Gå til innhold
Fiskersiden

Utleie av båt på Vansjø


gophernorsk
 Share

Recommended Posts

Noen som kan fortelle meg hvor det fins utleie av båt i Vansjø?

Er kjempe interreserte i trolling etter gjørs. Må friske opp mine gamle kunster fra barndoms trolling etter "walleyed pike" i Minnesota. Dette blir det nærmeste jeg kommer artsmessig her i landet.

Er svart takknemlig for noen tips.

Hilsen, Gophernorsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om noen som leier ut båter,men det er flere steder å sette ut båt på fra henger. Hvis du ikke er kjent i vansjø,så kan jeg nesten garantere at man kjører på skjær. Kjørte selv på et i helgen når jeg dorga,gikk bra da ;)

Artig at du er interresert i trolling etter gjørs,vansjø er et greit vann til det. Pleier selv ikke å dorge bare etter gjørs,får de stort sett under gjedde- og abbor-fiske. Bestanden er bra trur jeg,men det er langt mellom de store. Tipper snitt størrelsen er mellom 0,8-1kg,kansje ikke så ulikt vanlig walleye størrelse. Persen min er på 2,5kg,men med litt mere målrettet satsing,burde man klare å bikke 3kg.

Bare å spørre om du lurer på noen mere om vansjø,eller ta et søk i forumet.

Skitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om noen som leier ut båter,men det er flere steder å sette ut båt på fra henger. Hvis du ikke er kjent i vansjø,så kan jeg nesten garantere at man kjører på skjær. Kjørte selv på et i helgen når jeg dorga,gikk bra da :closedeyes:

Artig at du er interresert i trolling etter gjørs,vansjø er et greit vann til det. Pleier selv ikke å dorge bare etter gjørs,får de stort sett under gjedde- og abbor-fiske. Bestanden er bra trur jeg,men det er langt mellom de store. Tipper snitt størrelsen er mellom 0,8-1kg,kansje ikke så ulikt vanlig walleye størrelse. Persen min er på 2,5kg,men med litt mere målrettet satsing,burde man klare å bikke 3kg.

Bare å spørre om du lurer på noen mere om vansjø,eller ta et søk i forumet.

Skitt fiske :)

Takk for svaret-var litt redd for info at det er ingen som leie ut båter. Har ikke båt selv men jobber med saken. Kjenner noen som har bl.a. Har prøvd i Akersvannet ifjor og fikk 2 små gjørs-velde fornøyd siden det var første forsøk mitt her i Norge.

Dette med gjørs, jeg er vokst opp i Minnesota i USA og der er "walleyes" den desiderte matfisk number 1, har å gjøre med smak, størrelsen og tilgjenglighet. Vi har en bra bestand der og i tillegg er det sat ut store mengder walleyes av det statlig drevet fiskeforvaltningsetat.

Ellers er jeg også interessert i Mingevann, Isesjø, Øyeren og Leira som muligheter til trolling tokter! Jeg ser ja takk til en gjedde og abbor eller to og´!

Ang. å kjøre på skjær har tenkte å bruke el. trolling motor og lite fart, har vart advart av andre om at det fins mange skjær i Vannsjøen. Ellers er 1-2kg. perfekt spise størrelse.

Gophernorsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Menig Fiskebolle.

snitt str er betraktelig større en det.

bikker 3 kg for min del.

Mener du at snitt str. bikker 3kg? Det kan jo ikke stemme,da hadde det jo vert et av de bedre gjørs vanna i Norge. Baserer du snitt str. tatt på store gjeddewobblere,blir ikke det det samme som virkelig snitt str.

Prøv 3kg minus antall calvados :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at snitt str. bikker 3kg? Det kan jo ikke stemme,da hadde det jo vert et av de bedre gjørs vanna i Norge. Baserer du snitt str. tatt på store gjeddewobblere,blir ikke det det samme som virkelig snitt str.

Prøv 3kg minus antall calvados :)

fisker på feil plass du...finnes ikke kjent der skjønner jeg. ;)

Kanskje du skal spørre hvor mange jeg har fått der??.

1 for min del .hehehe

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baserer min snitt str. på ca. 80 gjørs tatt i garn og alle de jeg har fått på stang siden 1994,totalt ca.150 stk. Selv før det ble yrkesfiske i vansjø,fikk vi ingen gjørs over 3kg de gangene vi satte garn(i 95,96,97). De fleste fiskene vi fikk var rundt kiloen og noen var opp mot to kilo+. Om det finnes noen tall fra yrkesfiskerne vet jeg ikke,men det burde gi et godt bilde av gjørs stammen i vansjø. Kansje vil størrelsen på gjørsen øke pga. tidligere yrkesfiske,men det blir bare spekulasjoner fra min side.

Ellers litt rart at du ikke har fått flere Donkern,trudde dere trollere var gode på gjørs(men det er vell bare svenskene som kan det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket i Vansjø i 10-15 år, og antallet ganger jeg har fått gjørs over to kilo kan telles på en hånd. Persen er riktignok drøye fire kilo (ref fangstrapport her i fjor), men de fleste ligger fra 700g til 1500g. Nå er selvfølgelig ikke jeg en like dyktig troller om Dunker`n, så det må være derfor snittet mitt blir så lavt.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. gjørs størrelsen i Vansjø;

skjønnerat dere antagligvis fiske så mye at størrelsen på fangst er viktig, det er for meg også men ikke glem at 1-2kgs. gjørs er utmerket som matfisk (er ikke noe særlig utøver av "catch and release"- flere grunner i bilde her bl.a. at jeg får fiske altfor lite og er meget glad i fisk, spesielt gjørs og derfor må/vil jeg beholde det jeg får av lovlig størrelse i tillegg kokk av yrke)) ikke minst ang. giftstoffer i fisken også.

Ville bare si at 1-2kgs. gjø rs holde lenge for meg. Forstår selvføgelig ønske om større fisk i et vann så stor som Vansjø.

Endret av gophernorsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de (svina) som har drevet med yrkesfiske i Vansjø :blush: og kan kanskje uttale meg noe om snittstørelsen på gjørsen... Det er helt klart at størrelsen 700-1500 gram dominerer fangsten, men det finnes betydelig større eksemplarer der. Den største som jeg har tatt veide ca 9,5 kg men jeg vet at det er blitt tatt gjørs der på over 10 kg. De største eksemplarene jeg har fått er blitt tatt i området nord for Dillingøy mot Texsnes. Ellers så er nok snittstørrelsen noe høyere i Storfjorden en i området rundt Dillingøy. Men de aller største enkeltindividene har jeg altså ikke fått i Storfjorden.

Men nå er utfiskingsprosjektet i gang i Storfjorden også... Så se opp for garn! Desverre så mærker garnfiskerne i Vansjø garna svært dårlig! Kun en liten flyter eller en tom spylervæskekanne i ene enden av garna. Og dermed blir det noen ganger en gjettekonkurranse om hvilken vei garna står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker dårlig de garna i Vansjø :angry2: Føler liksom at de har lekt nok texas med vanne,trur de virkelig at det helper på vannkvaliteten? Skal selvfølgelig ikke la min vrede gå ut over yrkesfiskerne,er jo ikke de som tar avgjørelser :( Håper alt kan bli som før 95 jeg,lange sommerferier og mye fisk :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker dårlig de garna i Vansjø :) Føler liksom at de har lekt nok texas med vanne,trur de virkelig at det helper på vannkvaliteten? Skal selvfølgelig ikke la min vrede gå ut over yrkesfiskerne,er jo ikke de som tar avgjørelser :( Håper alt kan bli som før 95 jeg,lange sommerferier og mye fisk ;)

Isesjø, Mingevann (Kolstadlandet), Øyeren;Er det noen med tips, info om hvor man kan set ut et båt på disse vannene evt. leie båt?

Forøvrig skal ikke blande meg opp i temaet om yrkesfiske i Vansjø, vet for lite om det men har hørt om det tidligere.

Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker dårlig de garna i Vansjø :) Føler liksom at de har lekt nok texas med vanne,trur de virkelig at det helper på vannkvaliteten? Skal selvfølgelig ikke la min vrede gå ut over yrkesfiskerne,er jo ikke de som tar avgjørelser :( Håper alt kan bli som før 95 jeg,lange sommerferier og mye fisk ;)
jeg påstår at gjedde fisket har tatt seg opp betydelig der siste 5 år hvis jeg kikker på statistikken min der.

Fjor året var det beste året mitt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en av mine beste sesonger i Vansjø i fjor, til tross for mindre fisketid enn på lenge. Men det var nytt for meg at utfiskingsprosjektet nå har flyttet over til Storefjorden. Jeg fikk ikke en eneste gjedde over to kilo på vestsiden av nåløyet i fjor, mens jeg fikk en drøss med gjedder på 5+ på østsiden. Skal bli spennende å følge utviklingen på østsiden dersom garnfisket har satt i gang der også.

Når det gjelder merking av garn, blir jeg overrasket om det gjelder andre regler i ferskvann enn i saltvann. Dette betyr at et garn, eller annen faststående redskap for den saks skyld, skal være skikkelig merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.