Gå til innhold
Fiskersiden

Laksens vandrehastighet


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Til opplysning så fisker vi rundt 50km opp i Namsen og har fått laks med både mye lus og strenger. Det vil jeg tro er laks som har gått vesentlig fortere enn en mil om dagen...

Så det er få fasiter på generell basis når vi snakker om laks. Her er det nok store forskjeller mollom tildels nære enkeltelver også, nettopp pga av elvenes utforming og annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opplysning så fisker vi rundt 50km opp i Namsen og har fått laks med både mye lus og strenger. Det vil jeg tro er laks som har gått vesentlig fortere enn en mil om dagen...

Så det er få fasiter på generell basis når vi snakker om laks. Her er det nok store forskjeller mollom tildels nære enkeltelver også, nettopp pga av elvenes utforming og annet...

1 km motstrøms, det tror jeg ikke laksen bruker så mye mindre enn en time på. Ja kanskje 45-50min.

I løpet av et døgn blir det bortimot 2,4 mil ! Laks som bare går og går, med korte hvilepauser underveis.

Så 50km blir ca. 2 døgn og da kan strengene faktisk sitte på laksen enda.

Så det er fremdeles ganske rimelig at laksen går ca. 1km/t.

Men mine beregninger er ut fra "store" elver med en normal høydeforskjell (sånn som Trøndelagselvene f.eks.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 km motstrøms, det tror jeg ikke laksen bruker så mye mindre enn en time på. Ja kanskje 45-50min.

I løpet av et døgn blir det bortimot 2,4 mil ! Laks som bare går og går, med korte hvilepauser underveis.

Så 50km blir ca. 2 døgn og da kan strengene faktisk sitte på laksen enda.

Så det er fremdeles ganske rimelig at laksen går ca. 1km/t.

Men mine beregninger er ut fra "store" elver med en normal høydeforskjell (sånn som Trøndelagselvene f.eks.)

Hei Gammel rev (oh unnskyld!!) soelvreven!

Jeg tror at det varierer nok med laksestammen. Naar jeg startet aa fiske laks (for noen lysaar siden) i Allier en side elv av Loire elven i Frankrike, kunne vi fange laks 1000Km fra havet som ennaa hadde lus paa, rundt hodet for det meste. Vi regnet med at de hadde brukt 5-6 dager for aa komme til oss. Jeg var paa en "test" tur i Pechora i Russland for noen aar siden, ca 850km fra havet og der igjen fanget vi smaa laks med lus paa. Vaar guide mente at de tok fire-fem dager for aa komme seg dit. Vel aa merke at disse elvene jeg snakker om er store elver med ingen store hindringer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gammel rev (oh unnskyld!!) soelvreven!

Nå må du ikke bare tenke laks, din olding ;)

Du må bruke din energi på arbeide ;)

Jeg har nå sett bunnen på din svæææære cognac-flaske, og har allerede begynt på en ny :)

Gammelkaill-fakter, som vi sier i Trøndelagen.

Akkurat nå er det blitt så mye fisking og lakseprat, at jeg holder på å bli luta lei alt som heter laks.

Men det går nok ikke mange dager, så er laksefeberen der igjen.

Uhelbredelig, er svaret fra legen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er billig i drift Du! En liter Cognac per maaned! :D Men jeg forstaar godt at Du maa ta medisin for aa proeve aa kurere tilstanden

Ja for meg er det dessverre bak til jobben! Men jeg koser meg ved aa lese dine og andres' innlegg! Jeg skal en liten tur til Island for jobben i slutten av August, og klarte aa sikre meg noen dager i Sog, saa det blir nok en del laksefiske senere paa aaret, men om det blir fisk er en annen historie! :)

Endret av Pchenet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Island !

Det hørtes meget spennende ut !

Du må komme med en liten rapport etter turen, uansett hvordan det går.

God tur og skitt fiske !

Du drar nok hjem når du har fått servert ULL (sau) hver eneste dag. Er visst ikke annet de spiser på Island :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Island !

Det hørtes meget spennende ut !

Du må komme med en liten rapport etter turen, uansett hvordan det går.

God tur og skitt fiske !

Du drar nok hjem når du har fått servert ULL (sau) hver eneste dag. Er visst ikke annet de spiser på Island ;)

Ja jeg skal sende en rapport, men det er ikke foer slutten paa August! Jeg skal binde og proeve noen av dine fluer der oppe!! Sog er en kraftig elv for Island aa vaere og dine fluer skulle virke bra, tror jeg!

Hva angaar ULL, husk paa at Jeg har bodd noksaa lenge i Stavanger med pinnekjoett og det hele, saa jeg er vant til det, selv om jeg maa tilstaa at det er nok ikke min favorit mat. (Naa faar Jeg hjuling fra alle siddis medlemmer av dette forum) :D

For aa komme tilbake til vandrehastighet og det jeg sa om laksestammen, er det en ting som kansje forteller litt mer om det: formen paa laksekroppen. Laksen i Allier eller i Pechora (de to elver som jeg nevnte) er ikke saa dyp i utseende som Norsk laks og lengden i forhold til vekt er stoerre. Jeg tror at grunnen er at de har mye mer distans aa dekke for aa komme seg til gyteplassne enn Norsk laks ( med kansje unntak av Tana) Saa det kan tenkes at denne typen laks svoemmer fortere eller rettere sagt dekker mer avstand per dag enn Gaula laksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.