Gå til innhold
Fiskersiden

Forbrems eller bakbrems?


Myklebust
 Share

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ulike meninger.

http://www.maggotdrowning.com/forum/topic....ID=15074#115815

"My favourate reels are the browning ultimatches purely because they dont have a drag system at all!"

"Back winding causes so many more problems than using a correctly set drag. A good angler attempts to land a fish as soon as possible so as to prevent the fish from exhausting itself. Using the back wind does not allow a decent resistance to a running fish to be applied so this tends to extend the fight. Using the back wind is asking for the bail arm to over run and cause a "birds nest" so leading to a snap off. Any angler who has experienced rapped knuckles from a rapidly rotating bail arm will know how painful this can be, Only one hand can be used to apply pressure on the rod so resulting in loss of control.

a correctly set drag ensures the fish has to fight against a set resistance. The use of a finger on the spool rim allows further resistance to be applied. Two hands in use on the rod allows for a greater degree of control."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Hoika

Bremsen stiller jeg som regel helt dønn perfekt før jeg begynner fisket[ :P ].

På den måten blir det liksom litt likegyldig hvor bremsen sitter...

Det er jo ikke råd å stille bremsen helt pefekt før fiske for du vcet jo ikke hvor liten eller stor fisk du kommer til å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt før fiske er så stramt at du får gitt godt tilslag og kjøre fisken trygt uten at snøret ryker. For min del betyr dette at bremsen må justeres under kjøring av stor fisk, strammes på langt snøre og slakkes litt på kort. Hvor hardt du bør stille bremsen kommer jo også an på andre faktorer som krokstørrelse, mykhet i stang, snags i nærheten eller uren bunn som fisken kan gå ned i, om fisken er løs i munnen eller ikke osv.

Hoikas poeng er at hvis du er nøye med å stille bremsen FØR du kaster ut, betyr det mindre om bremsen er foran eller bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så viktig hvor bremsen sitter. Har lest at brems som sitter på spolen er kraftigere. så logikken må vel være at forran på UL sneller og til tungt fiske, og at det "holder" med å ha bremsen bak på alt i mellom. Har begge deler, og har ikke hatt problemer med noen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

Man skal passe litt på dersom man fisker fisk som ruser kjapt. Ville ikke fisket laks i stri elv med backwinding og bremsen i bånn for å si det sånn. Går det for kjapt unna er det bare å holde igjen i sveiva så ordner bremsen resten.

Personlig tror jeg ikke det er noe problem. Det viktigste er at man ikke tviholder i sveiva, men at man slipper den og bare bremser forsiktig med pekefingeren på bøylen. På den måten har man en hånd fri også. Det samme gjør man når fisken skal håves, hold pekefingeren på bøylen for å unngå at snella gir fra seg sene.

En annen ting som er viktig ved bruk av denne metoden; bruk store sneller. En stor snelle tar inn mye sene ved få omdreininger. På samme måte gir den ut mye sene ved få omdreininger, og man får en myk og fin kjøring av fisken. Som Grutle sier, den mest følsomme metoden for kjøring av fisk! Litt uvant og vanskelig i starten kanskje, men med litt trening går det utrolig greit.

Det at man kan stille inn bremsen på forhånd har jeg liten tro på. Når jeg brukte bremsen justerte jeg den hele tiden under kjøring, og synes da det var mest hensiktsmessig å ha den bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Om du gjør tilslag på langt hold mener jeg bremsen bør være noe hardere da enn de kritiske sekundene før håving... Mulig jeg tar feil.

Tar nok ikke feil[ :) ]

Tar tillslag med pekefinger som låser snøret, men fisker med litt løsere brem på utstyret. Bruker gjerne hånda, eller styring av stanga som brems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

"Det at man kan stille inn bremsen på forhånd har jeg liten tro på."

Det er enkelt. Still bremsen sånn at du med moderat kraft klarer å dra ut snøre direkte fra snella.

Helt enig med havengelen. Poenget er å stille bremsen slik at stor fisk ikke ryker snøre eller annnen del av utstyret, samtidig som det er en viss motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Thomas

Om du gjør tilslag på langt hold mener jeg bremsen bør være noe hardere da enn de kritiske sekundene før håving... Mulig jeg tar feil.

Nix. You're right. Det er bare hovedregelen, men det finnes jo ørten unntak. Blir litt annerledes ved meitefiske også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.