Gå til innhold
Fiskersiden

Forskjell på saltvannsfiske og ferskvann?


Lillegutt
 Share

Recommended Posts

Jeg er rimelig ny på fluefiske. Har en guideline procast stang og snelle i klasse 6. Har brukt denne til ørretfiske i små elver og vann.

I sommer har jeg blitt mer og mer sugen på å prøve fluefiske i sjøen. Men kan jeg bruke det samme utstyret som jeg bruker i ferskvann her?

eller må jeg kjøpe annen snelle og line? tenke kanskje at jeg kunne bruke samme stangen, men kjøpe ny snelle med "saltvannsline" :lol:

må jeg ha andre fluer i sjøen??

hva er hovedforskjellen på saltvannsfiske og ferskvann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du kan jo bruke samme utstyr i sjøen, men en annen line (å en saltvannsbestandig snelle) er å foretrekke.

Flyteliner egner seg ikke i sjøen, mens derimot intermediate og synkeliner bør brukes.

Selv bruker jeg intermediate til alt mitt sjøfiske med flue.

Hva angår fluer så kommer det an på hvilke sorter fisk du er på jakt etter.

Til sjøørret er det streamere og rekeimitasjoner, samt børstemarkimitasjoner som gjelder.

For makrell er det egentlig ikke annet enn å binde på noe rødt og sølv, så biter jo den om den er der!

Tørrfluer egner seg bare, slik jeg ser det på grunner med litt strøm, og kan fiskes stripende med gode resultater i sene kveldstimer.

Skitt fiske er vel det eneste som gjenstår å si. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du flyteliner ikke egner seg?

Jan.

hm, dette må jeg ha gått glipp av, merkelig at jeg har fått rimelig mange SØ opp til 4kg på flyt i sjøen da.....

men kan forsåvidt være enig i at interm. eller synk funker bedre på lyr, torsk,sei og andre arter som foretrekker dypere plasser, men i utgangspunktet burde du kunne fiske med utstyret ditt i fersk og saltvann.

bare husk å skyll det for hver gang:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt masse fisk, opp mot 5 kg sø på flyt, fungerer utmerket.

(fisker bare med flyt HA SØ Torsk osv om natta, jeg fisker på grunne partier viktig å nevne)

Som svenskene sier er intermeditant ikke noe dumt valg

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp.

Jeg fisker flyt utstrakt, men også intermediate, alt etter situasjon.

Men alt som sies, sies på grunnlag av erfaringer, så vi får la CATCHALOT få anledning til å begrunne det.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei sekserstang egner seg utmerket til lett fiske i sjøen etter f.eks sjø-ørrett og makrell. Kan fint bruke samme snøre og snelle også, men som det blir nevnt er det viktig å skylle det. Smøring av snøret en gang i blant er også viktig for å beholde gode kasteegenskaper. Hvis du finner ut at dette er noe å satse på kan du jo kjøpe spesialsnører etterhvert. Et alternativ som er billigere for å komme litt ned er å kjøpe en synkefortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.