Gå til innhold
Fiskersiden

24,3-kilos tatt i Namsen


cb
 Share

Recommended Posts

LOOOOOOOOOOOL!!!!

Enig, men "hetsing" er å gå litt langt. Men samtidig, å si at en laks på 24kg er så der, er jo litt søkt det og.

Jeg har tatt koi karpe på flue før, og det var moro så det holdt. Kunne tenke meg flere slike på flue, men en 24karpe vs en laks er det helt sikkert at laksen jeg ville valgt, til og med med 20 000 i mellomlegg for å ta karpa.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Og nettopp derfor er smaken som baken! Noen gange delt, mens andre ganger så hårete at man egentlig ikke kan

uttale seg med sikkerhet ;-))))))

Begge deler kunne sikkert vært morsomt. En kilos sørv derimot overgår begge når som helst mentalt! *lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg har full forståelse for at denne fisken ble klubbet, selvom mat-verdien kanskje ikke er på topp.

Her har laksefiskerene ventet og ventet og kjent rykningene i høyrehånd i lang tid frem til sesongen åpnet.... da å ha så forbannet flaks å få på en på over 20 kg helt i starten (selvom det er vanelig å få store i starten), og dette kan være en "en gang i livet opplevelse" er ikke C&R det første man tenker på....

Ikke jeg i vaffal...

Det er mye man kan gjøre med laks uten om å røke den... kverne opp kjøttet til pateè for eksempel. (Virkelig MENGDER med pateè.. hehe)

Jeg skulle hatt en gips avstøping av en slik en hengde i fiskerommet mitt i kjelleren om jeg hadde fått en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har fått anstendige eksemplarer av både laks og karpe, og kan vel konkludere med at de fighter individuelt. Perskarpa mi var temmelig kjapt på land og gjorde ikke mye av seg, mens en karpe på snaue to kilo fra Bergen var helt vill. Har fått femkilos lakser som har vært helt aper, men også fisk på 7-8 som har kommet temmelig greit inn til båten. Ingen av karpene i Ebro imponerte stort når det gjaldt fighten selv om de hadde hjelp av strømmen. 9,8-kiloskarpa til Grutle var temmelig kjapt i håven. Men artene fighter forskjellig. Begge kan gjerne få fullstendig panikk da de blir kroket, men mens karpa gjerne ruser tungt og jevnt (ofte mot nærmeste hinder), er det oftest full fart og fullstendig villskap hos laksen. Digger fisk som hopper og går på halen også. Dette ser man dessverre litt for sjelden hos karpa. Karpa fighter med en plan, mens laksen gjerne handler ut i fra desperasjon. Ikke minst har vanntemperaturen endel å si for fightingegenskapene. Når det gjelder å lande fisken er karpa klar roligst når den skal håves. Men i såvel stille som strømmende vann hadde nok en laks lett tauet ei like stor karpe baklengs. Tror man må oppleve en 200-meters lakserusning for å kunne uttale seg. Har kroket karpe som legger ut på lakserusning også, men de ruser aldri så langt. Hva mener andre som har fått eksemplarer av begge artene?

PS: kan legge til at en oforholdsmessig stor del av de større ørretene jeg har fått har fightet til dels dårlig. Da er det langt mer trøkk i ei bra gjedde fra Akersvannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skillnad på lax och lax. Har fått stor lax i både älv och på trolling och det är en stor skilland. Om man inte fiskar på extremt stömstarka pariter tycker jag att man hanterar en lax i en älv relativt lätt. En lax som däremot har 70m under kölen brukar vara helt vild, speciellt om det är lite utpå åtet. Dom verkar inte påverkas av tryck det allra minsa, ena stunder höga hopp, andra stunden full fart mot botten. På det hela taget den ultimata fighten. Har aldrig fått någon riktigt stor karp, men dom fightar, precis som du säjer, mer utspekulerat. Brukar sätta full fart mot det jä**gaste stället som finns i sjön. Bra stategi, och klarar man bara av den första rusningen brukar dom vara ganska ok att hantera. Kan i och för sig tänka mig att en 20kg karp är nått annat än dom jag fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Tror Tor og Rune på G-Sport Overhalla også hadde en finger med i utviklingen av den wobbleren. Jeg har tatt en på 21.5 kg og selv om det var vemodig å ta livet av den (en utrolig vakker skapning), så er det et minne for livet som henger i fiskerommet. Røkelaksen smakte bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.