Gå til innhold
Fiskersiden

På jakt etter papegøye, med meitehåv...


Jørgen
 Share

Recommended Posts

Forleden dag oppdaget min mor en papegøye i et tre i hagen sin, den holdt seg rundt huset men var såpass sky at man ikke kom veldig nær den. Jeg tok derfor kontakt med Tønsbergs Blad, det ble lagt ut en liten notis på nettutgaven, les notis her... Men ingen har dessverre meldt seg som eiere, merkelig nok. Får vel mistanke om at noen har gått lei av fuglehold og latt fuglen seile sin egen sjø - den visse død i det lange løp. Siden jeg er innehaver av nord-europa's lengste håvskaft, bestemte jeg meg for å ta saken i egne hender og forsøke å fange den før kråkene og skjærene tar den. Utstyrt med meitehåv pågikk dramaet i ca. 30 minutter før fuglen lå i håven. Nå har den flyttet inn i eget rom hos min mor, utstyrt med mat og drikke og i trygghet fra rovfugler. Skal legge ut bilde av fuglen imorgen, kanskje noen kan artsbestemme den for meg. Den er ca. like stor som en trost, muligens litt mindre. Den er helt rød, med gulbrune vinger med knallblå vingespisser. Den har to hvite/gule flekker under nebbet/på kinnet. Noen som skjønner hva slags fugl vi snakker om? Som sagt, legger ut bilde senere. Hvis det finnes en side på nettet med oversikt over forskjellige papegøyearter er det også interessant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosellaer er parakitter og ikke papegøyer. Ganske vanlige i handelen. Kan bli veldig tamme men er ikke de enkleste. Fuglen kan nok leve lenge på den menyen du har den på, men prøv også gulerøtter (gjerne raspet), druer og brødskorper. Det beste er å spandere en pakke god parakittblanding på den. Ikke fra matbutikken, det blir som fiskeutstyr på Nille :) Et bur må til i lengden. Virker den menneskevant? De er kjappe å stikke av så det er muligens en ensom fyr med kulemage og håkkisveis som sitter i vinduet og gråter en plass i Tønsberg akkurat nå...

Lykke til og legg ut bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne på et google-søk:

"Dyrenett.no Fugl Mistet/Funnet Mistet en engelsk undulatRød rød rosella etteryst · Rød rød rosella etteryst, Sted: Vestfold Dato: 19.4.07. Prøv en annonse på Dyrenett.no - norges største markedsplass for kjøp og ...

dyrenett.no/no/s/an/vis.asp?art=Fugl&kat=6&id=229505&s=1 - 23k - "

Annonsen er dessverre slettet når man klikker på denne linken, men åpenbart at noen har savnet en slik fugl...

Virker vant til mennesker ja...

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.