Gå til innhold
Fiskersiden

Wobbler festing


boat
 Share

Recommended Posts

Sikkert helt amatørspørsmål dette..

Fremme på noen wobblere(f.eks. bomber?) er det en splittring..skal man bare knyte sena rett på splittringen..virker feil liksom..bruker vel ikke swivel med hempe til å feste lina til wobblere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

Sikkert helt amatørspørsmål dette..

Fremme på noen wobblere(f.eks. bomber?) er det en splittring..skal man bare knyte sena rett på splittringen..virker feil liksom..bruker vel ikke swivel med hempe til å feste lina til wobblere??

Hvis du ikke bruker sluklås så ville jeg nok ha fjernet splittringen og brukt rapalaknuta direkte i neseøyet tror jeg. Selv bruker jeg altid sluklås og da fester jeg den i splittringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha overvært en rekke uhell med splittringen i nesen blir denne alltid fjernet på mine. Bruker nesten 100% av gangene en løkkeknute og stort sett rapalaknuten. En knute tar noen få sekunder å lage og det har jeg stort sett alltid tid til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg prøvde å fjerne splittringen på en wobbler(bomber?) i fjor, å knøt sena rett på..men da ble gangen totalt ubrukelig..sikkert forskjellig for de ulike wobblere :lol:

PS: såvidt jeg vet er det bare lov å bruke en treblekrok pr stang, hvis bruker to stenger(etter anadrome) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Espen hundre prosent. Tar de vekk og bruker Rappala knuten. Har sett deformerte ringer mer enn en gang både i lakseelver og på Mjøsa! Sluklåser bruker jeg aldri lenger - mistet en STOR fisk når jeg var ungdom på grunn av at den åpnet seg - etter det har jeg aldri brukt det. Går like fort å knyte ny knute!

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg prøvde å fjerne splittringen på en wobbler(bomber?) i fjor, å knøt sena rett på..men da ble gangen totalt ubrukelig..sikkert forskjellig for de ulike wobblere :)

Knyter man vanlig slukknute rett på wobleren blir den som oftest mye dødere i gangen.

Man kan oxo bruke knuten til å justere gangen. Høyt opp på øye gir en livlig gange og langt nede en rolig gange. Brukes vel oftest på Tomic lignende woblere.

Selv tar jeg ALLTID av splittringen og fester med rapalaknuten, som er en løkkeknute som ikke sklir. Da går wobleren sånn den er laget for å gå.

Enda viktigere er å justere woblerene slik at de går rett. Går den litt på skjeve fiker den myyyye dårligere. Det gjøres ved å bøye festeøyet forsiktig til en av sidene med en tang.

NB! Bare litt av gangen. Er som regel ikke mye som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags uhell?

Jeg har vært med på/har sett:

- Knute rett i splittring med resultat at den skarpe enden på splittringen gnagde av snøret. (Laks/elv)

- Sluklås i splittring som utrolig nok tredde seg ut. (Stor fisk/sjø)

- Splittring som rettet seg ut og dermed løsnet. (Laks/elv, to ganger fisk i sjø + gjedde i vann)

Dette var uhellene med splittring. I tillegg kommer noen ganger med uhell med sluklås der splittring ikke er involvert. Jeg liker ikke å sjanse på at drømmefisken kan komme seg unna og forsøker derfor eliminere de fleste faktorer som kan skjære seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med både Svenna og Espen her og gjort meg de samme erfaringene.

Det eneste unntaket jeg gjør er for dyptgående wobblere hvor festeringen "sitter nede i" skjea - den er omtrent umulig å bøye for justering av gangen med en tang og jeg har kommet fram til at disse ofte går bedre med en splittring enn uten.

Ang.justering: vær forsiktig med tanga så du ikke lager sår i sena!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en sørger for å knyte på rett plass er det ikke noe problem med at snøret gnages av.

Sluklås bør ikke brukes på wobbler da den i hvertfall på mindre lette wobblere vil påvirke gangen. Hvordan vet du foresten at sluklåset tredde seg ut og at det ikke bare var ringen som ga etter?

Splittringer som retter seg ut kan være et problem hvis de ikke er av god nok kvalitet. Eksemplevis Strike Pro sine retter seg ut med minimal kraft. Men siden jeg antar du har krok(er) på wobblerene må du jo uansett passe på å bytte til splittringer av akseptabel kvalietet.

Jeg har slitt mange hundre sluker ved elevefiske, bruker 0,40-0,50 snøre, har enda tilgode å ødelegge en eneste splittring. Selv de minste ringene fra Søvik og Sølvkroken er kjempesterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en sørger for å knyte på rett plass er det ikke noe problem med at snøret gnages av. Og hvor er så rikitg plass ?

Sluklås bør ikke brukes på wobbler da den i hvertfall på mindre lette wobblere vil påvirke gangen. Hvis sluklåsen påvirker gangen, vil den ALLTID påvirke gangen til det verre ??

Splittringer som retter seg ut kan være et problem hvis de ikke er av god nok kvalitet. Eksemplevis Strike Pro sine retter seg ut med minimal kraft. Men siden jeg antar du har krok(er) på wobblerene må du jo uansett passe på å bytte til splittringer av akseptabel kvalietet. Har det noen hensikt å ta av en ring av dårlig kvalitet for å sette på en bra, når en har formening om at det funker bedre uten ring ?

Jeg har slitt mange hundre sluker ved elevefiske, bruker 0,40-0,50 snøre, har enda tilgode å ødelegge en eneste splittring. Selv de minste ringene fra Søvik og Sølvkroken er kjempesterke. Hvis splittringen ryker så er iallefall resten av tacklet/oppsettet gjort skikkelig :wacko:

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluklås bør ikke brukes på wobbler da den i hvertfall på mindre lette wobblere vil påvirke gangen. Hvordan vet du foresten at sluklåset tredde seg ut og at det ikke bare var ringen som ga etter?

Splittringer som retter seg ut kan være et problem hvis de ikke er av god nok kvalitet. Eksemplevis Strike Pro sine retter seg ut med minimal kraft. Men siden jeg antar du har krok(er) på wobblerene må du jo uansett passe på å bytte til splittringer av akseptabel kvalietet.

Vet ikke om det var svar til meg eller Espen eller.... men...

1. Jeg så at wobbleren ble tredd ut av sluklåset. Fisken kom rett imot meg....

2. Blant annet bomber wobblere så har jeg sett dette. Der var også krokene j..... dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel en svirvel (kulesvirvel) festet til slukring på woobler/bomber.

Og selvsagt dobbel slukknute brukes uansett på alle monosnører.

Og gangen på woobler er helt topp likevel.

Har tidligere brukt wooblerløkke, men hadde enkelte ggr. problemer med at woobler-krokene hengte seg opp i løkka under kast :huh: Men løkka kan saktens være litt mindre for å unngå dette.

Men under trolling skal ikke dette være noe "problem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.