Gå til innhold
Fiskersiden

endelig en litt større båt


kim andre
 Share

Recommended Posts

kjøpte meg en pakke med disse....

5111.JPG

så tenkte jeg at da må jeg og ha

img_363832834_1.jpg

men fant ut at jeg heller kjøpte denne

01072007214621UplqlqlNtnXW.jpg?30

men så fant vi ut at en bil til å trekke rundt på båten må vi og ha, så vi endte opp med denne

18_705878617_hoved.jpg

Honda CR-V, 150hk

men tilbake til BÅTEN:

er en 25 hk som skal drive skipet mitt.

gass og gir er ok, helt nytt, men detstopper der.

må forsterke skroget og reparere en sprekk, gjør dette fra innsiden, skal ta opp gulvet uansett.

forslag tilhvrdan jeg bør innrede båten? skal funke optimalt til fiske, men det skal og være en behagelig båt for familien...

lurer på el-starter? er det enkelt å få til?

har flere bilder, men det er innsiden som som er det somskal fikses.....

Endret av kim andre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern setene bak. Kapp hull i dekket foran å sett inn ei luke(dregg+tau)

Behold overbygget pga stivheten i båten.

Hvis du ikke sliter voldsomt med for mye fritid,så ville jeg kun kappet en luke der hvor du skal pappe hullet.

Det er alfaomega å gjøre godt grunnarbeid i lappingen,men det kan du søke deg frem til i andre forum.

Denne fikset jeg opp:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...l=ms+costa-lite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tryta: god ide med luke fremme, dregg er ett av hjelpemidlene som skal brukes, og det skal være plass til MYE tauverk :blink:

kan fjerne setene bak, men må ha noe der til å ha bensintanken i?

må ta opp dekket, er velidg usikker på skadeomfanget, og har planer om å slipe det helt ned fir å legge på glassfiber i bunnen, nye avstivere, og til slutt nytt dekk. noen anbefalinger på materiale?

gjørs: stangholdere er et must, men er usikker på hvilken type.....og antall :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med nye kroker, stang, båt og bil.

Litt spent på hvilken forettning som leverte alt dette :)

Foresten så må jeg takke deg kim, for at du lærte meg hvordan jeg skal filitree flatfisk. Kom jaggu godt med i helga :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med nye kroker, stang, båt og bil.

Litt spent på hvilken forettning som leverte alt dette :P

Foresten så må jeg takke deg kim, for at du lærte meg hvordan jeg skal filitree flatfisk. Kom jaggu godt med i helga :)

bare hyggelig å kunne lære bort noe :):) panerte flyndrefileter, eller stekt med minimalt krydder er noe av det beste jeg spiser :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forslag tilhvrdan jeg bør innrede båten? skal funke optimalt til fiske, men det skal og være en behagelig båt for familien...

Det første som slo meg når jeg så bildene av innredningen er at det er en mulighet for å lage låsbar luke foran, under fordekket. Det vil gi et stort rom til oppbevaring av dill-dall. Ulempen er vel at det vil fjerne en (Teoretisk?) mulighet for å legge seg ned på benken med beina under fordekket? (Kan jo være en fordel med tanke på familiebruken?).

Forslaget om å fjerne bakbenken støtter jeg ikke. Syns bakbenk fungerer fint når man er på familietur, er også en fordel når man skal inn/ut av båten. Selv står jeg også ofte på bakbenken for å komme høyere når jeg fisker med kastestang.

For å finne gode løsninger på innredningen ville jeg først fått båten i bruksstand slik den er, og brukt den et par sesonger for å se hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

Må si at jeg liker båttypen. Enkle og praktiske båter som kan brukes til det meste. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for tips Pingvin! har lyst på ei låsbar kasse fremme, men den blir nok integert i benken der guttungen skal sove.

er litt frem og tilbake med benken bak, en plass må jo bensintanken være?

har også i tankene lage en fleksibel løsning, gjerne der sittebenker kan tas av og på med hurtigkoblinger......

^_^^_^

noen forslag til stangholdere? skal ha rundt 6 stykk.....blir og montert en dypdorg og div elektriske ting i båten......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til avstiving brukes vel vannfast kryssfiner, men vet også at noen bruker litex plater (sånne som brukes i våtrom), disse veier mindre og råtner ikke og polyesteren sitter godt.

Når det gjelder stangholdere (transport) holder det garantert ikke med 6 stk. Jeg bruker Berkly, du vet de hvite m 3 holdere. Biltema har noen greie holdere men de er litt trange i åpningen, dette fikses lett med å fjerne noe av plasten med fil eller slipemaskin.

Lager du trollingbar eller blir riggene montert på hver sin brakett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for tips Pingvin! har lyst på ei låsbar kasse fremme, men den blir nok integert i benken der guttungen skal sove.

er litt frem og tilbake med benken bak, en plass må jo bensintanken være?

har også i tankene lage en fleksibel løsning, gjerne der sittebenker kan tas av og på med hurtigkoblinger......

^_^^_^

noen forslag til stangholdere? skal ha rundt 6 stykk.....blir og montert en dypdorg og div elektriske ting i båten......

Jeg har en låsbar kasse i vannfast kryssfiner foran på ene siden i min båt. Der er patenten slik at lokket er løst når hengelåsen er av. Lokket kan jeg da bruke som skjærebrett for å skjære fisk (legger det oppå bak ved motorbrønnen, noe som gir grei mulighet for skylling med vann under skjæringen). I tilegg kan jeg legge lokket som en slags benk bakover for å kunne legge frem utstyr, dvs slukbokser osv når jeg fisker. Jeg har ikke laget noen løsning for denne "benken", legger den bare oppå garnbøtta på ene siden så det vil ikke funke i stor sjø, evt hvis man går hardt for motor, kun ved rolig dorging og stilleliggende fiske.

Hvis kablene til styring og kontrollboks er lange nok så er det også ok å få kablene inn under "overhenget" fra overdekket (innsiden), i allefall hvis kablene er festet med klemmer som feks garn/snøre kan hekte seg i.

Jeg har også et par flate metallbeslag montert på innsiden av rekka bak i båten hvor jeg kan henge opp sluker osv. Bruker de aldri nå lengre, men det var ok når båten ble brukt på sjøen med håndsnører med flere oppheng.

Har også skrudd opp et tjukkt tau i løkke på ene siden som jeg trer årer, båtsak osv i slik at de ligger ute av veien. De henger da i løkka bak og hviler inn på ene benken på siden foran i båten.

Jeg har fundert på en av de riggene med stangholdere fra Clas O da de lett kan hektes av når båten skal brukes til familien (tror den har 6 stangholdere). Man kan da kjøpe løse fester for åregaffler slik at riggen kan monteres hvor som helst, men jeg lurer på å sette fester bak bakbenken slik at den kan stå på tvers mellom bakbenk og motorbrønn.

Pr. i dag har jeg et par av de forkrommede stanholderne fra Clas O som jeg har montert bak på styrhuset slik at jeg har full kontroll på et par stenger uten å måtte slippe styring/gass, det er greit når man er alene ute da en så liten båt fort vrir seg når det blir for mye "aktivitet".

Behold benken bak du :-) Pr. i dag har jeg kun låsbare rom foran i båten og er drittlei av å måtte dra tanken gjennom båten når den skal brukes, jeg har planer om å gjøre plassen under bakbenken låsbar, evt strekke bensinslange fra rommet under forbenken og bak til motor slik at tanken kan stå på samme plass hele tiden. (Det kan jo være en løsning for deg hvis du fjerner bakbenken).

Om du virkelig vil gjøre mye ut av det kan du jo montere fast tank med gjennomføring til fordekk :-)

Jeg har en båtplass hvor jeg må gå inn foran på båten, vurderer å bygge ene vinduet foran om til en vippeluke i plexiglass slik at unger slipper å klyve over "hele greia" når de skal ombord.

Og til sist har jeg planer om å lage en slik liten boks bak i motorbrønnen for å dempe noe av støyen fra motor.

Heldighvis funker alt ok pr. nå og alle utbedringer blir tatt over laang tid, syns det er kos å pusle i det små med slikt :-)

Personlig syns jeg innredningen i din båt så grei og praktisk ut, men med muligheter for noen praktiske forbedringer. Hvis man ser gjennom annonsene på Finn.no så kan man få en del ideer ifht løsninger. Men man ser også at mange prosjekter ifht innredning i praksis har endt med at man river ut alt og setter inn noen gamle rørstoler ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en låsbar kasse i vannfast kryssfiner foran på ene siden i min båt. Der er patenten slik at lokket er løst når hengelåsen er av. Lokket kan jeg da bruke som skjærebrett for å skjære fisk (legger det oppå bak ved motorbrønnen, noe som gir grei mulighet for skylling med vann under skjæringen). I tilegg kan jeg legge lokket som en slags benk bakover for å kunne legge frem utstyr, dvs slukbokser osv når jeg fisker. Jeg har ikke laget noen løsning for denne "benken", legger den bare oppå garnbøtta på ene siden så det vil ikke funke i stor sjø, evt hvis man går hardt for motor, kun ved rolig dorging og stilleliggende fiske.

Hvis kablene til styring og kontrollboks er lange nok så er det også ok å få kablene inn under "overhenget" fra overdekket (innsiden), i allefall hvis kablene er festet med klemmer som feks garn/snøre kan hekte seg i.

Jeg har også et par flate metallbeslag montert på innsiden av rekka bak i båten hvor jeg kan henge opp sluker osv. Bruker de aldri nå lengre, men det var ok når båten ble brukt på sjøen med håndsnører med flere oppheng.

kan bli aktuelt med noe slikt ja, blir jo endel tackler osv som skal tørkes

Har også skrudd opp et tjukkt tau i løkke på ene siden som jeg trer årer, båtsak osv i slik at de ligger ute av veien. De henger da i løkka bak og hviler inn på ene benken på siden foran i båten.

praktisk! noe jeg definitivt trenger i båten

Jeg har fundert på en av de riggene med stangholdere fra Clas O da de lett kan hektes av når båten skal brukes til familien (tror den har 6 stangholdere). Man kan da kjøpe løse fester for åregaffler slik at riggen kan monteres hvor som helst, men jeg lurer på å sette fester bak bakbenken slik at den kan stå på tvers mellom bakbenk og motorbrønn.

har sett på de jeg og, men da båten skal brukes mest til på 30-3000 meter, kommer jeg nok til å gå for stangholdere som festes diverse plasser rundt i båten. men mulig Clas O riggen kan funke som en del av dorgeriggen?

Pr. i dag har jeg et par av de forkrommede stanholderne fra Clas O som jeg har montert bak på styrhuset slik at jeg har full kontroll på et par stenger uten å måtte slippe styring/gass, det er greit når man er alene ute da en så liten båt fort vrir seg når det blir for mye "aktivitet".

Behold benken bak du :-) Pr. i dag har jeg kun låsbare rom foran i båten og er drittlei av å måtte dra tanken gjennom båten når den skal brukes, jeg har planer om å gjøre plassen under bakbenken låsbar, evt strekke bensinslange fra rommet under forbenken og bak til motor slik at tanken kan stå på samme plass hele tiden. (Det kan jo være en løsning for deg hvis du fjerner bakbenken).

er usikker på om bakbenken skal fjernes, er jo ute etter å ha det praktisk, og jo mer av utstyret som kan stues vekk, jo bedre er det.

Om du virkelig vil gjøre mye ut av det kan du jo montere fast tank med gjennomføring til fordekk :-)

hm! DET er jo og en mulighet :unsure:. har lyst på litt større tank enn 30 liter liksom.....

Jeg har en båtplass hvor jeg må gå inn foran på båten, vurderer å bygge ene vinduet foran om til en vippeluke i plexiglass slik at unger slipper å klyve over "hele greia" når de skal ombord.

Og til sist har jeg planer om å lage en slik liten boks bak i motorbrønnen for å dempe noe av støyen fra motor.

Heldighvis funker alt ok pr. nå og alle utbedringer blir tatt over laang tid, syns det er kos å pusle i det små med slikt :-)

Personlig syns jeg innredningen i din båt så grei og praktisk ut, men med muligheter for noen praktiske forbedringer. Hvis man ser gjennom annonsene på Finn.no så kan man få en del ideer ifht løsninger. Men man ser også at mange prosjekter ifht innredning i praksis har endt med at man river ut alt og setter inn noen gamle rørstoler ;-)

takker for at du tar deg tid, liker ideende dine.

nå blir det å bygge en garasje til båten når det skal jobbes, tipper jeg satser på presenning:).

så er planen å rive utav dørken, slipe og tørke glassfiberen, og så støpe og forsterke skroget.

nye av stivere og nytt dekk. men da e det jo greit å ha planene i orden:)

Til avstiving brukes vel vannfast kryssfiner, men vet også at noen bruker litex plater (sånne som brukes i våtrom), disse veier mindre og råtner ikke og polyesteren sitter godt.

Når det gjelder stangholdere (transport) holder det garantert ikke med 6 stk. Jeg bruker Berkly, du vet de hvite m 3 holdere. Biltema har noen greie holdere men de er litt trange i åpningen, dette fikses lett med å fjerne noe av plasten med fil eller slipemaskin.

Lager du trollingbar eller blir riggene montert på hver sin brakett?

båten skal hovedsaklig brukes til meitefiske i sjøen, men og til dorging/trolling(?), under dorging så er planen å fiske med 3-4 stenger, ikke mer.

de stangholderne fra Berkley har jeg sett, mulig de hadde vært suverene til min båt :D. men tenker litt på når de e rlitt sjø og båten hopper, er det ikke da fare for at stenger forlater skuta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen min har kjøpt en sånn elektrisk tresnekke fra Kina (norske tegninger, omtalt i ettellerannet båtblad for litt sia) og i den var det fisketank i plexi med sjøvannspumpe inn og ut! Kongekul og noe for enhver c&r fantast som vil veie fisken på land og slippen ut igjen. Så kan unga beundre farsans levende n.rek mens han fortsetter og fisker uten masing! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da du fortalte dette over msn, innså jeg at dette er noe jeg bare MÅ ha. kanskje ikke så avansert, men en eller annen form for fiskekum til fisk og krabber......

genialt Seth! ( men er ikke du på trening da? :) )

Må si at jeg er skeptisk til fiskekum i en hurtigående båt..Ser for meg at man fort kan mørbanke fisken, samt utsette båt og konstruksjon for en del belastninger hvis man feks har 100 ltr vann som hopper og skvetter rundtomkring..Men om man kjører sakte og fint så vil det vel funke.

Plassering i din båt må jo bli bak da det vel er det partiet i båten med minst bevegelse. Om kummen skal være rektanguler så er det vel mest hensiktsmessig at den er plassert på tvers i båten for å unngå langsgående bevegelser i kummvannet når du går med båten i sjøen. Den bør vel også ha et lokk som er helt tett slik at kummen kan fylles helt opp for å forhindre blanding av luft/og vann, som gir mer bevegelse i kummen.

Fiskekum i bakbenken må jo være rette plassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg bommer på skiva nå, men disse fiskekummene er vel i utgangspunktet laget for å oppbevare levende agnfisk? Da bryr man seg sjelde om den blir litt mørbanket på veien ut ;) Uansett, altså ikke så aktuelt her til lands, men tar man det med ro kan man fint benytte den på måten forespeilet her i tråden også.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg bare skal lage en kum som KAN fylles med vann/is. en plass å oppbevare fisk som skal være med hjem, eller agn.....

Ville sjekka ut hvordan det er gjordt på Kinasnekka og Rana 17 fisk. Når du sier vann/is så slår det meg at det vil være den perfekte is, vann og ølkum for dorgeturer om sommeren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være med og hjelpe deg litt i helga jeg ja.

Isolerte vegger og termometer ja <_<

Mulig å integrere en sånn billig kjøleboks? Må vel mekke et mer solid lokk, men isolasjonsevnen er vel ok. Er litt usikker på om de muligens sprekker fort i den indre plasten.. Og det må vel også kobles til en flens samt en pumpe som kan snu retning for å tømme/fylle vann (El. pumper fikser vel dette?). Kanskje like godt å fylle kummen/boksen med ei bøtte og bruke pumpa til å tømme, da slipper du en gjennomgang i skroget for å få muligheten til å pumpe inn vann?

Om jeg ikke husker feil så mener jeg Maritim har flenser, slanger og pumper til å gjennomføre et slikt prosjekt.

Du får holde oss oppdatert så får vi inspirasjon til å gjennomføre tilsvarende prosjekt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig å integrere en sånn billig kjøleboks? Må vel mekke et mer solid lokk, men isolasjonsevnen er vel ok. Er litt usikker på om de muligens sprekker fort i den indre plasten.. Og det må vel også kobles til en flens samt en pumpe som kan snu retning for å tømme/fylle vann (El. pumper fikser vel dette?). Kanskje like godt å fylle kummen/boksen med ei bøtte og bruke pumpa til å tømme, da slipper du en gjennomgang i skroget for å få muligheten til å pumpe inn vann?

Om jeg ikke husker feil så mener jeg Maritim har flenser, slanger og pumper til å gjennomføre et slikt prosjekt.

Du får holde oss oppdatert så får vi inspirasjon til å gjennomføre tilsvarende prosjekt selv.

du er fader ta meg suveren! TAKK!!

<_<:)

oppdateringer med bilder kommer etterhvert som båten raseres og bygges opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.