Gå til innhold
Fiskersiden

Niøyer


Recommended Posts

Eg var ute i ei elv her tidlig i Juni for å gjøre ett forsøk. Eg gikk frem og tilbake og kikket etter "reir" i grusen, og fann ett som virket interressant. Der var det 4-5 niøyer som hadde tilholdssted. Eg prøvde ett par timer etter desse med alt mulig tenkelige redskap. Mark, sluk, reke, ja til og med småstein blei forsøkt ;) Etter ett par timer uten att noen av niøyene hadde vist interresse for noe av det eg serverte ga eg opp.

Mulig det var feil tid på året å prøve på, men eg blei rimelig frustrert og skrinla hele prosjektet. Kanskje eg gjør ett forsøk til neste år igjen..

Edit: Ser nå att du tenkte på elve- og bekkeniøye.Mine forsøk har vært på store havniøyer. Som Bsalte nevner i innlegget under er alle han har sett på land krøket. Vil vel ikke akkuratt påstå att eg er overrasket over det. Er nok ikke mange som blir tatt hvert år som er riktig kroket.

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge boken til Pethon, spiser ikke bekkeniøyer i voksen tilstand så det kan nok bli vanskelig.

At Karleif prøvde å fiske med stein, er ikke så galt som det høres ut. Da jeg lå ved et reir med havniøyer i og fotograferte tidligere i år, var de svært aktive og flyttet stein rundt forbi. Favorittstørrelsen på steinnene de flyttet var vel +- størrelsen på en pakke røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..Takker for svar folkens :) Ser ut som dette kan bli et prosjekt man bare kan gi opp...heh..

som Havniøya suger seg til annen fisk, gjør niøyer i ferskvann det samme..? har jo aldri hørt om noen som har fått opp niøye Øyeren eller noe, så... hva driver de med?hehe.. :D hvor holder de til og hva lever de av?..

fant ut litt mer om disse skapningene etter å google litt...

http://no.wikipedia.org/wiki/Ni%C3%B8yer

så det kunne jeg jo egentlig gjort før jeg postet en tråd ang det, men uansett artig å høre fra dere som hadde prøvd eller vært borti niøyer da :D

Mvh Dælj :)

Endret av Dæljer'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.