Lars Skrevet June 28, 2007 Rapporter Share Skrevet June 28, 2007 Fatter'n har en Ambassadeur 6500C Synchro som jeg har "arvet"....han fant aldri ut hvordan den virket........... Tenkte jeg skulle bruke denne til dorging etter laks på Karmøy's vestside. Noen som har erfaring med denne synchro-teknologien til ABU? Hva er poenget med denne funksjonen og hvordan fungerer den? Jeg er litt i villrede her.....takknemlig for svar. Lars. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tumlaren Skrevet June 29, 2007 Rapporter Share Skrevet June 29, 2007 Hei Lars. Jeg har en 7000 syncro som jeg bruker til lakse trolling, og jeg er kjempe fornøyd med den. Syncro funksjonen er vel ment som en slags "fighting" brems. Jeg foretrekker vanligvis å bruke tommelen til småjustering på spolen. Men med syncro kan man bare bevege på sveiva ved kjøring av fisk. Mvh. Tumlaren Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potemkin Skrevet June 29, 2007 Rapporter Share Skrevet June 29, 2007 Tar man sveiva bakover blir bremsen lettere. Den strammer seg selv når du tar sveiva forover. Da går den tilbake til det du har satt som brems på hjulet. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Skrevet July 2, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet July 2, 2007 Takker for svar, og nå fant jeg ut av det. Grunnen til at jeg famlet litt rundt var at bremsen hadde låst seg fast, slik at jeg hadde kun en innstilling på bremsen i tillegg til muligheten for å slakke litt på Syncro'n. Etter litt mekking fikk jeg løsna bremsen, og vips så falt bitene på plass og snella var fit-for-fight igjen. Så var det bare å få kommet seg ut og få testet den....... Lars. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ravanus Skrevet July 2, 2007 Rapporter Share Skrevet July 2, 2007 Hei. Jeg har en 6500 og er knall fornøyd med den. Og det er riktig at sveiva funger som en brems nr to hvis laksen eller hva nå du har på kroken plutselig får litt ekstra fighter vilje. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Skrevet July 2, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet July 2, 2007 Hei. Jeg har en 6500 og er knall fornøyd med den. Og det er riktig at sveiva funger som en brems nr to hvis laksen eller hva nå du har på kroken plutselig får litt ekstra fighter vilje. Jo, men hvis jeg har oppfattet dette riktig så kan man kun "slakke" på bremsen med sveiven. Så hvis fisken plutselig finner ut at den vil spille tøff, så er vel alternativet å stramme inn bremsen vha. bremsehjulet? Lars Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ravanus Skrevet July 2, 2007 Rapporter Share Skrevet July 2, 2007 Mulig jeg misforstod deg men, hovedbremsen på snella står på en styrke. Når du merker at Laksen begynner å bli tøff kan du "sveive" motsat vei så slakker bremsen seg etter hvor mye du sveiver bakover. Når du synes laksen har gått nok, kan du bare sveive vanlig igjen så stramer bremsen seg til deg hovedbremsen står på. Jeg pleir å ha forholdsvis hard hovedbresm og heller regulere med bremsen på sveiva. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Skrevet July 2, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet July 2, 2007 Mulig jeg misforstod deg men, hovedbremsen på snella står på en styrke. Når du merker at Laksen begynner å bli tøff kan du "sveive" motsat vei så slakker bremsen seg etter hvor mye du sveiver bakover. Når du synes laksen har gått nok, kan du bare sveive vanlig igjen så stramer bremsen seg til deg hovedbremsen står på. Jeg pleir å ha forholdsvis hard hovedbresm og heller regulere med bremsen på sveiva. Ok, da er vi hvertfall enige om hvordan syncro-bremsen virker :-) Når jeg fisker med vanlig haspel bruker jeg vanligvis å ha bremsen innstillt på "passelig", og deretter justere bremsen etter behov. Da hvis en skikkelig "rugg" bestemmer seg for å kjøre lokomotiv (litt for langt avgårde) så strammer jeg inn på bremsen. Her må jeg tydligvis tenke litt motsatt, altså litt stram brems som utgangspunkt for så å slakke litt av etter behov. Takk for tipset. Lars. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rigor Mortis Skrevet July 3, 2007 Rapporter Share Skrevet July 3, 2007 Jeg har adlri fisket med syncro før, men ser for meg at dette , hvis det beherskes, kan fungere meget bra under f.eks. den kritiske landingsfasen. Da har man jo ofte litt stram brems for å "løfte/tvinge laksen opp fra hardstrømmen/dypet og i håven. Men samtidig må man være lynsnabb med å slakke bremsa for eventuelle siste desperate utras..... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ravanus Skrevet July 3, 2007 Rapporter Share Skrevet July 3, 2007 Ja det stemmer at du må tenke motsatt av haspell. Litt har hovedbrems for så å justere deg med bremsen på sveiva Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svenna Skrevet July 3, 2007 Rapporter Share Skrevet July 3, 2007 Man bruker hovedbremsen som vanlig. Syncro fungsjonen brukes kunn for å slakke bremsen. Mange synes det er litt tuvlete å bruke, så ett godt råd er å slippe sveiva så en ikke risikerer å stramme til for mye i vannvare, under kampens hete. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.