Gå til innhold
Fiskersiden

Mandalselva eller Otra uke 28( 9-13 juli)


Michael Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Det ser ut som om jeg får muligheten til en sørlandstur i uke 28.

Jeg har aldri fisket i verken mandalselva eller otra, så begge elver frister!

Hvilken elv mener dere er elva å prøve seg i ? Da er det greit å ta hensyn til at det er mulig å få tak i kort, og at det er kommet bra med fisk på elva. Jeg fisker mest med makk, men tenkte at flua også skulle få være med på tur denne gangen!

Endret av Michael Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid gøy å treffe nye folk, men det ser ikke akkurat ut som om det hagler inn med tips :)

er alle ute å fisker ...

Heisann, Michael, sjølv har eg berre fiska Mandalselva, det rekker for meg... Dersom du ringer til Intersport i Mandal og spør etter Ove kan han sikkert hjelpa deg med eventuelle ledige kort i sone 2. Oppe i sone 3 er det ofte tendens til køfiske på dei mest populere spottane, men som den drevne makkfisker du er så vil du finna mange gode plasser der du ikkje stadig må flytta deg for å halda eit bevegelig fiske.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det virker som om det ikke blir noe av sørlandsturen min denne gangen ;) det er ikke helt avgjort ennå, men det virker vanskelig, så takk for tips, både her og på pm, sparer dem til neste gang muligheten byr seg ;)

Og med ei Mandalselv som går med 250 m3 så ville det blitt vanskelig som "nybegynner" i elva, du får trøste deg med det........

Jeg har fiska der i ti år og det meste jeg har sett av vann der er 120 m3, og da var det stooooooor flom (vann langt inn i skogen og på blomsterengene, så hvordan det ser ut nå med 250 tørr jeg nesten ikke tenke på....) :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fuskeland B fredag-lørdag, forsøkte ikke en gang å dra ned. Holdt med det en så fra hovedvegen:)

Markfiskerne tok bra med fisk, det hang bla. en på over 5 på Hauge A. Da satt de mellom trærne. På Holmesland A sto de ovenfor bua.....Laksøya ser du knapt og nedre nøding ville jo vært en utfordring nå:blush:

Ps. Fuskeland C har nå fått en flott gapahuk med plass til 8(?). I tillegg har de lagt ut ei lita plastjolle som kan benyttes fritt av de som fisker cèn. Men da kun i den dypeste delen. Er ikke dette interessant for gjengen deres da Aasmund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det høres jo intresangt nok ut dette......:blush:

var litt bekymra for vannmengden der nede.... får håpe det går fort på ned når det snur.....har fuskelandB fra neste søndag og et par dager fram.. blir jo ikke helt feil om vannet kryper ned mot et sted mellom 50 og 100...:P

har du noen bilder fra flommen nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, desverre. Hadde ikke med kameraet opp i dag morges. Prøvde meg på ei fiskerunde, men kom ikke ned til elva en gang.... Snakket med en som hadde hørt om at man kunne sette garn innover jordene når elva var så høy som dette, dette var visstnok praksis før i tiden under flom. En oppsynsmann hadde visstnok kommentert at dette var helt greit, da det ikke lenger var snakk om garnfiske i elva:)

Skal på holmesland a igjen den 12, så satser også på at vannet i det minste synker til 90-....

De tok mengder med fin fisk i nødingfossen når vannet steg. Største tror jeg lå på 9. En som fisker mye der med flue og som både tar og fikk mange fine nå, hadde hatt på noe som ikke hadde latt seg styre elle gjøre noe med i det hele tatt..... (mener den største han hadde fått opp var på 9)I fossen hadde markfiskerne hatt på flere store de hadde kjørt og mistet. De må jo bedrive fjellklatring for å få landet fisken.... De klagde i tillegg på mye liten sø, rundt kiloen.... Det de syntes var noe rart, var str. på fisken de hadde sett og at den var så tydelig oppe og viste seg som den gjorde.

Har forstått det slik at det gjennom hele sesongen frem til nå har vært avgørende at du kom nok ned, selv med lite vann og høy temp. De har tatt mest på sluk og makk. Tubene som blir brukt er kobbertuber m orange ving.... selv på 26 kubikk har dette funket:)

Ser at den fremdeles går på 250++, så det spørs om det blir noen ny tur opp i morgen. Hvis så, kan jeg jo drasse med meg kameraet.

Sto mye fisk i sniksfjorden utenfor audna her om dagen, og blir spennende å se om ikke disse raser rett opp nå....mulig det er mer fiskbart der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tidlig morgen på gaupefoss strekket er aldri feil på denne vannstanden i Audna....

hadde vært knall med noen bilder på 250+ på nøding (står gapahuken til pudding ennå?) fuskeland og holmesland/hauge.

satser også på under 100 m3 om ei uke, vil undre meg stort om den går med over 100 da, men det er jo meldt mer regn i uka så vi får se....

holmesland a på 100-120 er jo min våteste drøm ,så jeg har troa på dere på torsdag :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvene i åseral har nå gått ned til normale stand og hvis ikke det regner noe særlig nå fremover, vil hovedelva også går ned betydelig i løpet av de neste par døgn.

Nå er det å bare få fri fra huset og får årets første på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det noe fisk, denne uka.

Var selv borte i Mandalselva onsdag og torsdag. Satt i Haugefossen og så store mengder fisk hadde det travelt med å komme seg oppover elva. Fisken gikk hele dagen frem til kl halv ni på kvelden. da var det stopp. så nesten ikke en fisk som gikk opp torsdag. fikk "bare" ei svele på to kilo onsdag. Det ble vel tatt 5 fisker oppe i fossen onsdages kvelden. og bare 1 torsdags morgen. De fikk en del i sonene nedenfor fossen. Både onsdag og torsdag. det var mye fisk i 3-4 kilos klassen som gikk. Så også ett par skikkelig svære rugger 10 pluss som gikk opp.

Det har også kommet opp endel fisk langt oppe i Audna. til min store forundring. Elva var preget av lite vann i starten for så å gå over til flom og ikke mulighet til å komme opp gislefossen. Var ute torsdag og fredag og fikk en laks på 3 kilo og to sjøørreter på 1 kilo hver. I tillegg vet jeg det er tatt 15 fisk her oppe i løpet av de siste 14 dagene. Og det er mye til å være så tidlig. I tillegg ble det mista en skikkelig rugg på lørdag.Vedkommende kjørte den i 30 min før den reiste. Han hadde ikke hov og prøvde å få den inn etter halen. Hadde tak men fisken gjorde ett siste uttras og da gikk sena.

Jeg fisker stort sett ovenfor Gislefoss, skal ut en tur igjen i morgen som kjent mann i motgen kveld. Skal bli spennende å se om de fortsatt er like bite villig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i elva igår kveld,men helt dødt, prøvde alle typer redskap.

Var på en av Fuskelandsonene og her pleier det å være mye fisk som viser seg og den er ofte bitevillig, men igår var det ingen/lite aktivitet, så heller ingen andre som fikk noe.

var en tur en times tid på fredag på Holmesland, var da mye fisk(stor,3-10kg+!!!) som viste seg og gikk....

Hadde en på flua 4-5 sekunder før flua kom susende på land :-(

skal opp igjenn nå, rapport følger her.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.