Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Sand i Ryfylket.


fiskematre
 Share

Recommended Posts

Har flytta til Sand for ein 3 vekers tid sia og litt fiske har det blitt, men for det mesta i sjøen itte sjøaure med flua. har hørt om at det skal vera eit bra brunaure fiske i området. Nåken som kan hjelpa meg?

Nåken som har litt tips til ørretfiske i lågen?

Er alltid kjekt med nye bekjentskaper innen fiskemiljøet så blir gjerna med på ein fisketur. Har sjøl tilgang på båt (4 hk) i Erfjord. Driver for det meste med dorging/fluefiske etter SØ, og fluefiske etter brunaure.

Takk for eventuelle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha rikelige muligheter for godt fiske der inne i ein uforskamma vakker kommune. Både oppe på høgheia , langs Lågen og ikkje minst i Suldalsvatnet, kanskje det beste storaurevatnet i heile fylket. Har fått fiska altfor lite der inne men skal forhøyre meg med nokre kjenningar som er meir drevne i Suldal. Ellers har du og Ulla, elva som renn gjennom Ulladalen og ut i Jøsenfjorden nærmare Hjelmeland. Denne elva er imidlertid avhengig av regn for å fiske godt, noko som ikkje bør vere umulig denne sesongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei. Jeg bor også på Sand. Har fisket og fått en del SØ her. Vet om ett sted i sandsfjorden hvor det er bra. Jeg drar på ferie nå, men hvis du kontakter meg om 4 uker eller noe så kan jeg vise deg non bra steder.

Du burde også prøve laksen i Hylsfjorden!! Kjør mot Røldal i ca 15-20 min så ser du et skilt som det står hylen på. Med båt kjører du ut fra Sand og holder til høyre hele veien. Er også bra med havstang der. (brosme, lange, uer, lyr, sei) Har også blitt tatt både havmus og St.petersfisk i hylsfjorden i garn... Send meg en PM om du er intressert..

Mats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Matz!

Eg fiska litt i Hylsfjorden før. Tenkte meg ned med båt ein gong. Veit du om rampa fungerar enno? Kraftverket går vel for fullt heile tida no, så ein må vel langt ut for å fiske effektivt. Er du sikker på at det er snakk om uer og ikkje lusuer? Blir ein plaga med smålanger og småbrosmer eller er det anstendig storleik på dei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

hei Mats!

Eg har fått fast jobb her, så eg blir her til høsten og ja.

Gi meg ein lyd når du er tilbake, så blir eg gjerna med. Må få kjøpt meg ny fluestang, knakk sø stanga mi her for nåken veker si....:)

Jeg bor i Sauda og har vokst opp langs fjordene her. Vet om mange "hotspots" både i Saudafjorden, Sandsfjorden, Hylsfjorden og lenger utover.

Er fortiden uten båt, men bare ta kontakt om du trenger noen nye steder å prøve. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Matz!

Eg fiska litt i Hylsfjorden før. Tenkte meg ned med båt ein gong. Veit du om rampa fungerar enno? Kraftverket går vel for fullt heile tida no, så ein må vel langt ut for å fiske effektivt. Er du sikker på at det er snakk om uer og ikkje lusuer? Blir ein plaga med smålanger og småbrosmer eller er det anstendig storleik på dei?

Hei,

Har glemt bort denne tråden her jeg, har vært på ferie i hele sommer. Rampa fungerer den! Ja de jeg har fått har vært uer. Tror aldri jeg har fått lusuer der inne. Man blir ikke veldig plaga med smålanger, men småbrosmer er det verre med. Har funnet ut at større agn og kroker luker ut de små :blink: Det har blitt tatt lange på 20+ der inne så det er muligheter der. Har ikke fisket så mye der inne siden i høst så jeg vet ikke om strømmen er på hele tiden. Var en liten tur inn der for 2 uker siden, da var ikke strømmen på. Det kan være litt problematisk og fiske lengst inn i fjorden når strømmen er på uten å ankre opp. Men strømmen er sterkest i overflaten så tror ikke det er noe problem hvis man ankrer opp!

Du får sende meg en PM hvis du har lyst på selskap :D

hei Mats!

Eg har fått fast jobb her, så eg blir her til høsten og ja.

Gi meg ein lyd når du er tilbake, så blir eg gjerna med. Må få kjøpt meg ny fluestang, knakk sø stanga mi her for nåken veker si....

Hei,

Bor du her enda? Jeg har netopp kjøpt meg fluestang til SØ jeg også (kanskje du kan lære meg litt?). Vet om et sted i sandsfjorden der jeg aldri har fisket uten og få SØ.

Mats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Her har det vært mye aktivitet ja! Gode ting!

Eg bur fortsatt på Sand, men har fortsatt ikkje kjøpt meg ny fluestang. Men har ei haspelstang liggande eg kan bruka.

Kan godt visa deg litt med flua Matz, men eg har berre tid i vekedagane då eg reise vekk i helgene.

Begynne akkuratt nå å bli litt hektisk på jobb nåken veker nå, men berre gi ein lyd om ein dag som passe så ser eg om eg får tid. Sender deg PM med nummeret mitt da jeg har litt begrensa internett-tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

drar opp igjen denna tråden her eg siden eg aldri kan få nok info:D

Har vært ein del turar itte sjøauren, men berre blitt fisk under minstemål.

Igår kjørte eg rundt Jelsa på jakt itte fine vatn og vakande fisk for å ta årets første brunørret.

Er jo et mylder av fiskevatn rundt her, men alle dei eg har sjekka ser ut til å særdeles småfallen fisk. Så har et par nye spørsmål:)

- Nåken som har nåken tips til vatn med fisk fra 3hg som er greit å kjøra til itte jobb ein kveld. Altså ikkje spesielt lang kjøring. Gjerna tips til vatn som kan vera gode nå så tidlig. Greie fluemuligheter

- Tips til vatn/områder for fluefiske dagstur (kanskje en overnatting)

- Fra når kan ein begynna fiska i suldalsvatnet? Kor e greiast å få leigt seg båt? Såg ein del fine vak der oppe sist veka.

PS. Berre å slenga seg på om nåken vil prøva brunørreten eller sjøørreten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei,

Interessant tråd :)

Jeg bor på Jørpeland, men har nettopp bygget hytte i Suldalseid ved Hylsfjorden.

Nyinnkjøpt båt kommer på vannet om drøyt to uker, og da skal fiskelykken prøves både med stang, snøre og garn.

Fortstår jeg det rett at (kanskje) det beste fisket er helt inne mot Hylen, i motsetning til lengre ut i fjorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg ikke hjelpe deg med synser.

Men kan legge til at jeg har hatt en strålende dag i Suldal!

Begynte på lyrplassen min der jeg har mistet en 5kilos og en 3 kilos på flue tidligere. Fikk idag endelig en på 2.5 kg som trøst. Artig på #5 stang. Avsluttet dagen med å ta årets første på tørt i vannet ved erfjord. Noen små pinner, men fikk testet mine nye fortommer som var knall bra og terpet litt på tørrflueteknikken :)

Hærlig dag!!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja jeg finner nok utav fjorden selv etter hvert :lol:

Bedrev litt slukfiske fra land i helga, og fikk mange fine opplevelser. Fangsten begrenset seg til en liten lange og en småtorsk, men at det er mer å hente er sikkert.

Flere sjøørret gled forbi uten at jeg klarte å lure dem, men den største var nok på rundt kiloen.

I tillegg var det en fin smålaks (ca 4 kg?) som var interessert i sluken et par ganger.

Som om ikke det var nok var det mye kåt horngjel som boltret seg, tett omslynget. Disse var forståelig nok ikke særlig lystne på sluk :)

Som en fin avrunding kretset en av de lokale havørnene rundt litt før den ga opp håpet om middag fra meg, og satte kursen videre utover Hylsfjorden.

Dårlig fiske, men flotte opplevelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ein tur opp i Suldalsvatnet ikveld. Var på ein veldig fin plass og såg masse OK fisk på ca 5 hg.

Fekk totalt 4 stk på flua, minste ca 200g og største litt under 5 hg. Har ALDRI sitt så feit fisk før! Sykaste vommo eg har sitt :D

Deiligt med årets første skikkelige fiskar! Fiskane blei tatt på våtfluer og nymfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ein tur opp i Suldalsvatnet ikveld. Var på ein veldig fin plass og såg masse OK fisk på ca 5 hg.

Fekk totalt 4 stk på flua, minste ca 200g og største litt under 5 hg. Har ALDRI sitt så feit fisk før! Sykaste vommo eg har sitt :D

Deiligt med årets første skikkelige fiskar! Fiskane blei tatt på våtfluer og nymfer.

Grats :D Bilde av fisken? Husken fisken jeg fikk i Suldalstraktene i min barndom var av den blanke sorten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.