Gå til innhold
Fiskersiden

Tubeflue(Drammenselva)


siben
 Share

Recommended Posts

Hvilken tubeflue er det du tenker på? Jeg visste i hvert fall ikke at det var en spesiell tubeflue som var så utrolig god og fanger så mye laks der.

Jeg ble fortalt at det var en speciell flue som fanget mye laks der.Folka som fisker mye der vet sikkert hvilken flue dette gjelder.Ps,dette er noe som jeg har hørt.Men aner ikke om dette er troverdig,mye forskjellige meninger der har jeg forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he, ingen som vil røpe.

Har ikke peiling på Drammenselva, men prøv denne du, når elva synker endel og klarner litt :)

Er iallefall god her i Gaula, etter en flom og forholdsvis kald elv. Mere kan jeg dessverre ikke bidra med.

Men denne (oransjetuben) synes, og den irriterer laksen voldsomt når den er bitelysten på stor og litt farget elv. At det er en spesiell tube som fisker spesielt godt i et vassdrag må du ikke la deg lure til å tro :P

Laks er laks, samme hvor du fisker. Sjokk laksen som evt. er der f.eks. med oransjetuben :P

http://home.online.no/~mylaks/tubefluer.html

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he, ingen som vil røpe.

Har ikke peiling på Drammenselva, men prøv denne du, når elva synker endel og klarner litt :)

Er iallefall god her i Gaula, etter en flom og forholdsvis kald elv. Mere kan jeg dessverre ikke bidra med.

Men denne (oransjetuben) synes, og den irriterer laksen voldsomt når den er bitelysten på stor og litt farget elv. At det er en spesiell tube som fisker spesielt godt i et vassdrag må du ikke la deg lure til å tro :P

Laks er laks, samme hvor du fisker. Sjokk laksen som evt. er der f.eks. med oransjetuben :P

http://home.online.no/~mylaks/tubefluer.html

Takker sølvreven.Er ikke helt den store flue binderen,men jeg skal gjøre et forsøk.Ps,flott hjemmeside du har,masse nyttige og lærerik info der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tuben ser ikke ut etter at du har bundet den. Bucktail er et stivt materiale i tørr tilstand og den spriker i alle retninger. Men når den bløtes og de hule hårene får vann, forandrer den totalt karakter.

Bindebeskrivelse har du på min flueside (bindeteknikker). Bindes i krage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tuben ser ikke ut etter at du har bundet den. Bucktail er et stivt materiale i tørr tilstand og den spriker i alle retninger. Men når den bløtes og de hule hårene får vann, forandrer den totalt karakter.

Bindebeskrivelse har du på min flueside (bindeteknikker). Bindes i krage.

hei

har fisket en god del i elva ca 15 år.

tubefluer ja

batta fuker godt til tider sunrayogså brukersolskinnsfluer i diverse farger .

fargene varierer noe i forhold til lys vann osv.

Foretrekker doggis på dagen(makk) og tube på natta(på mange plasser er utstyret vel så vktig som det som henger i enden i denne floden)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke EN flue som fisker så mye bedre enn andre, men det rare er farger som viser seg ypperlig en sesong kan være nærmest "død" året etter.

Men "gjengangere" som mørke/svarte fluer om natta (som i de fleste andre elver) er en selvfølge å ha med seg.

Typiske gode dagfluer er kombinasjonen rød/orasje og gull - gjerne med "jungle Cock"-kinn.

-Og husk at det aldri blir helt mørkt rundt elva på natta - enten er det lys fra hus eller noe gatebelysning, laksen ser godt og litt riktig glimmer i de mørke små fluene er ofte særs giftig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

har fisket en god del i elva ca 15 år.

tubefluer ja

batta fuker godt til tider sunrayogså brukersolskinnsfluer i diverse farger .

fargene varierer noe i forhold til lys vann osv.

Foretrekker doggis på dagen(makk) og tube på natta(på mange plasser er utstyret vel så vktig som det som henger i enden i denne floden)

:D

Har du noen binde beskrivelse av denne batta flua?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på hvor "hardt det går" der du fisker? Tynnere dersom det er sterk strøm og tykkere om det er mer rolig? Eller omvendt?

Eller er det andre ting du mener med at det kommer an på vannet?

:) trøkket på elva (hvor hardt det går) justerer jeg med materialvalg.feks bucktail på hard elv og mykere materialer på rolig elv. mengden hår justerer jeg etter sesong mye hår tidlig lettere behåret utover sommern(når elva synker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) trøkket på elva (hvor hardt det går) justerer jeg med materialvalg.feks bucktail på hard elv og mykere materialer på rolig elv. mengden hår justerer jeg etter sesong mye hår tidlig lettere behåret utover sommern(når elva synker)

Smart valg må jeg si.Tar det til etterretning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.