Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøfuglfiske


GStrike
 Share

Recommended Posts

Var på Straumhella i Tromsø for noen dager siden, sammen med en venninne.

Nydelig vær og evig nok småsei av type liten.

Noe vi kjapt la merke til, var at det var utrolig mye sjøfugler der. Storjo, tyvjo, terner, måker og ender.

Faktisk så mange at det til slutt måtte gå galt. Snøret mitt la seg på ryggen til en tyvjo, med det resultat at den stupte rett i vannet i det jeg strammet snøret. Ikke store kampen, men tok litt tid da jeg måtte sveive inn sakte for ikke å drukne den...

29026_s.jpg

Det gikk rimelig enkelt å frigjøre den fra snøret. Snøret hadde bare snurret seg 2 runder rundt kroppen og den ene vingen.

29027_s.jpg

Og etter en liten fotosession ble den sluppet løs, tilsynelatende fysisk uskadd!

29028_s.jpg

En pussig opplevelse, har aldri fått noen fugler på stang tidligere. Og tyvjoen har jeg kun sett et par ganger tidligere.

Men som sagt, det var mye fugler der, og på slutten av dagen skjedde det igjen. Men denne gangen en måke, uvisst hvilken art... Fjorårsunge av sildemåke???

29029_s.jpg

29030_s.jpg

Denne hadde viklet seg verre inn i snøret, så snøret måtte kappes for å få den løs. Fikk også erfare at måke kan bite fra seg, derav tilsynelatende kvelning av måke... :blush:

Men også denne slapp unna, tilsynelatende fysisk uskadd.

Ingen av fuglene fikk noen av krokene i seg, noe som ikke er noe annet enn flaks! :)

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen skulle komme til å skade en måke slik at den må avlives så er trikset å vri for å så dra.

Måtte avlive en med brukket vinge engang, min første..., jeg vrei vel hue rundt 4 ganger, eller noe i den duren. Måka svima av, jeg trodde jobben var gjort. Ikke lenge etter vasa en måke med brukket ving og skakk på hodet rundt omkring.

Vil vel tro kakking også funker?

-----------

(Hvis noen begynner å mase om vetrinær osv så er jeg døv og blind i den retningen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-----------

(Hvis noen begynner å mase om vetrinær osv så er jeg døv og blind i den retningen.)

Mye fin stein i fjæra ja, og kniv har en jo alltids med seg også.

En skadet fugl eller dyr har bedre av å bli kakket på stedet, enn at den skal holdes i live i opptil flere timer mens man leter etter veterinær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nearly pissed Myself laughing.

Had similar problems with bats while night fishing the other night.

You be careful with Them gulls... some old tramp untangled one that My uncle caught and it split his face between his lip and his nose... blood everywhere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kunne blitt dramatisk, tyvjoen er freda den.... :):P

He, he, he, at sånt ikke skjer oftere, er til tider merkelig.

På enkelte plasser kan det oppholde seg mye sjøfugl(måker, terner osv), eneste jeg kan huske jeg kunne hatt på kroken er ei terne som stupe etter en dupp opp til flere ganger.

Kroken var jo flere meter under, så det var størst fare for at den skulle tvinne seg inn i snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk terne på kroken på Jærstrendene en gang. Kroket den i vingen, men det gikk fortsatt greit å gjenomføre selve avkrokingen. Opplevde imidlertid større problemer med håndtering av dyret FØR avkroking - og ble skikkelig hakket i den ene hånden. Godt grep rundt hode/nakke fra BAKSIDEN eller OVERSIDEN av hodet er tingen. Det å prøve på halsgrep forfra er sterkt å fraråde.

Hadde også på en svær sildemåke under linefiske sist helg. Brukte heldigvis sirkelkrok - og den sitter som kjent i munnviken (det hadde blitt bent fram utrivelig med en j-krok - kroken var nok innom magesekken en aldri så liten stund). Hadde da lært av terneepisoden og fikk til en veldig kontrollert og fin avkroking - synes jeg selv. Måken syntes imidlertid å ha mistet lysten på agn for en stund og tok av i retning Haugesund.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.