Gå til innhold
Fiskersiden

Feite torsker og blide fyrer.


Perca
 Share

Recommended Posts

Pinsen var avsatt til en havfisketur utenfor Frøya. Vi var 7 mann som dro på en skikkelig guttetur.

På veien til Frøya så måtte vi jo stoppe ved "Regnbuevannet". Og der beit fisken, men å få disse regnbueørretene på land var ikke bare enkelt! Sønnen min hadde tre store regnbuer nesten inn til hoven, men alle tre klarte å vri seg løs i siste sekund! Og alle disse var av akseptabel størrelse, det vil si godt over 2 kg. Sønnen min har tidligere fått stor regnbue i dette vannet. Persen hans er på respektable 4,7 kg. Jeg hadde også på et par store, men disse klarte også å unnslippe. Men så fikk jeg på en brunørret...

Hitra-Frya-Mai-2007-007.jpg

Etter litt om og men så kom den på land.

feit.jpg

En feit fin ørret. Hva den veide aner jeg ikke, men jeg har fått de betydelig større der tidligere. Den var ihvertfall god stekt og surret i rømme!

Etter en fiskeøkt på et par timer så skulle vi kjøre det siste stykket ut til Frøya og over Dolmøya så så vi mange rådyr. Blant annet denne fine bukken.

raabukk.jpg

Da jeg så denne så begynte jeg å glede meg til høsten...

Og så kom vi fram. Utstyret ble rigget mens vi tok en kveldspils. Og sånn ved 1 tiden på natta så la vi oss i båten Miss Linda. Skipper Alfred purret oss ved 6 tiden om morran og vi stevnet ut på havet. Det blåste liten kuling fra sydvest så vi måtte legge oss i le av været. Bølgene var grove selv innaskjærs. Og måkene gledet seg til vi skulle praktisere kættsj ænd reliis...

svartbak-1.jpg

Og så begynte vi å få fisk... En del fin torsk opp til 7kg kom ombord sammen med en del sei i størrelse opp til 4 kg, noen brosmer og langer ble det også. Mest smått og vi forsøkte oss på å gjenutsette disse, men det var ikke bare vellykket!

cr.jpg

En liten lange ble måkemat...

Og så kom kjeltringene flygende! Tjuvjoen jagde måkene til de måtte spy opp maten og så snappet de den. Og som noen av dere kanskje kjenner til så finnes det to fargevarianter av tjuvjoen, og begge var representert her.

tjuvjo.jpg

Her er den mørke varianten. Og under kan du se den lyse varianten,

tjuvjo-1.jpg

Som vanlig er her ute så får vi også masse småsei. Noen er heldige og klarer å svømme raskt nok ned i dypet igjen, men da må de være kjappe!

svartbakstup.jpg

Når svartbaken stuper ned som dette så er det ikke lett å unnslippe!

På veien tilbake mot land så måtte fisken sløyes og da kom havørna. Da var selvfølgelig fotoapparatet gjemt unna så jeg fikk bare tatt et eneste bilde av den.

havorn.jpg

De er store og majestetiske disse fuglene.

Om kvelden så lagde jeg "Enebakk-alao" i en diger gryte og vi klarte og hive innpå rundt 7 liter av dette stoffet! Etter denne middagen, 2 pils og et glass rødvin så velta vi i seng mellom kl 8 og 9 alle mann.

Dagen etter så skulle vi ha en skikkelig langøkt på havet. Vi sto opp før kl 5 om morran og dro til havs. Det blåste fortsatt friskt fra sydvest og bølgene gikk høye, men metereologene hadde lovt at det skulle løye utover dagen og det gjorde det! Det var lite skyer, men kaldt. Men samma det, for fisken beit! På første nedslipp så får vi tre i baugen på hver vår torsk samtidig!

torskepumping.jpg

Her pumper jeg opp en torsk...

alfred-1.jpg

Greit med egen klepper! :) Det var ikke all kleppingen denne dagen som var like bra, men alle kom ihverfall opp i båten.

alfred.jpg

Denne mener jeg å huske veide rundt 5-6 kilo

Unggutta var i siget også! Og Viktor fikk på en som dro stanga i en hærlig bue. Etter en del jobbing så kom denne opp.

viktor.jpg

Ny pers! 14 kg veide denne. Og da er det vel lov å være blid..? :)

Marius fikk like etter på en fin fisk han også.

marius.jpg

Enda en ny pers ble notert! Torsk på 11 kg er heller ikke så gæli :)

Vi lå på en plass som heter Ørnklakken om noen lurer på hvor vi fisket. Sønnen min var en smule inndisponert da han ble litt "grønn i gjellene". Det vil si at han ble det vi på godt norsk kaller sjøsjuk! :D Men han fikk da en torsk på 6,5 kg og et par greie uer. Og så får han på noe "rart"! Dette drar annerledes påstår han da han sveiver opp fisken og joda... Det var noe annerledes!

fredrik.jpg

Han får to vassild på en gang! Den største veier 0,9 kg. Dette ble en ny art på han. Marius får også en vassild og denne veier 0.94 kg. Ny art på han også!

Rundt oss så er det mengder av fuglen havhest.

havhestflukt.jpg

De er noen fenomenale flyvere og snitter bølgene med den største selvfølge. Og ikke er de redd oss heller!

havhest.jpg

Denne var skikkelig nysgjerrig på hva vi hadde å tilby! Og når det endelig kom noe så var det for stort til å svelges...

havhesttorsk.jpg

Men denne frekke fanten måtte prøve å hakke på denne torsken og den var så nærgående at den til slutt kom borti fortommen med gummimarken. Heldigvis så løsnet den av seg selv.

Vi dro jamt med fisk hele dagen og da klokka var rundt 18.00 så var vi enige om at nok er nok. Armene værket og vi var gjennomslitne i kroppen. Da stønnet jeg og sa at nå gir jeg meg for i dag! Snøretelleren viste at jeg hadde 207 meter ute. Jeg sveivet raskt oppover i vannmassene og jeg fulgte med på snøretelleren. Da telleren var i ferd med å passere 70 meter så får jeg et kjempe hugg! Først er det bråstopp og så raser 10-15 meter sene ut av snella! Storsei, sier jeg, typisk for denne å gå på på denne måten så langt over bunnen.

perca-16.jpg

Her kjører jeg "storseien". Jeg får pumpet den opp til 70 meter igjen og så drar den ned på nytt. Dæven salte, dette er moro! :D Jeg er jo litt bekymret for at krokfeste i fisken skal holde, og sakte men sikkert så kommer den oppover. Og så ser vi noe lyst nede i vannet! Jammen dette er jo torsk sier vi i kor! Kompisen står klar med kleppen og får klar beskjed om å kleppe ordentlig! Klarer du å kleppe denne fisken løs så ligger du dårlig ann, sier jeg med trussel i røsten. Og så klepper han...

klepping.jpg

Fanken!!! Sier jeg, åssen er det du klepper da mann!!! Han klepper fisken i pannekjøttet og begynner å løfte fisken. Og underenes tid er heldigvis ikke forbi! Torsken blir slept over ripa og klasker i dørken. JOHOO!!! Dæven for ei purke... Jeg har ikke sett slik torsk på noen år og gliser fra øre til øre. Vi har ikke vekt ombord som går langt nok så vi må bare gjette vekta.

perca-15.jpg

Jeg gjetter 16-17 kg, men noen av oss gjetter på rundt 20 kg.

Dere tåler vel kanskje et bilde til av en blid fisker..? :D

perca-14.jpg

Det blir alltid en del vennskapelig mobbing når en av oss får en fin fisk og jeg var like blid! :D Det blir alltid en spesiell god stemning ombord når en har fått en fin fisk og sønnen min benyttet sjansen til å ta noen bilder av far sin.

perca-13.jpg

Og jeg må jo innrømme at det ble en ørliten dotsup i form av avgiftsfri smuglerøl. :)

dotsup.jpg

Et par kjappe bokser og så var det noen som duppet av.

to-3.jpg

De fikk ikke slappe av så veldig lenge for det måtte jo tas et bilde av gjengen med litt fisk.

gjengen.jpg

Da vi kom i land så var det en del svensker på havfiskecampen som nesten mistet øya! En så stor torsk var det ikke mange som hadde sett! Og så ble den veid på en godkjent vekt! Og vekta viste... 19,7 kg! Dette er den største torsken jeg har tatt ved Hitra/Frøya og jeg har fisket i dette området i 30 år!

Denne fisken ble tatt med en 500 g ABU-sillen, Penn 4/0, Record 50 lbs stang, 0,39 Fireline og 1mm mono fortom.

Denne "engelen" tok sønnen min bilde av mens jeg kjørte stortorsken og får stå som et godt tegn på fiskelykke.

graamaake-1.jpg

Siste dagen så tok vi en liten økt etter brosme. Vi dro vel en 10-15 stykker på 2 timer med største på drøye 4 kg. Det blåste nordøst liten kuling og det var vanskelig og holde bunnkontakt.

Vi pakket og stablet redskap og fisk inn i bilene og så var det "bare" å kjøre drøye 65 mil hjem... En fin fiskehelg i godt selskap og en kjempehyggelig skipper som det i år var 30 år siden jeg traff første gang. Og vi avtalte at det skulle bli en tur til høsten også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVorfor ligger ikke denne rapporten under rapportkonkuransne. En rapport som etter min menig er den beste hitil i år.

Fantastisk bar med utrolige flotte bilder. Ser ut som de fleste av oss har noe å lære av deg med tanke på rapporskriving i god kombinasjon med utrolig flotte bilder.

Kan noen se å få denne rapporten over i konkuransen eller????? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.