Gå til innhold
Fiskersiden

Tips for harving?


knutis
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har tips når det gjelder harving? Har forstått såpass at det foregår i mørket og gir mulighet for stor fisk. Krokstørrelse? Teknikk? (har tenkt å bruke ei 9fots 2-15g haspelstang) Værforhold? Fungerer teknikken i elv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv en laaaang lett match stang på ca 4m, med en liten(1000serie) haspelsnelle. Firelineeller lignene i 0,08-0,10mm for lange kast. Mustad krok i 2-4-6 med mothaker på krokskaftet. Kroken er ganske vid i bøyen. Fyller kroken med mark, passer også på å ha en 3-4 markender som henger liksom løst over markklysa. Fiskes som nevnt over oppe i overflata. Meningen er jo at den skal imitere en frosk som svømmer. For å etterligne dette holder jeg stanga nesten rett opp, sveiver så langsomt som jeg kan uten at klysa "synker", samtidig som jeg forsiktig vipper med stangtoppen.

Ser du fisk eller vak, kast dit med en gang.

Kjenn på snellespolen og lina innimellom så du ikke får løse innsveivingsrunder som lager utrolige floker ved kast.

Er også meget sparsom med å bruke lys av flere grunder. Tror fisken blir skremt av lyset og øynene bruker lang tid for å omstille seg til nattsyn igjen. Når jeg først må bruke lys, går jeg vekk og stiller meg med ryggen mot vannet. Lukker så det ene øyet, så har jeg litt nattesyn igjen i allefall.

Når alt klaffer og fisken tar, pleier jeg å vente en stund føre tilslag. Fisken tar gjerne markklysa, går en meter eller to, stopper opp, for så å gå videre. Da setter jeg tilslaget. Dersom jeg mistenker at det er småfisk gjør jeg tilslag med en gang, for å ha mulighet til å sette ut den igjen.

Har lest et sted at en ivrig harvefisker i Nordmarka, har gått helt over til å sette tilslag med en gang. Han mente at han hadde like stor sjangs nå til kroking som før, men det var lettere å kroke løs småfisk.

Siste tips...... Ta med dobbelt så mye mark som du tror du har bruk for, og kjøp deg en markboks du kan feste i belte.

Skitt fiske i nattens mørke

Tørrflua

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! (Litt uventet å få markfisketips fra Tørrflua, men harving foregår jo i det minste i overflata!) Noen som har prøvd teknikken i elv? Bor like ved ei elv som på ettersommer/høst kan ha stor ørret. Hadde vært kult med en 3 kilos som plasker etter marken..

Hvilke steder pleier å fungere bra? Brådypt? Grunt? Stein eller bøtbunn?

Og hvor mørkt bør det være? Synd å begynne fisket for tidlig og bare oppnå å skremme fisken.

Endret av knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! (Litt uventet å få markfisketips fra Tørrflua, men harving foregår jo i det minste i overflata!) Noen som har prøvd teknikken i elv? Bor like ved ei elv som på ettersommer/høst kan ha stor ørret. Hadde vært kult med en 3 kilos som plasker etter marken..

Hvilke steder pleier å fungere bra? Brådypt? Grunt? Stein eller bøtbunn?

Og hvor mørkt bør det være? Synd å begynne fisket for tidlig og bare oppnå å skremme fisken.

Jepp, kan nesten måle seg med tørrfluefiske, meget spennende. Har intrykk av at fisk kan tas overalt, men liker nok at dybden er mellom 0,5- 3m. Synes det er viktig at det er ganske lettgått på land, så man slipper å bruke lys v forflyttelse. Bevegelig fiske gir nok også flere tilslag. Har ellers god erfaring med å fiske rundt omkring liljeblader, myrkanter og andre vekster. Fisker i fra skumringen fremtog. Coolt å fiske i måneskinn.

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harving har jeg drevet på med i snart 40 år, og er en av de mest spennende fiskeformer jeg vet om. Og ikke minst noe av det man får mest fisk på. Kan oxo harve på våren, noe ikke mange er klar over.

Jeg bruker lange teleskopstenger, toppknytt, på 5-8 m.

Kaster først langs land og trekker utover. Ofte står den klistra inntil land så det er viktig å fiske ut området du skal bevege deg mot. Lys er sef. bannlyst. Det er oxo viktig at du har en rykkvis bevegelse i marken. Ett helt jevnt drag fisker ikke. Hastigheten skal være så på grensen til at den synker. Når fisken slår/napper senker jeg stanga så fort det er mulig, gir slakk, som tørrflua beskriver.

Bruker abedin krok nr.2-4 ettersom hvor stor fisk jeg kan forvente.

Hvis du skal bruke multisnøre bør du ha en fortom av mono. Erfart at den spytter ut marken når den merker multisnøre i munnen.

Hvis det er blikk stille blir jeg heller hjemme. Det bør være krusninger på vannet så fisken tørr å komme inn til land og at du ikke skremmer den så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg hatt første turen. Det ble ingenting utenom en 100g abbor som tok mens jeg prøvde ut teknikken mens det ennå var lyst. Vannet jeg prøvde er forøvrig et vann med lite fisk så det er vel ikke det ideelle førsteturvann sånn sett. Jeg brukte en miks av gulp og mark i stedet for bare mark, Noen som har erfaring med gulp til dette fisket? Den sitter jo mye bedre på og er slik sett enklere å fiske med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er det noen som har tips når det gjelder harving? Har forstått såpass at det foregår i mørket og gir mulighet for stor fisk. Krokstørrelse? Teknikk? (har tenkt å bruke ei 9fots 2-15g haspelstang) Værforhold? Fungerer teknikken i elv?

Her kan du få en liten innføring i harvefiskets mysterier jeg laget for noen år siden:

Mange har lyst til å prøve, hva trenger man?

Harvefiske er ikke vanskelig, selv om enkelte påstår noe annet. Man trenger ei stang på 4 – 5 meter, helst ei teleskopstang, noe som letter transporten om man skal ferdes gjennom skogen i mørket. Men det er viktig at stanga er lett. Det kan fort bli noen timers fiske og med denne lengden på stanga blir det mye å holde i. Enkelte har de siste årene begynt å bruke haspelstenger med haspelsneller til sitt harvefiske. Kastene blir lagt et godt stykke ut på vannet, og agnet sveives langsomt inn. Jeg må innrømme at jeg ikke helt har forståelse for dette. Hvorfor kaste så forbannet langt ut? Fisken trekker jo som oftest kloss i land når mørket faller på. Når det gjelder sneller er det mye å velge i til dette fisket. Det holder lenge med ei vanlig marksnelle eller ei avlagt fluesnelle. Det som er viktig er at det er lett å gi ut snøre når man kjenner fisken ”tar”. Selv velger jeg ei innelukket haspelsnelle av typen ABU- matic med syncro. Denne snelletypen holder orden på snøret og det er lett å gi etter snøre når fisken ”tar”. Det er bare å trykke inn knappen, så er spolen frikoplet og fisken kan svømme ut på dypere vann uten motstand. Dette er viktig. Likeledes kan man ha bremsen godt strammet til. Dersom det er litt størrelse på fisken og denne vil ut, er det bare å slå sveiva bakover og dermed blir spolen frigjort nok til at fisken drar denne rundt. Glem åpne haspelsneller. Dette skaper bare problemer med snøre som legger seg rundt snellefot og spolehus. Det blir ofte til at man har slakk på snøret og med litt vind skaper dette vanskeligheter. Når det gjelder snøre, så er det blitt en motesak at dette skal være så tynt som mulig. Glem det! Når du skal ut på harvefiske har du ikke bruk for supertynne snører. Til dette fisket bør du bruke senetykkelse 0,30. Du må huske på at dette fisket foregår i mørket og det hender ikke så sjelden at snøret henger seg fast i kjerr og greiner eller i vannplanter. Da er det greit å ha noe som tåler å bli dratt litt i. Dessuten er fisken langt mindre var i mørket med vind og regn enn på dagen. Bruk vanlig sene. Glem de tynne men sterke nye multifilamentsnørene av typen Fire Line. Disse er for myke og bare kliner seg til. Blir det knuter er disse svært vanskelige å få opp. Du har noe annet å bruke natta til enn å sloss med håpløse knuteproblemer. En sene er også mye enklere å ryke av dersom du skulle sitte fast.

Når det gjelder krok til dette fisket, så bruker jeg Mustad streamer krok med rett øye i størrelse 4 – 6. Dette er en krok som er skarp, og størrelsen rommer tilstrekkelig med mark slik at den både lokker til seg fisk og gir en god nok kastevekt. Kroketråden er tynn og den kroker svært godt. Men hva du enn gjør: bruk ikke for små kroker! Husk at du opererer med mye mark på kroken!

Marken er viktig! Her er det mange synspunkter og mange har sine favoritter og holder seg strengt til disse. Noen liker store digre rødmark. Selv er jeg ikke spesielt glad i disse da jeg synes de er for myke og lett kastes i stykker. Da er det bedre med flere og noe mindre mark på kroken. Andre sverger til den harde leiremarken med blåaktig hode, såkalte blånakker. Disse er harde og fine. De sitter godt på kroken og lever lenge. Selv bruker jeg en blanding av blånakker og rødmark. Noen ganger har jeg inntrykk av at fisken foretrekker rødmark. Det er mulig at denne holder lenger på lukta. Til gjengjeld dør den raskere. Styr unna den helt hvite marken. Det virker som fisken skyr denne. Denne marken lukter heller ikke godt.

Hvordan utføres så dette harvefisket som så mange snakker om?

Det er intet mystisk ved dette. Man bør absolutt ha gått opp strekningen man skal fiske allerede mens det er dagslys. Dette både for at man skal gjøre seg kjent med den grunn mann skal gå på og ikke minst den delen man skal fiske av, slik at man ikke får seg noen overraskelser i form av tett plantevekst og masser av store stein rett under vannflata. Det ideelle er en strand som skråner jevnt ut mot dypere vann. Likeså er det en fordel med vegetasjon bak, slik at man ikke står i kontrast mot den lysere himmelen. Det er også en stor fordel om det blåser litt, gjerne sånn at det klukker langs land. Om det i tillegg er lett regn er forholdene optimale. Fisken blir da betydelig mindre var. Når man starter sitt fiske er det greit å være på fiskeplassen noe før det har blitt for mørkt, slik at man slipper å trampe rundt på fiskeplassen. Man skal huske på at fisken trekker helt inn mot stranda i mørket. Lys er bannlyst! Unntaket er om man får problemer og da bør man om mulig rette lyset mot land, ellers stikker fisken. Det er ikke mye lys som skal til. Når man så starter fisket agner man opp en real marketugge. Gjerne 4 –6 meitemark. Man bør ikke bruke for lang sene, det gir bare problemer. Selv trekker jeg ut sene som er ca. 50 cm. lenger enn stanga. Da har jeg ca. 5 – 6 meter ute. I tillegg kommer lengden på stanga. Dette gir totalt 10 – 12m. Det brukes ikke søkke eller dupp, marken utgjør kastevekta. Det er som regel ikke mulig å gjøre noen form for kasting på vanlig måte. Selv bruker jeg å utføre kastet slik: Om kastet for eksempel skal legges mot høyre, legger jeg stanga mot venstre parallelt med land, tar med venstre hånd tak i snøret mellom første stangring og snella. I det jeg fører stanga i en jevn bevegelse mot høyre, trekker jeg samtidig i sena med venstre hånda, nesten som når man dobbelttrekker i fluekast. På denne måten økes farten på marketugga og hele snørelengden legges ut parallelt med landet på høyre side. Det motsatte gjøres om kastet skal legges mot venstre strand. Deretter trekker man marketugga langsomt i en stor halvsirkel mot motsatt side. Og husk: det skal fiskes langsomt! Noen ganger lar jeg marken gå like under vannet, andre ganger lar jeg den stripe i overflata. Når så fisken tar, er det viktig ikke å gjøre mothugg. Husk på at du har en real marketugge på kroken. Derfor må du gi etter snøre, slik at fisken kan svømme uhindret ut på dypere vann. Dette er viktig. Ofte er fisken så forsiktig at dersom den kjenner motstand slipper den taket. Etter at fisken har fått noe tid på seg, (jeg bruker en lenge benyttet metode, teller langsomt til ti, og gir mothugg), da sitter den som regel, og den sitter godt! Deretter er det bare å sveive fangsten inn. Om man striper marken i vannflata kan jeg garantere et skikkelig plask når fisken tar.

Da ADAM I EDEN

BLE TRETT AV SITT LIV,

ETTER MEGEN FUNDERING,

DE GAV HAM EN VIV.

HADDE DE GITT HAM EN FLUE MED SNØRE OG STANG,

VILLE DET HOLDT HAM FRA EPLESLANG.

MOT FORBUDEN FRUKT VILLE HAN

ALDRI FØLT DRAG.

HAN VILLE HA FISKET DEN DAG I DAG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd dette fisket selv, men var en gang i Lierne og så på en lokal grunneier som praktiserte dette morsomme fisket. I små bekker, eller mindre elver som kan stige litt pga. regn ser dette fisket meget interessant ut. Må nok være det mest effektive fisket på stor brunørret som går opp i bekkene før gyteperioden. Og akkurat denne karen hadde utallige ørretbamser på samvittigheten, mange over 5-6kg. !

En stor innsjø ett par kilometer nedenfor som rommet mang en stor ørret, og de gikk selvsagt opp den lille "elva" på høsten. Men han fisket også ofte på dagtid, midt i solsteika og tok "mindre" ørret da. Men når elva var litt uklar pga. mye regn, eller i skumring/natt, var fangstene selvsagt best !

Og det mest fascinerende var at han gikk ned til bekken/elva på dagen og sjekket om den rommet store ørreter i det krystallklare vannet. Kulpene kunne være bare en halv meter og man skulle ha et trent øye for i det hele tatt å se de megasvære ørretene på bunnen. Ørreten er en mester i kamuflasje på dagtid, og en liten kulp kunne romme et lite "flak" med store ørreter, uten at en valig "amatør" kunne se en eneste fisk.

Ørreten lå klin inntil små revner i grunnfjellet i bunnen, eller inntil passende avlange steiner, slik at den gikk i ett med omgivelsene. Vi så selvsagt ikke en dritt når vi var der, men han spottet opp ett par ørreter på over kiloen :) Vi var der i en tørkeperiode på sommeren etter litt laksefiske i Namsen, men vi lærte litt om dette fascinerende fisket.

Han kunne fortelle oss at for noen år siden, skulle han gå over bekken for å fiske på den andre siden, litt lenger nede. Han så ingen ørret ute i den grunne kulpen, men da han labbet uti, rommet den en stor stim med ørreter som får en bygutt til å blekne i misunnelse !

Så som Rogna sier, her gjelder det i aller høyeste grad å trå varsomt fram, nesten som å jakte på sjø-ørreten om natta :P

Men da har vi som regel litt mere vann mellom oss og fisken :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.