Gå til innhold
Fiskersiden

Macro


Perca
 Share

Recommended Posts

Jeg ser det er fler en meg som synes macrofotografering er gøy. Og jeg har vært en tur i Østmarka ved Oslo i dag og luftet bikkjene og fotoapparatet.

Bildene her er tatt med Canon 350 eos. Objektivene jeg har brukt er Canon macro lens EF-S 60mm og Sigma 70-300mm macro.

Første "fangst" i dag var en perlemorsommerfugl.

sommerfugl-2.jpg

Denne satt så stille at jeg trodde den var død! Jeg tok den forsiktig opp i hånda og knipset noen bilder.

sommerfuglportrett.jpg

Samme bilde som over, men her med et utsnitt.

sommerfuglvinge.jpg

Samme sommerfugl som over. Her er et utsnitt av vingens underside. Like etter dette bildet så lettet den "døde" sommerfuglen og fløy sin veg...

sommerfugl-1.jpg

Slik ser den ut i helfigur.

Da jeg står og ser etter sommerfuglen som flyr sin veg så ser jeg en nattsvermer.

nattsvermer2.jpg

Den sitter ytterst på en tørr furukvist og nermest ber om å bli tatt bilde av.

nattsvermer1.jpg

Samme nattsvermeren fra en annen vinkel. Og så krabbet den utfor kanten og datt ned i blåbærlyngen!

nattsvermer3.jpg

Her spente den ut vingene litt slik at jeg fikk se at den hadde fine farger på undervingene. Er det noen som kan si meg hva slag nattsvermer dette er? Jeg tror det er en spinner, men hva heter arten?

Vi gikk videre og kom til S Kjærmosatjenn og der var det stor aktivitet med øyenstikkere. Jeg prøvde i bortimot en time og fotografere øyenstikker i flukt, men det var ikke bare enkelt! Med en gang jeg hadde fokusert på motiver så fløy faenskapen avgårde... Bildet under var det beste jeg fikk til i dag.

oyenstikker-2.jpg

Når jeg får slike utfordringer som å ta bilde av en øyenstikker i flukt så blir jeg utrolig hekta... Jeg har forbannet meg på at jeg skal klare å få tatt et brukbart bilde av en i løpet av sommeren!

Det var også noen få libeller som vimset rundt ved tjernet.

libelle.jpg

Her ser det ut som om den sitter og ser på meg. Men så dukket det opp en libelledame! :) Og da var det bare f... som sto i hodet på insektet!

Det tok ikke mer en et par sekunder så var de i gang! Hannen tok et grep med bakkroppen sin i nakken på libelledama og så fløy de til et strå for å legge egg.

libelleparring.jpg

Her har de landet og det er like før hannen dytter hunnen under vann slik at eggene blir plassert på rette plassen.

libelleparring2.jpg

Og så legges eggene...

Mens jeg prøver å få tatt noen bilder av denne sexakten så kommer det en klegg og lander på armen min! Jeg veiver etter den med den hånda som ikke holder fotoapparatet og jammenimeg så treffer jeg den! Den havner nede i torvmosen og er, om ikke død så er den bra svimeslått. Jeg bøyer meg ned for å se nøyere på den og da ser jeg at den har havnet midt oppi en kjøttetende plante! B) Jeg hadde ikke lagt merke til at det var masser av soldogg utpå den flytetorva jeg sto. Og dette måtte jeg bare ha bilder av!

kleggsoldogg3.jpg

Her sitter den godt fast!

kleggsoldogg2.jpg

Dette smaker nok godt... Kleggebiff... :D

kleggsoldogg1.jpg

Det var utrolig flotte farger på øynene til denne kleggen. Jeg antar at den er noe mer gusten i blikket nå... :P

Jeg har også en haug av bilder av øyenstikkere som sitter rolig, men de er ikke av en slik kvalitet at jeg synes jeg skal legge de ut her på forumet.

Håper at andre her kan legge ut noen fler bilder av macrofotografering også. Også fint om noen kan komme med noen tips for å kunne forbedre macrofotograferingen, det er pokker ikke så enkelt å ta bilder av slike småkryp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

libellene er ikke libeller, men vannymfer. Øyenstikkerne er libeller :)

Og ja, det er en Stor bjørnespinner, lat. arctia caia

Håper at andre her kan legge ut noen fler bilder av macrofotografering også. Også fint om noen kan komme med noen tips for å kunne forbedre macrofotograferingen, det er pokker ikke så enkelt å ta bilder av slike småkryp!

Har du ikke sett denne ???

Håper at andre her kan legge ut noen fler bilder av macrofotografering også. Også fint om noen kan komme med noen tips for å kunne forbedre macrofotograferingen, det er pokker ikke så enkelt å ta bilder av slike småkryp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.