Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske med dupp?


Recommended Posts

Det er et område i Vesterålen der det ved fjære, så renner vannet ut i havet, og med flo fylles et område (grunt område) med vann og elva renner andre veien (innover). Det er grunt her, og det renner ganske fort. Her hopper det mye sjøørret. Problemet er at når jeg kaster med sluk setter jeg meg hele tiden fast i botn eller i tang. Jeg lurer på hva jeg burde gjøre for å fiske under slikt forhold?

Jeg tenker da på flue, jeg har ikke fluestang, men kan jo fikse med flue og dupp... spm er, hvordan skal fluene knytes på (1 eller 2), skal duppen være bakerst og fluene foran eller omvendt? Skal man ha langt tau fra dupp til fluer? Jeg har prøvd dette engang før men opplevde da at jeg får vase på hvert kast (fluene setter seg fast i duppen og i sena som er koblet til duppen.

Er det noen som kan hjelpe en amatør på flue og dupp fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker mye med dupp i Gaula etter laks og evt. s-ø og har funnet ut at dette er meget effektivt selvsagt.

Mitt råd er: Bruk en haspelsnelle og fyll den med 0.20 fireline (evt. litt tynnere).

Kjøp de grønne og enkle plastduppene, ikke de som fylles med vann. Hele duppen er i hardplast.

Montèr en splittring i begge ender av dupp. Montèr et kulesøkke i den tykkeste enden på duppen.

Kulesøkker får kjøpt i ass. størrelser i små grønne og runde plastikkholdere f.eks. Jeg bruker de største kulesøkkene for å få skikkelig dreis på duppen i kastet ! Montèr en trekantsvirvel på den tynne enden av duppen (på splittringen). Montèr fortommen i trekantsvirvel (den delen som stikker ut).

Jeg bruker 8-10 meter fortom uten problem. Noe mindre kan evt. brukes, men husk s-ø er meget vàr og jo lenger unna dupp flua er desto bedre !!!!! Fest fireline på den andre enden på trekantsvirvel.

Bare tull å bruke firelineknuten. Legg fireline-lina 3 ggr. rundt svirvelfeste og lag 4-5 blåknuter, det holder som bare det ! Og klipp av enden med skarp avbitertang eller neglesaks.

Kast dupp med oppheng ut i elva, og la strøm stramme opp hele fortom. Sveiv rolig inn til dupp er like utenfor stangtupp. Legg stanga rolig bakover, mens hele fortom er i vannet og kast hardt ut duppen.

Flua er da aldri i lufta bak deg, men løftes fra vannet rett nedenfra og skytes ut over elva.

Sveiv kjapt inn 3-4 meter etter at dupp har landet og løft stanga opp så det er kun luft i lina helt fram til dupp !! Så kan duppen seile rolig over strømmen med flua perfekt i bue langt bak !

Er en nytelse å fiske med, og flua går helt perfekt når dette gjøres riktig !

NB! Duppen skal flyte under hele sweepet. Får du problemer med å kaste duppen langt nok ut, øk vekta litt på kulesøkket ! Mye bedre å ha en flue langt bak dupp enn å ha flue like ovenfor dupp. Hovedlina mener jeg skal være over vannet for å få full kontroll på riktig fart på dupp over strømmen. Mye mere effektivt til laks/s-ø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.