Gå til innhold
Fiskersiden

Hva har skjedd med smaa laks?


Pchenet
 Share

Recommended Posts

Ved aa lese de forskjellige fangstrapporter i denne forum (Soerlandet, Vestlandet, NordNorge), kan man stille seg spoersmaal om hva har skjedd med smaa laks iaar?

Det ser ut som de fleste Norske elver har ikke sett noe betydelig oppgang saalangt. Men det foereloepig bildet blir enda verre naar man ser paa hva som skjer i utlandet:

Irland opplever sitt vaerste sesong i mann's minne, Skottland har en ganske daarlig oppgang og til og med Island resultater saa langt er skuffende. Kanada har ikke hatt noen skikkelig oppgang opp til naa.

Er det de matforhold i sjoeen som skaper problemet og gjoer at smaa laks sulter i hjael? Kansje, men om saa, hvorfor har ikke problemet skadet mellom og stor laks oppgangen? Skottland og Norge har hatt en ganske brukbar 2007 oppgang av disse kategoriene.

Kunne det vaere at det finnes en drastisk utvikling av tjuv fiske i sjoeen, og at det er dette som er aarsaken? Hva angaar Irland, kan man si med 99% sikkerhet at det er tilfellet. Den Irske regjeringen aksepterte aa innfoere et total forbud mot drivgarn fra Januar 2007, men det er ingen hemmelighet at dette forbud ikke er implementert og at det finnes ingen kontroll i sjoeen mot tjuv fiske. Fersk vilt laks kann finnes i omtrent alle fiskbutikker over hele Irland!! Men hva med resten av Europa?

Det finnes et utrolig stort antall av utlandske traalere som fisker i internasjonale farvann med svaert lite kontroll. Fanget kan lastes av i Spanien eller Poland uten at noen har noe som helst kontroll med det.

Eller er det bare et daarlig aar og neste aar vil bli bedre?

Jeg spiller kansje djaevelen's advokat her, men dette hadde vaert interessant aa hoere om andre synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er åpenbart at det er forholdene i havet som er årsaken, da også elver uten lusproblemer mangler smålaks, Da er det 3 faktorer som faller meg i hu:

1.Næringstilgangen. HAr også hørt det sagt at mellomlaksen er en kilo mindre enn vanlig i flere elver, dette kan underbygge påstanden.

2.Temperaturen- dette vet jeg ikke noe om hvordan har vært, men det er jo mulig oppgangen kommer veeeldig sent pga dette?

3. Overfiske, jeg tenker da spesielt fra russerne som det tidligere er påvist i perioder har store mengder smolt som "bifangst" i trålposene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har lurt på det samme. Eg fisker i Hå-elva som er kjent for mye smålaks. Vanligvis får eg 1 mellomlaks\storlaks for ca. kvar 7. smålaks. I år har eg fått flere mellomlaks enn smålaks tilnå, og dette hører eg fra andre fiskere også. En kar som omtrent bor i elva har fått over 20 laks, men bare 5 svidder :unsure: Skal egentlig ikke være mulig i denne lille elva. Senest nå i dag handtailet eg en laks på 4,15 kilo for en kompis..

Håper smålaksen kommer senere, men eg er jammen ikke sikker lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper smålaksen kommer senere, men eg er jammen ikke sikker lenger...

Ser av dagens Adresseavis at det pga manglende innsig av (små)laks blir innført restriksjoner fom. 1 aug. i enkelte trønderske elver. I all hovedsak blir det ikke lov til å fiske med mark, samt at hunnfisk skal settes tilbake igjen....

Link til artikkel i Adresseavisen

Er egentlig litt overrasket over at dette er noe som ser ut som om det har gått de lokale fiskerne hus forbi....regnet med at dette var behørig debattert og kommentert allerede ....Men Sølvreven & Co er kanskje oppe i elva for å utnytte de siste timers markfiske ?

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket dette jeg også. Er jo en stabil sviddefisker som skulle hatt mye mer fisk enn hva jeg har til nå i år.

Snakka me ein kar i Dirdalselva som mente på at lakselusa var ekstrem her for noen år siden når smolten gikk ut som skulle komme tilbake som svidder i år.

Fisk som kom inn det året hadde så mange som 100 lus i alle stadier og masse sår.

Har fisket litt i naboelvene til denne dirdalselva, og samme utvikling her også med tanke på svidder i år.

Hva tid startet nasjonal avlusning strategi blant oppdrettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig litt overrasket over at dette er noe som ser ut som om det har gått de lokale fiskerne hus forbi....regnet med at dette var behørig debattert og kommentert allerede ....Men Sølvreven & Co er kanskje oppe i elva for å utnytte de siste timers markfiske ?

I know ! Se under Midt-Norge :D

Det er ikke bare i år at smålaksen (for vårt vedkommende) er nesten fraværende.

Egentlig trenger det ikke å være et "dårlig" tegn !

Se på Gaula, det har vært mye mindre smålaks der de siste årene, i forhold til det vi er vant til fra de tidligere år. Da gikk det flak med smålaks. I fjor var det riktig nok endel smålaks. Men ikke i nærheten av det som var tidligere !

Og det er smellfeit storlaks som er trenden nå, og den kommer tidlig. Kan det være at temp. i havet har øket litt, og at laksen kan fråtse ute i havet. Og kommer tilbake som feit mellomlaks eller storlaks ???

For det er faktisk trenden i Gaula de siste årene. Umulig å si, men det kan være en mulighet.

En "syk" utvikling (ut ifra helt andre forhold i havet etc.) som kan bare bli verre etterhvert.

Men uro og bekymring ovenfor laksen blir nok litt overdrevet kanskje, når det er dårlige år.

Kanskje det vil komme mye feit storlaks igjen neste år ? Mye som tyder på det.

Nå snakker jeg kun for Gaula, men dette skal dere bite dere merke i :

Det året vi har nå, er en tro kopi av noen år jeg har i minnet fra tidligere år. Ser dere syklusen ?

Disse årene var elendige: (mens jeg fisket i Gaula)

1992

1997

2002

2007

Årene imellom var meget gode (stigende kurve).

2000 og 2001 var enorme. 2002 var "katastrofe" !

2003 var igjen formidabel, med tanke på storlaks !

Vil 2008 bli et knall storlaksår igjen ?

Vel, historien sier det (så langt) :P

Så dette med laksen er nok ikke så helt enkelt. Men at laksebestanden er på retur totalt sett skal jeg være helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know ! Se under Midt-Norge :blush:

Det er ikke bare i år at smålaksen (for vårt vedkommende) er nesten fraværende.

Egentlig trenger det ikke å være et "dårlig" tegn !

Se på Gaula, det har vært mye mindre smålaks der de siste årene, i forhold til det vi er vant til fra de tidligere år. Da gikk det flak med smålaks. I fjor var det riktig nok endel smålaks. Men ikke i nærheten av det som var tidligere !

Og det er smellfeit storlaks som er trenden nå, og den kommer tidlig. Kan det være at temp. i havet har øket litt, og at laksen kan fråtse ute i havet. Og kommer tilbake som feit mellomlaks eller storlaks ???

For det er faktisk trenden i Gaula de siste årene. Umulig å si, men det kan være en mulighet.

En "syk" utvikling (ut ifra helt andre forhold i havet etc.) som kan bare bli verre etterhvert.

Men uro og bekymring ovenfor laksen blir nok litt overdrevet kanskje, når det er dårlige år.

Kanskje det vil komme mye feit storlaks igjen neste år ? Mye som tyder på det.

Nå snakker jeg kun for Gaula, men dette skal dere bite dere merke i :

Det året vi har nå, er en tro kopi av noen år jeg har i minnet fra tidligere år. Ser dere syklusen ?

Disse årene var elendige: (mens jeg fisket i Gaula)

1992

1997

2002

2007

Årene imellom var meget gode (stigende kurve).

2000 og 2001 var enorme. 2002 var "katastrofe" !

2003 var igjen formidabel, med tanke på storlaks !

Vil 2008 bli et knall storlaksår igjen ?

Vel, historien sier det (så langt) :P

Så dette med laksen er nok ikke så helt enkelt. Men at laksebestanden er på retur totalt sett skal jeg være helt enig i.

Du har nok et viktig poeng her Soelvreven, det at smolten blir kansje lenger i sjoeen og kommer tilbake som mellom laks og/eller stor laks. Om man ser paa tallene for iaar versus i fjor for tre av elvene i ditt omraade: Gaula, Orkla og Stjoerdal, har gjennomsnitt vekten holdt seg ganske stabilt for hele Juli maaned, rett over seks kilos for Gaula or Orkla, rett over 5kgs for Stjoerdal. Jet vet at man skal vaere forsiktig med de fangsttallene man finner paa nettet, men trenden er der. Hvis man sammenligner med ifjor, er differansen ca et kilo mindre for Juli 2006. :P

Og trenden er den samme i andre deler av verden. I Skottland (Dee, Spey, Hemsdale, Conon) er det blitt tatt langt mer laks over 8kgs i aar enn for mange aar, her i Irland (Blackwater hvor jeg bor) er ogsaa gjennomsnitt vekten opp ganske betraktelig, selv om fangst tallet er elendig, I Russland, Ponoi og Varzuga (smaa laks elver) viser en kraftig vekt oppgang.

Unntaket til dette ser ut til aa vaere Namsen, fangsttallet gaar opp men gjennomsnitt vekt gaar drasktikt ned, Denne elven er paa vei til aa bli "Norge's dronning elv for svidder" med unntak av de tre foerste uker!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss bare håpe dette er tilfelle som sølvreven sier :blush:

Har ikke nok år på nakken enda til og snakke om fangst så langt tilbake. Men mine tidligere år har som sagt lugget mye høyere på fangst enn til nå i år.

Er vi heldige så kommer den senre i august en gang. Er trossalt lenge igjenn av sesongen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Hvis noen har lyst å få laks, tar de nå bra mengder i River Dee, Skottland. Etter å ha fulgt statistikken de to siste årene nesten hver uke, må jeg vel si at det ser meget oppløftende ut. 13 stykker tatt på Banchory valdet ene og alene i går!!!! Galskap!! Innrapportert mellom 30 og 40 laks hver eneste dag, og dette kun for de valdene som er tilknyttet fishdee internett siden.

Cairnton tok 3 laks og 5 grilser forrige uke. Mesteparten var fisk med lus, altså ikke gammel fisk som har kjent fluer tidligere i sesongen.

http://www.fishdee.co.uk/pages/catches.asp?dom=FishDee

Får håpe de fleste andre elver følger etter:

Dee:

Enough, Lord, please as the grilse have arrived and the river was perfect at the end of last week.

There are still multi-sea winter fish coming in so don't be afraid to get the big rod out with a large colourful fly and find those quieter corners, how often do fish take so close to the river edge

Spey:

The grilse still have not arrived in any numbers on the Spey but I am still hearing that the Helmsdale and the other northern rivers are catching grilse so it should not be long before they appear here as well.

Tay:

However, we do now have hopes that the main grilse run could arrive any day. Catches have increased in northern rivers for a couple of weeks now, and in the past two years it has been this week, the last week in July, that the run has properly arrived. When it does,if you catch those conditions just right, some good catches might result.

Bjerkreim:

Tilbakemeldinger på daglige fangster.

Meldinger om oppgang av svidder.

De kveldene jeg var der i forrige uke gikk det greit med laks/smålaks. Fikk bare en på 0,8. Men ryktene går om en del fisk som går gjennom trappen. Skal fiske der hele neste uke på kveldene. Så da håper jeg det er litt mer liv i bekken. Skal ta en kikk i trappene for å se om ryktene er sanne. Kondisjonen på enkelte lakser i Bjerkreim er det vel noe værre med. 100 cm og 8 kilo..herregud, er det mulig!

Jeg er iallefall litt optimist enda...litt :D

Endret av Roar Velle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Var på en liten kveldstur i den lokale syndefloden. Høy vannføring, og fortsatt stigende. Godt å se at grilsen er på plass.

Ble to sølvblanke grilser og en laks, på 3 run over hølen. Mesteparten av kampen med grilsene foregikk over vann. Stakkars grilser, de sliter litt med å holde seg under vann nå på den høye vannføringen. Ligger der å planer på toppen... :lol:

Vel, alt synes å være normalt foreløpig, i min elv.

Liten oppdatering fra Grantown valdet i Spey:

The total of declared salmon for this season currently stands at 219. This compares with 201 at the same point for last season - and lets not forget that last season was a good one! 13 salmon/grilse have been declared during the last six days

Endret av Roar Velle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, alt synes å være normalt foreløpig.

Fisker en del i Loneelva i løpet av sommeren når jeg er hjemme i Bergen. Når det er vann går der alltid tert (smålaks), og forholdene i løpet av helga var helt ideelle for oppgang. Det burde blitt tatt mellom 20-40 tert på en slik flom hvis alt var normalt, kanskje til og med mer siden tidspunktet for oppgang var ideelt, men jeg vet kun om fire stk tert som kom på land. Det man stort sett får er jo noen få laks - typisk rundt 3-3,5 kg, samt noen større fisker innimellom. Dette er langt fra vanlig i en elv der snittvekt ligger rundt 1,5 kg..!

Dette er unormalt, ja helt spesielt til denne elva å være, der smålaksen utgjør elvekapitalen. Vet jo selvsagt at oppgangen kan forsinkes av flere faktorer, men hadde det vært noe smålaks i havet skulle det uansett gått slengere og småflak opp elva. Hvor i all verden er terteflakene hen..?

I Daleelva som ligger noen mil innenfor i samme fjordsystem, ja der har det vært så ille at fredning er innført. Nei, noko e' hakkande gale... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker en del i Loneelva i løpet av sommeren når jeg er hjemme i Bergen. Når det er vann går der alltid tert (smålaks), og forholdene i løpet av helga var helt ideelle for oppgang. Det burde blitt tatt mellom 20-40 tert på en slik flom hvis alt var normalt, kanskje til og med mer siden tidspunktet for oppgang var ideelt, men jeg vet kun om fire stk tert som kom på land. Det man stort sett får er jo noen få laks - typisk rundt 3-3,5 kg, samt noen større fisker innimellom. Dette er langt fra vanlig i en elv der snittvekt ligger rundt 1,5 kg..!

Dette er unormalt, ja helt spesielt til denne elva å være, der smålaksen utgjør elvekapitalen. Vet jo selvsagt at oppgangen kan forsinkes av flere faktorer, men hadde det vært noe smålaks i havet skulle det uansett gått slengere og småflak opp elva. Hvor i all verden er terteflakene hen..?

I Daleelva som ligger noen mil innenfor i samme fjordsystem, ja der har det vært så ille at fredning er innført. Nei, noko e' hakkande gale... :blink:

Ja, som Du selv sier, er laksefiske for selvpinnere!! :D

Jeg tror at Soelvreven har rett, grunnen for saa faa "svidder eller tert" er at fisken staar lenger i sjoeen! For aa kontrollere det som skjer i Skottland og spesielt i Dee hvor jeg har fisket hvert aar i tredve aar, ringte jeg Robert, hoved ghillie paa det best vald i Dee elven, igaar kveld. De fikk 14 laks i forrige uke og det er et bra tall for denne delen av sesong. Han var fornoeyd og spesielt med hensyn til vekten: "The fish we see and catch is rather heavy for July, eight to ten pounds rather than four to six, not typical July grilse". Naar jeg spurte ham om den ekseptionnel fangst paa Banchory (69 laks i forrige uke), bekreftet han hva jeg selv trodde, nemlig at disse fisk var Feugh (side elv til Dee som munner ut i Dee paa Banchory valdet) fisk som hadde ventet paa vann i lengre tid, frem til den store flommen de hadde i forrige uke. Saa dette var nok ikke en riktig indikasjon av et stort grilse oppgang i Dee!

Saa lengre tid i sjoeen, overfiske, temperatur forandring?? Antageligvis en kombinasjon av alle disse faktorene, og vi skal forsette aa plage oss selv for aa proeve aa forstaa ! :blush:

Ja vi er galne alle sammen! :lol:

Endret av Pchenet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Forsatt godt med innsig av smålaks i sørvest. Med jevn høy vannføring gjennom hele juli er det litt vanskeligere enn tidligere. Får ikke de helt store flomflakene. Håper det holder seg utover. Her i Sørvest kommer jo mesteparten av laksen utover august/september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ser litt med bekymring på er at smålaksen i trøndelagselvene ser mager og tynn ut, den er ofte småfallen og dårlig kondisjon. Mens storlaksen er "bælfeit" og ofte har en veldig god kondisjon. Hva kommer dette av? Kan dette ha noe med maten de spiser? Er den småfallne sildefisken som brisslig/lodde/div som smålaksen lever av fisket opp for å bli industrifisk, altså for til oppdretslaks?

Bestanden av stor sild ser ut til å være bra, kan dette ha betydning for den veldig feite storlaksen?

I år synest jeg også laksen har hatt mindre lus og lusskader enn årene før også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ser litt med bekymring på er at smålaksen i trøndelagselvene ser mager og tynn ut, den er ofte småfallen og dårlig kondisjon. Mens storlaksen er "bælfeit" og ofte har en veldig god kondisjon. Hva kommer dette av? Kan dette ha noe med maten de spiser? Er den småfallne sildefisken som brisslig/lodde/div som smålaksen lever av fisket opp for å bli industrifisk, altså for til oppdretslaks?

Bestanden av stor sild ser ut til å være bra, kan dette ha betydning for den veldig feite storlaksen?

I år synest jeg også laksen har hatt mindre lus og lusskader enn årene før også.

Interessant det Du sier om kondisjon og lus. Jeg ser for eksempel at i Namsen, er vekten for enkelte smaa laks ned paa 0.7-1kg. Det er utrolig "smaatt"! Jeg har fisket lenge men kan ikke huske aa ha tatt laks paa under kiloet! men jeg kom ganske naert i aar i Namsen!<a href="http://java script: smile.gif

Hva angaar lus, leste jeg nettopp en artikkel i Trout & Salmon (Juli) skrevet av Michael Wigan "Hope for the Silver King" (Nei Soelvreven, han skriver ikke om Deg! ;) ) hvor han skriver blant annet med hensyn til Skottland " The efforts by fish farms to clean up their act has boosted confidence" " many fish farms have cleaned up their act impressively" Skjer det samme i Norge? Om det gjoer det, kan det kansje vaere en forklaring paa ditt poeng? Men jeg er ikke saa sikker, det finnes en del traad andre steder i forumet som beskriver en mye verre lus tilstand i elvene? (Vestlandet, Soerlandet).

I samme artikkelen, snakker han ogsaa om et vesentlig poeng som KIS nevnte ovenfor, den forferdelig effekt av (Russiske) traalere paa smolt. Han skriver foelgende:

" Lastly, an announcement by the outgoing EU commissioner, Joe Borg, from Malta, paves the way for a no-discard policy at sea. This radical improvement to a tragically inefficient policy will be slow, but it will come. This means that all fish caught will be brought into port. This is relevant for the incidental catch of smolts in pelagic (surface) fisheries off Norway. if smolts are hauled in the nets targeting young mackrel and herring, they are going to be seen. this inadverted abuse, if it occurs, will then be curbed" Dette vil ikke bli innfoert imorgen tidlig, men det i hvert fall kunne bli et skritt i riktig retning, tror jeg!

Endret av Pchenet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsatt godt med innsig av smålaks i sørvest. Med jevn høy vannføring gjennom hele juli er det litt vanskeligere enn tidligere. Får ikke de helt store flomflakene. Håper det holder seg utover. Her i Sørvest kommer jo mesteparten av laksen utover august/september.

Tja... vanskelig å være helt enig med deg. Eg var ute laaaaangt oppi i elva på fredagskvleden. nesten på Undheim, og fekk en ligen laks på 3,2 kg. Den forærte eg far og mor som stolte grunneigere...

I dag var eg ute fra halv 11 til ca halv 2. Resultatete blei 2 laks og 2 svidder på land, samt 1 mistet laks. Velger å tro att det er ett bra innsig av fisk nå, og att det ikke er alle andre som er talentløse laksefiskere.....

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... vanskelig å være helt enig med deg. Eg var ute laaaaangt oppi i elva på fredagskvleden. nesten på Undheim, og fekk en ligen laks på 3,2 kg. Den forærte eg far og mor som stolte grunneigere...

I dag var eg ute fra halv 11 til ca halv 2. Resultatete blei 2 laks og 2 svidder på land, samt 1 mistet laks. Velger å tro att det er ett bra innsig av fisk nå, og att det ikke er alle andre som er talentløse laksefiskere.....

Hei grattis med fangsten Karleif, hva fikk Du de paa? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.