Gå til innhold
Fiskersiden

Bertil sitter på min skulder


pikewallis
 Share

Recommended Posts

Jaja, jeg vil nå alltid se det som en fordel å bruke hodet så godt man kan og gjøre det man mener er best for en selv og andre. Det er de mest dyrkjøpte erfaringene som oftest sitter best "i ryggmargen" dessverre...også for meg. Det har jo hent man har tatt noen lettkjøpte løsninger som ikke alltid har vært de beste - sånn er det bare...

Jeg har hatt mange billige lastestropper, men de har vært byttet ut så fort jeg har oppdaget en skade på dem - således hadde det vært langt billigere å kjøpe krafige saker med en gang.

P.s Mine er bra de, fra Biltema og til en samlet vekt på henger og båt med motor på rundt 300 kg holder det kanskje med lastestropper som tåler 2-2 1/2 tonn?

At du, Erik, ikke tåler karakteriseringen av sikringen din som slurv, i en umiddelbar reaksjon på førsteinnlegget ditt, må jeg bare beklage. Jeg vil håpe at andre får øynene opp for å sikre båtene sine godt pga tråden din her, som dessverre ble en dyrkjøpt erfaring for deg.

I ettertiden kan man jo se mer humoristisk på hendelsen og jeg ser for meg trynet ditt når du oppdager båten liggende i gata.

Jeg har uansett sagt det jeg føler er viktige ting å tenke på og noen besservisser er jeg ikke på området - men som sagt tidligere i innlegget her; det er faktisk LOV å bruke hodet og være ansvarsbevisst - noe flere her på tråden beviser de er.

Min måte å formulere meg på kan helt sikkert oppfattes belærende eller som Erik betegner som besservisser - men da må dere nok dessverre leve med det - det er sånn jeg skriver, eller rett og slett la vær å lese innlegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg vil nå alltid se det som en fordel å bruke hodet så godt man kan og gjøre det man mener er best for en selv og andre. Det er de mest dyrkjøpte erfaringene som oftest sitter best "i ryggmargen" dessverre...også for meg. Det har jo hent man har tatt noen lettkjøpte løsninger som ikke alltid har vært de beste - sånn er det bare...

Jeg har hatt mange billige lastestropper, men de har vært byttet ut så fort jeg har oppdaget en skade på dem - således hadde det vært langt billigere å kjøpe krafige saker med en gang.

P.s Mine er bra de, fra Biltema og til en samlet vekt på henger og båt med motor på rundt 300 kg holder det kanskje med lastestropper som tåler 2-2 1/2 tonn?

At du, Erik, ikke tåler karakteriseringen av sikringen din som slurv, i en umiddelbar reaksjon på førsteinnlegget ditt, må jeg bare beklage. Jeg vil håpe at andre får øynene opp for å sikre båtene sine godt pga tråden din her, som dessverre ble en dyrkjøpt erfaring for deg.

I ettertiden kan man jo se mer humoristisk på hendelsen og jeg ser for meg trynet ditt når du oppdager båten liggende i gata.

Jeg har uansett sagt det jeg føler er viktige ting å tenke på og noen besservisser er jeg ikke på området - men som sagt tidligere i innlegget her; det er faktisk LOV å bruke hodet og være ansvarsbevisst - noe flere her på tråden beviser de er.

Min måte å formulere meg på kan helt sikkert oppfattes belærende eller som Erik betegner som besservisser - men da må dere nok dessverre leve med det - det er sånn jeg skriver, eller rett og slett la vær å lese innlegget!

Da skal jeg ikke lese dette innlegge jeg Henning, for med et raskt overblikk så er det så mye svada og feil at jeg følger opp din siste settning. Det er jo såppas mye her inne som du har skrevet som du ikke står ved så sån sett så er det nok best slik.

Snart skal jeg skrive en lang ærklæring på hvorfor, slik at folk ikke lurer på ditt og datt.............

og for meg så er det ok med litt fred og ro.....................................

men denne må jeg få spørre om før jeg slutter å lese, skal også lese svaret...................

dyrkjøpt erfaring ??? Kan jeg bare få spørre deg om hvor mye jeg skal bet , etter som DU vet den er dyrbar ? Eller var det ikke kroner og øre du tenkte på ? Jeg vet desverre ikke selv..... så please fortell.

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg ikke lese dette innlegge jeg Henning, for med et raskt overblikk så er det så mye svada og feil at jeg følger opp din siste settning. Det er jo såppas mye her inne som du har skrevet som du ikke står ved så sån sett så er det nok best slik.

Snart skal jeg skrive en lang ærklæring på hvorfor, slik at folk ikke lurer på ditt og datt.............

og for meg så er det ok med litt fred og ro.....................................

men denne må jeg få spørre om før jeg slutter å lese, skal også lese svaret...................

dyrkjøpt erfaring ??? Kan jeg bare få spørre deg om hvor mye jeg skal bet , etter som DU vet den er dyrbar ? Eller var det ikke kroner og øre du tenkte på ? Jeg vet desverre ikke selv..... så please fortell.

Sender deg heller en Pm enn å ta foklaringen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar til stropping av båt til henger.

For båter av litt størrelse, over 300-500kg kanskje, bør båten stroppes ned med en stropp på hver side i fra fortøyningspunkt til henger. Dette gjør at båten ligger stabilt og ikke kan vri seg. Det lønner seg også å løsne litt på vinsjen i front og i stedet sikre båten med en kraftig stropp i fra fortøyningspunkter til hengeren der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fillern, du har virkelig hatt dine opp og nedturer i år Erik. Takk for at du skrev dette innlegget. Jeg skal kjøpe meg bedre stropper og gå over alle rullene og rullefestene for å se etter slitasjeskader slik at jeg slipper det der. Hadde du ikke sakt noe hadde vel kanskje ennå flere opplevd akkurat det samme.

Håper båten er operativ til helga for da skal vi vise svenskene hvodan det gjøres i Broderlandet :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke legge meg opp i pers. diskusjonen.

Her kommer mer fakts/råd i tillegg til de som er lagt til underveis, om de følges får bli opp til hver og en.

1. Kulekoblingen i front av hengeren slites under årenes løp. Bare se hvor møkkete bilen blir på kort tid, den samme møkka finner veien inn til kula/koblingen (dyrkjøpt egen erfaring for noen år siden da hengeren hoppet av kula). så derfor sjekk og/eller bytt til ny kulekobling med slitasjevarsler hvis du har gammel.

2. Slakk lastestroppene hvis båten står lenge ubrukt på land, det strammes med så mange kilo at båt skroget faktisk kan skades.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte lastestropp på Biltema, 1800kg bruddstyrke med strammejekk. Den har jeg alltid hatt på mine båter. Aldri har jeg brukt kroken som er på hengerene, de er FOR myke etter min mening. Drar den heller rundt ramma på hengeren. Med den stroppen og festemetoden er det fysisk umulig at båten kan dette av. Kostet 500,-

Bra ikke båten ble total :angry2: Og bra det ble fisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha JEg kan se for meg ansiktet ditt, Erik, Når du titter ut av bakspeilet og ser at båten liggerpå veien.

Maks uflaks da. Men så lenge du fikk båten på vannet etterpå og fikk fisket og ingen tok noen skade av det så er jo ikke hundre og ett ute som noen andre her mener :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fillern, du har virkelig hatt dine opp og nedturer i år Erik. Takk for at du skrev dette innlegget. Jeg skal kjøpe meg bedre stropper og gå over alle rullene og rullefestene for å se etter slitasjeskader slik at jeg slipper det der. Hadde du ikke sakt noe hadde vel kanskje ennå flere opplevd akkurat det samme.

Håper båten er operativ til helga for da skal vi vise svenskene hvodan det gjøres i Broderlandet ;)

Båten er fikset for 199,- rep.kit. Kjøpte også ny proppel, du satt jo i båten når det fikk smake steinen i vårt naboland.

Også kjøpt inn fastnøkkel og går nå over skruen på hengerentitt og ofte.

Har skrudd fast "verktøykassa" inne i båten, slik at du slipper å rive den av mere hehehehe

Har satt på lengre tau i fronten av båt og satt tau bak slik at det blir enklere å feste seg til brygger. Båten har rett og slett fått en praktisk oppgradering og så er pike klistremerkene på plass.

Så på torsdag begynner "helgen" min og den vare frem til søndag, hvis Bertil vil.hehheehhee

Ser veldig frem til svenskene kommer å til at vi er sammel på Herøya i helgen. skal bli kos liksom........

er litt abborkåt også, synes vi skal ta oss litt tid til den Knut.

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik håper på en måte at Bertil fortsatt er med (men at det ikke skjer noe alvorlig). Litt kjekt med slike historier og jeg lo av denne - men er faktisk også enig med Laksfiskeren også. Det er litt alvor i dette også.

Ellers så synes jeg at det begynner å bli vel mange her inne som bør begrave stridsøksa og grave opp igjen stanga.... eller ihvertfall prøve å holde seg borte fra enkelte forum medlemmer selv om det blir underholdning av det (jeg prøver ihvertfall å holde meg borte fra ett par - ettersom jeg ikke har humor ;) ) men forstår at det kan være vanskelig, å det er jo litt av sjarmen med FS-forumet.

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke legge meg opp i pers. diskusjonen.

Her kommer mer fakts/råd i tillegg til de som er lagt til underveis, om de følges får bli opp til hver og en.

1. Kulekoblingen i front av hengeren slites under årenes løp. Bare se hvor møkkete bilen blir på kort tid, den samme møkka finner veien inn til kula/koblingen (dyrkjøpt egen erfaring for noen år siden da hengeren hoppet av kula). så derfor sjekk og/eller bytt til ny kulekobling med slitasjevarsler hvis du har gammel.

2. Slakk lastestroppene hvis båten står lenge ubrukt på land, det strammes med så mange kilo at båt skroget faktisk kan skades.

Takker for info Thile -det med kulekoblingen har jeg neimen ikke tenkt på, hvordan sjekker du funkjonen på denne? -eller er det bare å bytte den etter mistanke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så synes jeg at det begynner å bli vel mange her inne som bør begrave stridsøksa og grave opp igjen stanga.... eller ihvertfall prøve å holde seg borte fra enkelte forum medlemmer selv om det blir underholdning av det (jeg prøver ihvertfall å holde meg borte fra ett par - ettersom jeg ikke har humor :) ) men forstår at det kan være vanskelig, å det er jo litt av sjarmen med FS-forumet.

tar med meg denne Tequlia. Er jo egentlig bare tull å bruke energi på å krangle, spesielt i nettverden. Vanskelig å diskuterer på en slik måte, spesielt uenigheter, man graver seg ofte bare lengre ned i skiten, ofte forde man ikke vil forstå eller være den som gir seg. :)

men til tider så klarer man bare ikke, spesielt når det kommer grunnløse beskyldinger (og det blir da fra mitt stå sted) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar med meg denne Tequlia. Er jo egentlig bare tull å bruke energi på å krangle, spesielt i nettverden. Vanskelig å diskuterer på en slik måte, spesielt uenigheter, man graver seg ofte bare lengre ned i skiten, ofte forde man ikke vil forstå eller være den som gir seg. :)

men til tider så klarer man bare ikke, spesielt når det kommer grunnløse beskyldinger (og det blir da fra mitt stå sted) ;)

... jeg vet, noen ganger er det rett og slett vanskelig å holde "kjeft". Håper det ikke bare blir det her inne, folk må få lov til å si og mene hva man vil (innenfor rimelighetens grenser), men synes bare at det virker som om det er vel mye om dagen - sikkert på grunn av varmen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info Thile -det med kulekoblingen har jeg neimen ikke tenkt på, hvordan sjekker du funkjonen på denne? -eller er det bare å bytte den etter mistanke?

Kula på bilen er enklest å måle slitasje på, fram med ett skyvelær og mål diameteren. Koblingen på hengeren må derimot måles på verksted, og da er vel spesial verksteder å foretrekke. Jeg brukte det som ligger på Alnabru Henning. Nye koblinger har innebygget slitasje varsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.