Gå til innhold
Fiskersiden

Ambassadeur 6500 Syncro


Lars
 Share

Recommended Posts

Fatter'n har en Ambassadeur 6500C Synchro som jeg har "arvet"....han fant aldri ut hvordan den virket...........

Tenkte jeg skulle bruke denne til dorging etter laks på Karmøy's vestside.

Noen som har erfaring med denne synchro-teknologien til ABU? Hva er poenget med denne funksjonen og hvordan fungerer den?

Jeg er litt i villrede her.....takknemlig for svar.

Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars.

Jeg har en 7000 syncro som jeg bruker til lakse trolling, og jeg er kjempe fornøyd med den.

Syncro funksjonen er vel ment som en slags "fighting" brems. Jeg foretrekker vanligvis å bruke tommelen til småjustering på spolen. Men med syncro kan man bare bevege på sveiva ved kjøring av fisk.

Mvh. Tumlaren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, og nå fant jeg ut av det.

Grunnen til at jeg famlet litt rundt var at bremsen hadde låst seg fast, slik at jeg hadde kun en innstilling på bremsen i tillegg til muligheten for å slakke litt på Syncro'n. Etter litt mekking fikk jeg løsna bremsen, og vips så falt bitene på plass og snella var fit-for-fight igjen.

Så var det bare å få kommet seg ut og få testet den.......

Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en 6500 og er knall fornøyd med den. Og det er riktig at sveiva funger som en brems nr to hvis laksen eller hva nå du har på kroken plutselig får litt ekstra fighter vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en 6500 og er knall fornøyd med den. Og det er riktig at sveiva funger som en brems nr to hvis laksen eller hva nå du har på kroken plutselig får litt ekstra fighter vilje.

Jo, men hvis jeg har oppfattet dette riktig så kan man kun "slakke" på bremsen med sveiven.

Så hvis fisken plutselig finner ut at den vil spille tøff, så er vel alternativet å stramme inn bremsen vha. bremsehjulet?

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstod deg men, hovedbremsen på snella står på en styrke. Når du merker at Laksen begynner å bli tøff kan du "sveive" motsat vei så slakker bremsen seg etter hvor mye du sveiver bakover. Når du synes laksen har gått nok, kan du bare sveive vanlig igjen så stramer bremsen seg til deg hovedbremsen står på. Jeg pleir å ha forholdsvis hard hovedbresm og heller regulere med bremsen på sveiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstod deg men, hovedbremsen på snella står på en styrke. Når du merker at Laksen begynner å bli tøff kan du "sveive" motsat vei så slakker bremsen seg etter hvor mye du sveiver bakover. Når du synes laksen har gått nok, kan du bare sveive vanlig igjen så stramer bremsen seg til deg hovedbremsen står på. Jeg pleir å ha forholdsvis hard hovedbresm og heller regulere med bremsen på sveiva.

Ok, da er vi hvertfall enige om hvordan syncro-bremsen virker :-)

Når jeg fisker med vanlig haspel bruker jeg vanligvis å ha bremsen innstillt på "passelig", og deretter justere bremsen etter behov. Da hvis en skikkelig "rugg" bestemmer seg for å kjøre lokomotiv (litt for langt avgårde) så strammer jeg inn på bremsen.

Her må jeg tydligvis tenke litt motsatt, altså litt stram brems som utgangspunkt for så å slakke litt av etter behov.

Takk for tipset.

Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har adlri fisket med syncro før, men ser for meg at dette , hvis det beherskes, kan fungere meget bra under f.eks. den kritiske landingsfasen. Da har man jo ofte litt stram brems for å "løfte/tvinge laksen opp fra hardstrømmen/dypet og i håven. Men samtidig må man være lynsnabb med å slakke bremsa for eventuelle siste desperate utras.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.