde på inntil 210 meter.

• Liner med til sammen 300 kroker.

• Inntil 20 teiner eller ruser.

Du kan bruke alle disse redskapene sammen i

den mengden som er oppgitt. Dersom dere er to

eller flere fritidsfiskere om bord i en båt, gjelder

redskapsbegrensningen per fartøy og ikke per person.

***

****

Fiske etter laks, sjøørret

og sjørøye

I sjøen kan du fiske med stang og

håndsnøre etter laksefisk hele året.

Du trenger ikke betale avgift for å

fiske etter laks, sjøørret og sjørøye

i sjøen.

Du kan ikke bruke mer enn to

snører eller stenger per båt, og

du kan ikke fiske med faststående

redskap som kilenot, lakseverp eller

krokgarn. Det har bare grunneier

lov til.

****

Håper dette hjelper litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.